پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
میرمحمدی:آیین‌های ملی و کتاب‌های شاعران بزرگ برای کودکان بازنویسی شوند

سید مجید میر محمدی،کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر استان زنجان با پیشنهاد انتشار کتاب‌هایی درباره آیین های ملی ایرانیان مانند شب یلدا و چهارشنبه سوری برای مطالعه کودکان گفت: در هفته ملی کودک بهتر است کتاب‌های شاعران و نویسندگان بزرگ به زبانی ساده و بازنویسی شده وجود داشته باشد، تا بتوان مضمون آن‌ها را به کودکان آموزش داد./

مسوول کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر درباره برنامه هفته ملی کودک که از 16 تا 21 مهر ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: بیش از 30 هزار جلد و 26 هزار عنوان کتاب در کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر وجود دارد که منابع بخش کودک آن شامل هزار و 700 جلد و هزار و 500 عنوان است و 700 نفر عضو در رده سنی کودکان دارد.

مسوول کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر با اشاره به محدودیت فضای بخش کودک و نوجوان این کتابخانه، درباره تامین منابع کودک، عنوان کرد: منابع بخش کودک کتابخانه‌های عمومی از روش‌های مختلفی تامین می‌شود که خرید متمرکز منابع از تهران، یکی از این روش‌هاست و اکنون از طریق سامانه سامک منابع موردنیاز بخش کودک کتابخانه‌ها نیز تامین می‌شود. 

فراوانی کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه در بخش کودک
وی با بیان این‌که 20 درصد کتاب‌های کودک این کتابخانه ترجمه و دیگر منابع تالیفی است، گفت: بیشتر کتاب‌های ارسالی کتابخانه‌های عمومی تالیفی هستند.

میرمحمدی با بیان این‌که برای هر گروه متناسب با ویژگی‌های سنی در بخش کودک منابع مورد نیاز تهیه می‌شود، عنوان کرد: برای هر گروه سنی در رده‌های متفاوت سنی بر اساس تقسیم‌بندی، کتاب تهیه می‌شود. گروه‌ پیش از دبستان، دوم و سوم ابتدایی و رده سنی چهارم و پنجم ابتدایی گروه‌های سنی مختلف کودک هستند که در این کتابخانه دارای کتاب‌های ویژه‌ای هستند و همچنین کتاب‌های ششم ابتدایی به بالا (مقطع اول راهنمایی) دارای قفسه جداگانه‌ای هستند. 

فرزند کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی خردسال‌ترین عضو کتابخانه‌های ابهر
وی با اشاره به این‌که فرزندش سید امیرمحمد محمدی از بدو تولد عضو کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر بوده، گفت: فرزند من با 22 ماه سن اکنون خردسال ترین‌ عضو کتابخانه‌های شهرستان ابهر است.

کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر درباره ویژگی‌های فرزندانی که دارای والدین کتابدار هستند و افرادی که از این ویژگی محروم هستند، اظهار کرد: فرزندان به طور مشخص از والدین تبعیت می‌کنند و مطالعه و کتابخوانی تا حدودی اکتسابی و غریزی است، اما کودکان باید با فرهنگ مطالعه در خانه آشنا شوند تا بتوانند این روند را دربزرگسالی دنبال کنند.

میرمحمدی با بیان این‌که گاهی فرزندم را در وسط وقت اداری کتابخانه وارد محیط می‌کنم، عنوان کرد: حضور در محیط کتابخانه و آرامش موجود در این محیط بسیار تاثیرگذار است. همچنین طرز برخورد کتابدار در جذب کودکان به کتاب نقش مهمی دارد.

مسوول کتابخانه نمونه کشور در هفته کتاب سال گذشته درباره نقش کتابدار در جذب کودکان به مطالعه و کتابخوانی با وجود نداشتن سواد خواندن و نوشتن گفت: کتاب‌های مصور با موضوعاتی مانند شعر، حیات‌وحش و مباحث علمی می‌تواند در یادگیری کودکان بسیار مفید باشد.

وی با بیان این‌که کتابی درباره مراسم‌های آیینی مانند چهارشنبه‌سوری و شب یلدا که با زبانی ساده نوشته شده باشند، برای کودکان وجود ندارد، عنوان کرد: به عنوان مثال در هفته ملی کودک با برنامه‌هایی مانند شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی کودکان را با آثار بزرگان‌ آشنا می‌کنیم، اما بهتر است درباره آیین‌های ملی کتاب‌هایی با زبان ساده‌تر نوشته شود تا مورد استفاده کتابداران واقع شود.

نفیسه بهرامی، دانش آموز کلاس چهارم ابتدایی هم با 10 سال سن درباره عضویت در کتابخانه عمومی علامه طباطبایی گفت: از کلاس اول ابتدایی عضو کتابخانه علامه طباطبایی شدم و هر روز به این کتابخانه که در 100 متری مدرسه‌ام واقع شده است، مراجعه و کتاب دریافت می‌کنم.

بهرامی با بیان این‌که اولویتم برای عضویت و حضور در این کتابخانه، دریافت کتاب‌‌های کمک درسی و  غیردرسی است، عنوان کرد: عضویت در کتابخانه، نقش موثری در پیشرفت تحصیلی‌ام داشت.

وی درباره آخرین کتاب‌هایی که مطالعه کرده است، اظهار کرد: «برادران مزدور» و «عکس پشه‌ای» جزو آخرین کتاب‌هایی بودند که مطالعه کرده ام. این کتاب‌ها آثاری مصور همراه با تشریح بودند که در این کتابخانه مطالعه کردم.

عضو کتابخانه علامه طباطبایی شهرستان ابهر با اشاره به این‌که دو سال است در کتابخانه مدرسه عضو است، عنوان کرد: از کلاس 31 نفری ما 11 نفر عضو کتابخانه عمومی علامه طباطبایی هستند، اما در مدرسه هم از کتابخانه 12 متری که دارای چهار قفسه کتاب غیردرسی با 50 جلد اثر است، استفاده می‌کنم.

وی با بیان این‌که زنگ مطالعه در مدرسه نداریم، اظهار کرد: از سال اول عضو کتابخانه مدرسه شدم، اما به دلیل وجود کتاب‌های محدود، قدرت انتخاب دانش آموزان وسیع نیست و برای مطالعه کتاب‌های بیشتر علمی و افزایش اطلاعات عمومی عضو کتابخانه عمومی علامه طباطبایی شدم، زیرا بیشتر کتاب‌های کتابخانه مدرسه بیشتر درسی است و  کتاب‌های غیر درسی محدودی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط