یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
فلاحی: ارتقای روند تحقیقات فلسفی با مطالعات میان‌رشته‌ای ممکن می‌شود

اسدالله فلاحی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، با اشاره به مسایل پیرامونی پژوهش‌های فلسفی،‌ گسترش مطالعات میان‌رشته‌ای را به ‌عنوان راه حلی برای برطرف ساختن این مشکل نام برد.-

دکتر اسدالله فلاحی،‌ عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این‌که احاطه و اشراف بر نظریات دیگر فلاسفه از ویژگی‌های اساسی محقق حوزه فلسفه محسوب می‌شود، ‌گفت: دلیل تسلط کامل به آرا در این نکته نهفته است که امکان دارد سال‌ها پیش یا حتی در یک دوره زمانی، نظریه‌ای هم‌سان به ذهن چند محقق برسد. مطالعه آثار و نظریات دیگران سبب می‌شود تا از بیان نظریات تکراری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اساسا تکرار مکررات در پژوهش‌های فلسفی از آن‌جا ناشی می‌شود که  محقق اشرافی به حوزه کاری خود ندارد. بنابراین، شاهدیم که در گستره ترجمه این‌گونه آثار و کتاب‌ها همواره مشکل انتقال نادرست و ناقص مفهوم وجود دارد.

فلاحی اظهار کرد: اکنون بسیاری از کتاب‌های مربوط به فلسفه قاره‌ای یا ترجمه نشده‌اند یا برخی ترجمه‌های نامناسبی دارند که این مساله به علت دسترسی نداشتن درست محقق و مترجم به منابع است، به این مفهوم که کتاب‌ها دیر به دست پژوهشگر می‌رسد.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه گفت: این‌که می‌بینیم کتابفروشی‌های آثار تخصصی نظیر فلسفه و منطق مملو از شرح‌نویسی شده‌اند، به علت آن است که اولا ما به آثار روز دنیا دیر دسترسی پیدا می‌کنیم و ثانیا مساله‌ای جدی برای طرح نداریم، چراکه ارتباط مستقیمی با اندیشمندان حوزه فلسفه در جهان نداریم.

 وی همچنین درباره تاثیر فلسفه‌های مضاف در جریان رشد و ارتقای پژوهش‌ها گفت: این حوزه در کشور ما نوپاست اما می‌تواند اثرگذاری عمیقی داشته باشد. از جمله آن‌که به کاربردی کردن فلسفه و حضور در زندگی یاری برساند.

این محقق با بیان این‌که فلسفه‌های مضاف توامان باید مطالعه، ‌ترجمه و شرح‌نویسی شوند،‌ اظهار کرد: ما باید واسطه‌هایی از دانش را در فلسفه‌ مضاف و واقعیات زندگی قایل باشیم، در این راستا مطالعات میان‌رشته‌ای را افزایش دهیم و کتاب‌های متعددی را درباره این موضوع برای آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران این حوزه منتشر کنیم. در صورت گسترش این روند شاهد سامان گرفتن نسبی در حوزه پژوهش‌های فلسفی خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط