سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
تقویت نگاه علمی، نقطه مشترک فعالیت‌های ما بود

مدیر بخش دانش‌های قرآن‌بنیان بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: تقویت نگاه علمی به قرآن‌کریم نقطه مشترک دو مقوله اعجاز علمی و تحول علوم انسانی در بخش دانش‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود._

حجت‌الاسلام سید مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبر‌گزاری کتاب‌ایران (ایبنا)، عنوان کرد: بخش دانش‌های قرآن‌بنیان در بیست ‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از دو بخش عمده تشکیل شده بود. نخست، اعجاز علمی قرآن ودیگری، تحول علوم انسانی با استفاده از اعجاز قرآن. این دو بخش هدفی واحد به عنوان تقویت نگاه علمی جامعه به قرآن را دنبال می‌کردند. 

 تقوی با اشاره به ابعاد علمی قرآن گفت: برای این که همه افراد جامعه قرآن را کتابی علمی بدانند که توان هدایت همه علوم را دارد، هر چند که در سبک و روش با کتاب‌های علمی امروز متفاوت است، باید تلاشی مضاعف انجام شود تا قرآن به عنوان کتابی علمی بین افراد جامعه معرفی شود.

مدیر عامل خبرگزاری قرآنی (ایکنا) با تاکید بر ضرورت تقویت نگاه علمی به قرآن در جامعه اسلامی گفت: اگر در جامعه اسلامی نگاه علمی به قرآن تقویت شود، دانشمندان و متخصصان در همه حوزه‌ها به ویژه علوم انسانی نگاهی جدید به قرآن پیدا خواهند کرد و تلاش می‌کنند پاسخ تمامی سوالات خود را از قرآن دریافت کنند. با چنین نگرشی در واقع، نگاه جامعه به قرآن تغییر خواهد کرد و می‌توان نظام‌های علمی مانند ‌سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از قرآن استخراج کرد. 

وی افزود: قرآن سرچشمه همه دانش‌ها از جمله علوم ‌انسانی است و با توجه به اعجاز قرآن می‌توان مبانی علوم انسانی اسلامی را در جامعه ترویج کرد. تمامی آیات قرآن براساس علم و حکمت بنیان‌گذاری شده‌اند و وجود مطالب علمی در قرآن با نظامی مهندسی، نشان از اعجاز قرآن دارند.

مدیر بخش دانش‌های قرآن‌بنیان اظهار کرد: تاکنون همواره به اعجاز قرآن در بخش‌های مربوط به عظمت طبیعت توجه ‌شده است اما در این بخش تلاش شد تا از اعجاز قرآن در سایر بخش‌ها به ویژه حوزه باستان‌شناسی و علوم تجربی استفاده شود. به هر میزان که علم دانشمندان بیشتر شود، ابعاد اعجازگونه قرآن توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی هدف اصلی از ایجاد بخش دانش‌های قرآن‌بنیان را تغییر نگرش مخاطبان به محتوای قرآن دانست و افزود: با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده در طول زمان برگزاری نمایشگاه قرآن، نگاه بازدیدکنندگان قبل و بعد از بازدید از بخش دانش‌های قرآن‌بنیان تا 85 درصد تغییر پیدا کرده بود که این آمار نشان از ظرفیت بالای جامعه برای درک درست مبانی قرآنی دارد.

تقوی ادامه داد: اگر بیان اعجاز علمی قرآن در مسیری صحیح انجام شود، نظام فکری منسجمی در همه حوزه‌های علمی از جمله علوم طبیعی و پزشکی ایجاد خواهد شد، چرا که قرآن سرمنشاء همه علوم است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ‌تقوی گفت: به هر میزان که بشر دانش بیشتری کسب کند، به همان میزان هم بیشتر به عظمت قرآن پی خواهد برد، هم‌چنان که در روایات نقل شده تا زمان ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) تمام علمی که بشر به آن دست پیدا کرده است، به اندازه دو حرف از بیست ‌و هفت حرف دانش است که با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) بیست ‌و پنج حرف باقی مانده تکمیل خواهد شد. 

وی درباره محاسن نگریستن علمی به قرآن گفت: اگر نسل جوان امروز نگاهی علمی به قرآن داشته باشد و با این نگاه انس بگیرد، در مقابل تهاجمات فکری و فرهنگی بیگانگان بیمه خواهد شد و عینیت و عظمت قرآن تمام مشکلات جامعه را حل خواهد کرد. البته در این نوع نگاه آسیب‌هایی هم وجود دارد و اگر روشی درست و نظام‌مند ارایه نشود، ممکن است انحراف‌هایی هم به وجود آید.

تقوی درباره میزان بازدید از بخش دانش‌های قرآن‌بنیان در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: بخش دانش‌های قرآن‌بنیان نمایشگاه بین‌المللی متشکل از کارگاه‌های آموزشی، دالان اعجاز و سینمای سه بعدی اعجاز بود که هر یک از این بخش‌ها در طول نمایشگاه، میانگین هفت تا هشت هزار مخاطب داشتند. همچنین تلاش شد تا مراکز و دانشگاه‌هایی را که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند، شناسایی و هدایت کنیم تا نگاه علمی به قرآن را در جامعه هرچه بیشتر توسعه دهیم.

بخش دانش‌های قرآن‌بنیان تحت نظر سازمان «فعالیتعای قرآنی دانشگاهیان کشور» است که فعالیت قرآنی در دانشگاه‌های کشور را با محوریت ابعاد علمی قرآن راهبری می‌کند. محور فعالیت‌های این سازمان بر اساس دستور مقام معظم‌ رهبری مبنی بر تقویت رویکردهای قرآنی است. 

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 15 تیرماه تا 13 مردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. 

خبرنگار:زینب جباری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط