یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۷
امام علی(ع) را نشناخته‌ایم و نهج‌البلاغه مهجور است

محمدحسین فروزان،کارشناس کتاب‌شناسی نهج‌البلاغه دلیل مهجور ماندن نهج‌البلاغه میان مردم را ناشناخته ماندن شخصیت امام علی(ع) دانست و گفت: اگر ابتدا شخصیت امیر(ع) برای افراد تبیین شود و سپس سراغ سخنان ایشان برویم، دستورات نهج‌البلاغه بخشی از زندگی ما خواهد شد. این در حالی است که هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانند این اثر جاودان حاوی چه مطالبی است._

محمدحسین فروزان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که افراد زیادی نهج‌البلاغه را تنها به عنوان کتاب مذهبی می‌شناسند، اظهار کرد: نهج‌البلاغه کتابی است که دستورات جامع و کاملی برای هر روز زندگی انسان‌ها دارد و در تمام ادوار محتوای آن قابل استفاده است.

وی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توان نهج‌البلاغه را بیش از این وارد زندگی انسان معاصر کرد؟» گفت: با کاربردی کردن محتوای نهج‌البلاغه می‌توان از این اثر بهره برد. به گفته دکتر دلشاد تهرانی، نویسنده و استاد دانشگاه، ما در زمینه نهج‌البلاغه خیلی کارها کرده‌ایم ولی هنوز به محتوای نهج‌البلاغه کاملا عمل نکرده‌ایم.

این کتاب‌شناس نهج‌البلاغه ادامه داد: اینک ضرورت دارد که معارف نهج‌البلاغه را برای مردم با روش‌های گوناگون معرفی کنیم. به عنوان مثال، می‌توانیم با نوشتن شرح‌های مختصر و کم‌حجم بر مطالب ثقیل نهج‌البلاغه فرصت، حوصله و انگیزه مطالعه نهج‌البلاغه را برای همه افراد ایجاد کنیم. همچنین در شرایط کنونی و با توجه به افزایش بهای کتاب، امکان تهیه شرح‌های 10 یا 15 جلدی برای همه مردم وجود ندارد. بنابراین، محققان با موجز نوشتن، می‌توانند افراد را در فهم معارف عمیق نهج‌البلاغه یاری کنند. 

نمایی از بیست و یکمین نمایشگاه قرآن کریم
نمایی از بیست و یکمین نمایشگاه قرآن

وی سپس به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد و درباره مکان قرار گرفتن بخش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در این نمایشگاه گفت: سه سال پیش در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بخشی با عنوان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه افتتاح شد که ما در این بخش علاوه بر عرضه شرح‌های مختلف بر نهج‌البلاغه، ترجمه‌های گوناگون به زبان فارسی و سایر زبان‌های رسمی دنیا را ارایه می‌کردیم. وسعت فضای اختصاص یافته به بخش نهج‌البلاغه در سال گذشته، امکان عرضه فعالیت‌های بیشتر و مفیدتری را به ما داده بود اما امسال فضای این بخش بسیار محدود و کوچک بود و ناچار بسیاری از فعالیت‌های ما محدود شد.

فروزان درباره کتاب‌های ارایه شده در بخش نهج البلاغه افزود: امسال در این بخش کتاب‌هایی درباره سیره و زندگانی امام علی(ع)، غدیر، ترجمه و شرح‌های نهج‌البلاغه‌، کتاب‌های برگزیده سال و کتاب‌های حوزه کودک درباره حضرت امیر(ع) را عرضه کردیم. همچنین در بخش نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، نرم‌افزارهای گوناگون موجود در بازار نشر نظیر کتاب‌های الکترونیک، سخنرانی‌ها و نرم‌افزارهای نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را گردآوری و در این نمایشگاه عرضه کرده‌ایم.

این محقق حوزه دین در جواب به این پرسش که «استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن از این بخش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بیان کرد: استقبال مخاطبان هرسال نسبت به سال پیش بهتر می‌شود. در حقیقت، این بخش از دو گروه مخاطب بهره می‌برد. نخست؛ مخاطبان عام که اغلب در پی تهیه شرح و ترجمه‌های ساده و روان از دو کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه‌اند و دوم؛ دانشجویان و افرادی که پیشتر با این دو اثر گران‌بها آشنایی داشته‌اند و برای یافتن پاسخ شبهات و سوالاتی درباره این دو کتاب ارزشمند به این بخش مراجعه می‌کنند. 



گردآوری نهج‌البلاغه 1035 ساله شد
 

این کتاب‌شناس نهج‌البلاغه گفت: در بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به مناسبت یک هزار و سی و چهارمین سال گردآوری نهج‌البلاغه، 1034 جلد کتاب را به نمایشگاه آوردیم و امسال در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به دلیل محدودیت فیزیکی فضای نمایشگاه تنها در حدود 650 جلد کتاب به نمایش گذاشتیم، در حالی که تاریخ گردآوری نهج‌البلاغه هزار و 35 ساله شد. 


نخستین کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه در ایران

وی با بیان این‌که اغلب مراجعان به این بخش نمایشگاه از قشر جوان جامعه‌اند، درباره ستاد احیای فرهنگ نهج‌البلاغه گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال امام علی(ع) نام گرفت، نخستین کتابخانه تخصصی نهج‌البلاغه کشور در ستاد احیای فرهنگ نهج‌البلاغه راه‌اندازی شد. اکنون در این کتابخانه حدود پنج هزار کتاب درباره نهج‌البلاغه، امام علی(ع) و صحیفه سجادیه وجود دارد که بخشی از آن‌ها برای بازدید عموم به نمایشگاه قرآن کریم انتقال یافت.

فروزان ادامه داد: کسانی که خواهان بهره‌مندی بیشتر و استفاده از کتاب‌های این کتابخانه تخصصی‌اند، می‌توانند به مرکز ستاد احیای فرهنگ نهج‌البلاغه مراجعه کنند. تاکنون در این مرکز کارهای پژوهشی مختلف شکل گرفته و راهنمایی‌های لازم به گروه‌های گوناگون به ویژه دانشجویان که در حال تنظیم پایان‌نامه‌های خود هستند، ارایه شده است.

این کارشناس کتاب‌شناسی نهج‌البلاغه در پاسخ به این سوال که «تاکنون در مرکز ستاد احیای فرهنگ نهج‌البلاغه چند عنوان کتاب به رشته تحریر درآمده و منتشر شده است؟» گفت: در مرکز ستاد احیای فرهنگ نهج‌البلاغه، فرآیند چاپ کتاب نداریم اما اعضای آن 15 عنوان کتاب را درباره امام علی(ع) و نهج‌البلاغه تحریر و چاپ کرده‌اند. در حقیقت، این مرکز بیشتر رسالت مرکز تحقیقات و کتابخانه‌ای دارد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امشب(13 مردادماه) با برگزاری مراسم اختتامیه در مصلای امام خمینی(ره) تهران به پایان می‌رسد. این نمایشگاه از 15 تیرماه آغاز شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط