دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
ادبیات انقلاب اسلامی یادآور حماسه عاشوراست

سیداحمد نادمی، پژوهشگر و شاعر معاصر بابیان این‌که کتاب‌های ادبیات انقلاب اسلامی چه در حوزه شعر و چه در حوزه داستان، از درونمایه مذهبی و اسلامی برخوردارند، گفت: اغلب شعرهای انقلاب اسلامی یادآور حماسه عاشورا و نهضت امام حسین (ع) هستند./

نادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بهره‌مندی ادبیات انقلاب اسلامی از مذهب با رویکرد تشیع، استفاده کاربردی نیست، بلکه ویژگی ذاتی این ادبیات می‌طلبد که از مذهب به عنوان یک نشانه در آثار ادبیات انقلاب اسلامی استفاده شود.

این پژوهشگر و شاعر معاصر با بیان این‌که عاشورا و نهضت امام حسین (ع) یکی از این نشانه‌ها به شمار می‌آید که به وفور در آثار انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود، گفت: در آثار مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بارها مشاهده کرده‌ایم که نویسنده یا شاعر لحظه شهادت یک رزمنده را مبتنی بر تعریفی از شهادتی که در واقعه کربلا رُخ داده‌است، به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: آزادی، استقامت، مقاومت، برخورد با ظلم و وفاداربودن نسبت به امامت از دیگر موضوع‌هایی هستند که برگرفته از حماسه حسینی هستند و به صورت کامل در شعرهای انقلاب اسلامی مشاهده می‌شوند.

نادمی توضیح داد: کتاب شعر «گنجشک و جبرائیل» اثر زنده‌یاد سیدحسن حسینی، شاعر انقلاب از مهم‌ترین کتاب‌هایی به شمار می‌آید که با استفاده از رویکردهای امروزی، تحولات انقلاب اسلامی را با استناد به حماسه عاشورا و قیام امام حسین(ع) بیان می‌کند. رباعیات فراوانی که با موضوع انقلاب اسلامی سروده شده‌اند همچنین شعرهای حوزه دفاع مقدس به‌شدت از حماسه عاشورا تاثیر پذیرفته‌اند.

عضو کمیته علمی حوزه شعر دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) افزود: خوشبختانه امروزه شاعران به عنوان نمایندگان جامعه ادبی که به فرهنگ عاشورایی معتقدند، عمل کرده‌اند و به نظرم بسیار موفق نیز بوده‌اند.

وی با بیان این‌که این شاعران نمونه‌های ارزشمندی از تاریخ ادبیات انقلاب اسلامی را ارایه کرده‌اند، گفت: شاعران با سرودن این اشعار می‌کوشند ذات آن حادثه تاریخی (عاشورا) را به تصویر بکشند و به وظیفه خود به عنوان عنصری اثربخش در آن حادثه عمل کنند.

نادمی در پاسخ به این سوال که «برای نویسندگان، شاعران و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی چه پیشنهادی دارید تا در آینده شاهد آثار بهتر و غنی‌تری در حوزه پیوند سیر تحولات انقلاب اسلامی با واقعه عاشورا باشیم؟» گفت: نویسندگان، شاعران و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بدون این‌که به توصیه‌ای احتیاج داشته باشند، هر سال آثار متعددی را در این حوزه ارایه می‌کنند و پژوهش‌های مختلفی انجام می‌دهند.

این پژوهشگر ادامه داد: در بیشتر نشست‌ها، همایش‌ها و کنگره‌های متعددی که هر سال در ایام ماه محرم برگزار می‌شوند، آثار پژوهشی متعددی با رویکرد پیوند میان فرهنگ عاشورایی و انقلاب اسلامی ارایه می‌شوند که بیانگر این مطلب است که خوشبختانه هم فضای دانشگاهی و هم منتقدان خارج از این فضا به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط