دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
معلمی:‌ پژوهش‌ها و نظریات ما گرفتار غلو شده‌اند

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)‌ با اشاره به برخی چالش‌های حوزه پژوهش‌های فلسفی گفت: غلو در بیان نظریات یک فیلسوف، آفت جدی فلسفه روزگار ماست._

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن معلمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این‌که در حوزه فلسفه و عرفان گرفتار دو جریان در سیر پژوهشی هستیم،‌ اظهار کرد: این دو جریان بر پایه غلو آرا و نظریات حرکت می‌کنند، یعنی یا دشمن غلوند یا دوستدار غلو.

وی ادامه داد: برای مثال، یک نفر عاشق فلسفه صدرایی می‌شود و چنان از مبانی این فلسفه در پژوهش‌های خود تعریف می‌کند که گویی هیچ ایرادی بر آن وارد نیست و در عین حال در طیف مقابل، گروهی کاملا ضد او می‌شوند، گویی که اصلا این اندیشمند فیلسوف نبوده است.

مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: مهم آن است که در سیر پژوهش، اصل بر اعتدال و بیان نقاط ضعف و قوت باشد. این‌که در یک برهه زمانی به یک فیلسوف توجه کنیم و تا سخنی مخالف با آرای او بیان شد، جبهه بگیریم، رویکرد صحیح و حرفه‌ای نیست، چراکه اساسا نقادی پایه طرح مباحث فلسفی است.

معلمی در ادامه پژوهش جامع فلسفی را دارای چهار ویژگی اساسی دانست و افزود:‌ در مرحله نخست باید نظریات مختلف درباره مساله بررسی شوند، ‌در مرحله دوم تجمیع، ‌در مرحله سوم بررسی اقوال و در چهارمین مرحله نظریه‌‌پردازی و نوآوری مدنظر باشد.

وی ادامه داد: این روزها شاهد شرایط مساعدی در حوزه نقد فلسفی نیستیم،‌ به این صورت که تا فردی اشکالی به آرای یک فیلسوف وارد می‌کند، متهم می‌شود که اصلا آرا او را نفهمیده است.‌ به هرحال ما باید بدانیم که هر فلسفه‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد.

 معلمی گفت: به عنوان مثال، در سطح حوزه و دانشگاه می‌بینیم که گروهی مرید یک استاد می‌شوند و اصلا حاضر به قبول این موضوع نیستند که در مساله فلسفی مورد بحث، آرای دیگری نیز وجود دارد. بنابراین، باید در حوزه تدریس و پژوهش فلسفه انصاف رعایت شود.

وی در پایان افزود: این‌که می‌بینیم بسیاری از کتاب‌های حوه فلسفه تکرار مکرراتند و مطلب جدیدی را به مخاطب ارایه نمی‌کنند‌،‌ ناشی از آن است که نویسنده کتاب نظریه فیلسوف را به درستی درک نکرده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط