یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
تقابل نابرابر ناشران خصوصی با برخی ناشران خاص

مدیر مسوول انتشارات اسلامی گفت: امکانات دولتی اختصاص داده‌ شده به برخی ناشران خاص، منجر به کمرنگ شدن فعالیت ناشران خصوصی قرآنی شده است.-

قاسم نظیفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره رسالت ناشران قرآنی در قبال انتشار قرآن گفت: اگر عمیق به این موضوع بنگریم، به این نتیجه خواهیم رسید که افرادی وارد دنیای نشر کتاب‌های قرآنی و دینی می‌شوند که نگاهی اعتقادی به قرآن دارند و در واقع، طبق اعتقادات مذهبی خود اقدام به انتشار این کتاب آسمانی می‌کنند. بنابراین، نگاه ناشران دینی به ویژه ناشران قرآنی نباید نگاهی بازاری و با دغدغه تجاری و مالی باشد تا مردم بتوانند به ناشر قرآنی اعتماد کنند.

وی در مواجهه با این موضوع که «گاهی شرایط بازار نشر و تحولات اجتماعی، عملکرد ناشران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بسیاری از ناشران قرآنی گرانی کاغذ را دلیل کناره‌گیری خود از بازار نشر می‌دانند. در واقع، نوسانات بازار می‌تواند بازار نشر و انتشار را تحت تاثیر خود قرار دهد اما این‌که آیا واقعاً گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه منجر می‌شود تا ناشران قرآنی رسالت خود را فراموش کنند» اظهار می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در بازار نشر عده‌ای ناگزیر از ترک هدف خود که نشر کتاب‌های قرآنی است، می‌شوند. طبق آمار سالانه خانه کتاب امروزه بالاترین شمارگان را قرآن و کتاب‌های مذهبی به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع بیانگر پر رونق بودن بازار نشر قرآنی است. پس با توجه به استقبال مخاطبان از کتاب‌های قرآنی این شرایط به تنهایی عامل کناره‌گیری ناشران قرآنی از حوزه نشر نیست.

نظیفی یادآور شد: ناشرانی که امکانات خاص دارند، می‌توانند نیازهای بازار را فراهم کنند و این مساله منجر به کمرنگ‌تر شدن فعالیت ناشران خصوصی می‌شود که از امکانات دولتی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که ناشران خصوصی دارند، اظهار کرد: به تازگی محدودیت‌هایی برای ناشران قرآنی اعمال شده و مشکلاتی را برای ناشران خصوصی به دنبال داشته است، از جمله استفاده اجباری و متحد‌الشکل از رسم‌الخط عثمان‌طه. این در حالی‌ است که استفاده همگانی از این رسم‌الخط‌ جنبه علمی و اعتقادی ندارد. این دستور با شعار حفظ وحدت در جهان اسلام انجام شده اما غافل از این نکته است که رسم‌الخط‌های مختلف برای کشورهای مختلف با شیوه مخصوص خودشان منتشر می‌شود و انتخاب یک‌ رسم‌الخط ویژه برای ناشران محدودیت ایجاد خواهد کرد.

نظیفی فعالیت ناشران دولتی و تولید قرآن به قیمت پایین‌تر با استفاده از یارانه‌های دولتی را دلیل کمرنگ شدن فعالیت ناشران خصوصی دانست و اظهار کرد: ناشران دولتی با استفاده از امکانات خاص می‌توانند قرآن را پایین‌تر از بهای واقعی آن منتشر کنند، در حالی ‌که ناشران خصوصی با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع مالی خود دارند، از این امکان محروم‌اند و همین مساله باعث فاصله گرفتن ناشران خصوصی از انتشار کتاب‌های قرآنی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا برای ارتباط بهتر مخاطب با کتاب‌های منتشرشده، نیازسنجی در بازار نشر صورت نمی‌پذیرد تا طبق خواسته مخاطبان کتاب‌های مورد تقاضای مخاطب منتشر شود؟» عنوان کرد: انجام نشدن نیازسنجی برای بازار نشر، نشان از کج‌سلیقگی‌ ناشران دارد، چرا که اگر در بازار نشر نیاز مخاطبان در نظر گرفته شود و نیازها و سلیقه‌های واقعی آنان شناخته شود، محصولات قرآنی متناسب با نیاز جامعه تولید خواهد شد و این محصولات با استقبال قابل توجهی هم روبه‌رو خواهند شد. زمانی که مخاطب احساس کند سلیقه و نیاز او برای ناشر مهم است، از آثار انتشار یافته استقبال خواهد کرد.

نظیفی در پاسخ به این سوال که «چرا ناشران قرآنی مسایلی را که برای آن‌ها مشکل ایجاد کرده است، با مراجعه به نهاد‌های دولتی حل نمی‌کنند؟» به زدن لبخندی تلخ و سکوتی کوتاه اکتفا کرد! 

مدیر مسوول انتشارات اسلامی همچنین اظهار کرد: اختلاف قیمت موجود در بازار دولتی و آزاد شرایط کار را برای ناشران سخت کرده است اما با وجود همه این سختی‌ها همچنان ناشرانی که اعتقاد قلبی آنان منجر به نشر کتاب‌های قرآنی می‌شود، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این ناشر فعال در حوزه قرآن در پایان تحمیل یک رسم‌الخط واحد را برای همه کتاب‌های قرآن موجب دلخوری برخی از ناشران دانست و افزود: در انتشارات اسلامی پیش از این قرآن به خط غلامرضا صفا‌مهدوی، خوشنویس قرآنی، منتشر می‌شد و استقبال فراوانی از این رسم‌الخط شده بود و مخاطب به سادگی و راحتی می‌توانست متن قرآن را بخواند ولی متاسفانه تحمیل رسم‌الخط عثمان‌طه منجر شد تا این رسم‌الخط با وجود داشتن مخاطبان خوب، جایگاه خود را از دست بدهد. 

خبرنگار:زینب جباری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط