پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شدند

ضیافت افطار سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی چاپ، نشر و اصحاب قلم شامگاه چهارشنبه (26 تیر) در تالار وحدت برگزار شد. حسینی در این مراسم و در نشستی صمیمانه از معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات خبر داد و گفت: امیدوارم این مساله باعث افزایش تعداد کتابفروشی‌ها و دسترسی آسان مردم به کتاب شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار کرد: مساله معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات سال‌هاست که در مجامع مختلف مطرح بود اما گاهی محقق و در برخی موارد متوقف می‌شد. در دولت دهم نیز بارها این موضوع را پیگیری کردیم تا این‌که در جلسه‌ای که آقای قدیانی با رییس‌جمهوری داشت، معافیت کتابفروشان از پرداخت مالیات به تصویب رسید و از سوی سازمان مالیاتی کشور نهادینه شد.

وی در ادامه با بیان این‌که اهالی قلم، چاپ و نشر از این‌که در خدمت فرهنگ، علم و دانش‌اند، باید به خود ببالند، گفت: فعالیت این قشر از جامعه به دلیل فراهم کردن زمینه‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیار ارزشمند است.

حسینی افزود: کتاب بوستان معرفت، خورشید بی‌غروب و پیوند میان گذشته و حال است. کتاب قله‌بام معرفت، دوست ماندگار و زنجیره آگاهی به شمار می‌آید. هر اندازه درباره اهمیت کتاب بگوییم، نمی‌توانیم عظمت آن را بیان کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال‌های اخیر گفت: این معاونت همواره در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی گام برداشته است؛ چرا که معتقدیم هر اندازه تولید کتاب و توسعه نشر صورت پذیرد، جامعه به سوی آگاهی و توسعه‌یافتگی می‌رود.

وی اظهار کرد: در دولت دهم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های بی‌شماری با هدف رشد و پویایی جامعه صورت گرفته که از آن میان می‌توان به تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر در همه استان‌ها اشاره کرد. این موضوع باعث ایجاد جهش در فعالیت‌های فرهنگی شد.

حسینی توضیح داد: با وجود همه کمبودها و محدودیت‌ها تلاش کردیم همه برنامه‌های فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های کتاب استان‌های سراسر کشور و هفته‌های فرهنگی برگزار شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستاورد دیگر این وزارتخانه در دولت دهم گفت: مقدمات استفاده از صندوق توسعه ملی کشور فراهم شده است. این صندوق پشتوانه محکم بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه چاپ و نشر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تهیه لایحه مالکیت معنوی از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در دولت دهم به شمار می‌آید. این موضوع در کمیسیون لوایح دولت پیگیری و نظرات نهادها و دستگاه‌های مختلف اِعمال شد که امیدواریم در روزهای پایانی دولت دهم، نتیجه نهایی اخذ و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

حسینی با بیان این‌که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همت اداره کتاب این وزارتخانه می‌کوشند هر چه زودتر تکلیف کتاب‌های بلاتکلیف را تعیین کنند، گفت: در این راستا کتاب‌هایی را که روزانه واصل می‌شوند، به سرعت در فرآیند بررسی قرار می‌گیرند و تکلیف آن‌ها مشخص می‌شود. البته تحقق این امر همکاری ناشران و نویسندگان را می‌طلبد.

علی اسماعیلی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جلال آل‌احمد، پروین اعتصامی، کتاب سال، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، گام اول، نقد کتاب، کتاب فصل و نوقلمان همچنین برپایی آیین‌های تجلیل از مفاخر و اندیشمندان فرهنگ و هنر از جمله دستاوردهای وزارت ارشاد در چهار سال گذشته به‌ویژه در سال 1391 به شمار می‌آیند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در طول چهار سال اخیر به‌ویژه در سال‌های 1390 و 1391 می‌توان به اعطای درجه هنری به بیش از 90 نفر از شعرا و نویسندگان، برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های سراسر کشور اشاره کرد.

اسماعیلی توضیح داد: برگزاری جشن دویستمین سالگرد ورود صنعت چاپ به ایران، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی کتاب، چاپ و انتشار 69 هزار عنوان کتاب در سال 1390 و 64 هزار عنوان کتاب در سال 1391 از دیگر فعالیت‌های وزارت ارشاد به شمار می‌آیند.

وی عنوان کرد: تمامی فعالیت‌های نامبرده با همکاری و همت مراکزی مانند اتحادیه ناشران و کتابفروشان، شرکت تعاونی ناشران قم، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، مجمع ناشران اسلامی، اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، تعاونی لیتوگرافان، تعاونی چاپخانه‌داران تهران، انجمن بانوان صنعت چاپ، موسسه خانه کتاب و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران انجام شده است که توانستیم با همدلی این عزیزان و حمایت‌های مستمر مقام عالی وزارت ارشاد، به وظایف خود در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد عمل کنیم و بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی را محقق سازیم.

در این مراسم اتحادیه ناشران قم، اتحادیه چاپخانه‌داران مشهد و اتحادیه صحافان و لیتوگرافان از سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس زحماتی که در طول چهار سال اخیر متحمل شد، با اهدای هدایایی قدردانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط