چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
عاق والدین منحصر به مادران و پدران مسلمان نیست

مولف کتاب «فرزندان رحمت‌شده و فرزندان نفرین‌شده» گفت: دین مبین اسلام و اهل بیت(ع) نسبت به والدین نگاه ویژه‌ای دارند. در این اثر به توجه فرزندان به والدین اگرچه کافر یا غیرمسلمان باشند، با بهره‌گیری از احادیث تاکید کرده‌ام، چرا که از جمله عقوبت‌هایی که افراد در این دنیا آن را خواهند دید، عاق والدین است. به نظرم این بخش از کتاب در عصر حاضر بسیار کاربرد دارد.-

سیدهاشم ناجی جزایری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان این‌که مباحث مطرح شده در مجموعه پنج جلدی مجموعه رحمت‌شدگان و نفرین‌شدگان برگرفته از آیات، احادیث و اخبار ائمه(ع) است و بهترین تبلیغ توصیه‌های ائمه(ع) و خداوند، عمل کردن به آن‌هاست، اظهار کرد: عمل کردن به اخبار و احادیث معصومین(ع) سعادت دنیوی و اخروی و بی‌توجهی به آن‌ها نیز عقوبت دنیوی و اخروی را به دنبال دارد. البته امامان معصوم(ع) حجت‌های خداوند بر زمین‌اند و همواره با مردم با زبان خودشان سخن می‌گفتند و برای همین است که در دل همه افراد مسلمان و غیرمسلمان جای دارند.

این نویسنده حوزه دین عنوان کرد: نگاه محبت‌آمیز به پدر و مادر ثواب حج دارد. از رسول خدا(ص) سوال شد که «آیا هر بار که این چنین به پدر و مادر نگریستیم، ثواب حج را خواهیم برد؟» رسول‌الله پاسخ دادند که اگر روزی یکصدمرتبه به والدین با محبت نگاه کردید، آن روز ثواب یکصد حج را کسب کرده‌اید.

وی با بیان این‌که ثواب در دنیای ما فراوان است و فقط کافی است که آگاهانه نسبت به اطرافیان توجه کنیم، ادامه داد: اخبار و احادیث امام معصوم(ع) نور و برکت است. اگر در جامعه پخش شوند، مشکلات حل می‌شوند و همه افراد به سعادت دنیوی و اخروی می‌رسند، زیرا ائمه اطهار(ع) منبع وحی و احادیث‌اند و از علم الهی و لدنی بهره می‌برنند و نگاهشان جامع و کاربردی است و هرگز به این دنیا تک بعدی ننگریسته‌اند. 

استحکام بنیان خانواده، بهترین ثمره مطالعه این کتاب 

این پژوهشگر حوزه دین در پاسخ به این سوال که «در کتاب همسران رحمت‌شده و همسران نفرین‌شده چه نگرشی را به مخاطبان خود ارایه می‌دهید؟» گفت: در این اثر کوشیده‌ام حقوق افراد و حقوق متقابل آنان پس از ازدواج را بیان کنم. متاسفانه برخی تفکرات در جامعه ما به گونه‌ای حاکم شده که افراد نسبت به حقوق و وظایف خود واقف نیستند. به طور مثال «مهریه» حق شرعی و قانونی زن است و مرد هنگام عقد میزان آن را پذیرفته است و نباید برای پرداخت آن کوتاهی کند اما در روزگار ما اگر زن بخواهد مهریه‌اش را طلب کند، همه می‌گویند «مگر می‌خواهد طلاق بگیرد؟» همچنین خرید جهیزیه بر عهده زن نیست و طبق شرع، نفقه و تامین رفاه زندگی برای عهده مرد است و اگر زن جهیزیه می‌آورد و به کارهای منزل رسیدگی می‌کند، همه از سر لطف اوست که مرد باید وی را تکریم کند.

ناجی جزایری افزود: پس از نگارش و انتشار این اثر، نامه‌های متعددی به دستم رسید که باعث شعف و تشویقم شدند. در یکی از این نامه‌ها نوشته شده بود که یک زوج به دلیل ناآگاهی نسبت به حقوق یکدیگر و شخصی خود در زندگی مشترک، اختلاف‌های زیادی داشتند، طوری که برای طلاق آماده می‌شدند اما با خواندن کتاب همسران رحمت‌شده و همسران نفرین‌شده پرونده طلاق آن‌ها در دادگاه بسته شد و به زندگی مشترک خود با نگاهی متفاوت ادامه دادند.

مولف و مترجم کتاب فرزندان رحمت‌شده و فرزندان نفرین‌شده عنوان کرد: با توجه به بازخوردهایی که پس از انتشار مجموعه رحمت‌شدگان و نفرین شدگان دریافت کردم، به نظرم رسید که افراد پیش از ازدواج و فرزندان‌دار شدن، بهتر است این مجموعه را بخوانند تا با بصیرت و بینشی عمیق نسبت زندگی مشترک و ارکان آن انتخاب و رفتار کنند. همچنین ضرورت دارد اصحاب رسانه و رسانه ملی برای فرهنگسازی هرچه بیشتر حقوق فردی، اجتماعی زوجین اقدام کنند.

ناجی جزایری با بیان این‌که مطالب این آثار را در قالب تالیف و ترجمه نوشته‌ام و کوشیده‌ام اصل آیات و احادیث را در پاورقی کتاب‌ها بیاورم، گفت: کتاب‌های «زنان رحمت‌شده و زنان نفرین‌شده»، «مردان رحمت‌شده و مردان نفرین‌شده»، «همسران رحمت‌شده و همسران نفرین‌شده»، «پدران و مادران رحمت‌شده و پدران و مادران نفرین‌شده» و «فرزندان رحمت‌شده و فرزندان نفرین‌شده» این مجموعه پنج جلدی را تشکیل می‌دهند.

سومین چاپ کتاب «فرزندان رحمت‌شده و فرزندان نفرین‌شده» با شمارگان سه هزار نسخه، ‌در 383 صفحه و به بهای 50 هزار ريال و چاپ سوم کتاب «همسران رحمت‌شده و همسران نفرین‌شده» با شمارگان سه هزار نسخه، در 368 صفحه و به بهای 80 هزار ريال از سوی انتشارات ناجی جزایری منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط