شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
ضرورت پیوند ناشران و نهادهای آموزشی

اسماعیل آجرلو، معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز با بیان این‌که هفته کتاب فرصت بسیار مغتنمی برای معرفی کتاب‌های مناسب به شمار می‌آید، گفت: برای این‌که کتاب‌ها و محصولات فرهنگی در سبد خرید همه آحاد جامعه قرار گیرد، لازم است میان نهادهای تولید‌کننده کتاب با نهادهای آموزشی و دانشگاهی پیوند مستمر برقرار شود./

آجرلو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اهمیت دادن به هفته کتاب و اجرای طرح‌های مختلف با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این هفته، از جمله وظایف همه نهادهای دولتی و رسمی و همه افرادی است که در عرصه فرهنگی کشور فعالیت می‌کنند.

وی فعالیت در حوزه کتاب (تولید، انتشار و توزیع کتاب) را نوعی سرمایه‌گذاری فرهنگی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در این عرصه، از وقوع بسیاری از رُخدادهایی که ممکن است در آینده هزینه‌بَر باشند، پیشگیری می‌کند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز توضیح داد: اگرچه در حوزه تولید کتاب چنان که باید و شاید، کار نشده، اما به همان مقدار نیز در حوزه توزیع کتاب کار نشده است! بنابراین، کشور ما به نظام جامع برای ساماندهی سیستم توزیع کتاب و محصولات فرهنگی نیازمند است. در این میان کتاب‌‌هایی که برای کشور ارزش راهبردی دارند – کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - در اولویت قرار دارند.

آجرلو درباره ضرورت توزیع کتاب‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: اهمیت این کتاب‌ها به دلیل ماهیت انقلاب است؛ زیرا انقلاب اسلامی یک تحول اجتماعی ـ سیاسی و یک اتفاق بین نسلی محسوب می‌شود. بنابراین، همه وظیفه دارند مباحث مربوط به آن و جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و ... را به نسل‌های بعد انتقال دهند.

وی با بیان این‌که حوزه هنری استان البرز در همه برنامه‌های خود، پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی و ترویج آن را در قالب هنر و کتاب  در اولویت قرار داده‌است، گفت: در این راستا حوزه هنری استان البرز بر جمع‌آوری، ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و فعالان عرصه انقلاب اسلامی تاکید دارد و می‌کوشد آن‌ها را در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز ادامه داد: تولید کتاب به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ چه بسا که کتاب‌های زیادی تولید می‌شوند، اما به دلیل نبود ارتباط بین‌بخشی میان نهادهای تولیدکننده کتاب با نهادهای آموزشی و دانشگاهی، مخاطبان (دانش‌آموزان و دانشجویان) به کتاب‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند. بنابراین، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، ارایه بُن‌های کتاب و اجرای طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس و دانشگاه‌ها در ایام هفته کتاب می‌توانند در دسترسی مخاطبان به کتاب‌ها موثر واقع شوند.

آجرلو افزود: معتقدم برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی نیز برای دسترسی مخاطبان به کتاب‌های مورد نیازشان کافی نیست، بلکه باید در کنار این نمایشگاه‌ها، به برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی اقدام شود. برای مثال موضوع انقلاب اسلامی می‌تواند هر سال یک نمایشگاه را به خود اختصاص دهد.

وی عنوان کرد:  اغلب وقتی می‌خواهیم به عنوان نهاد تولید‌کننده کتاب حتی کتاب‌ها را با قیمت بسیار اندک یا به صورت رایگان در اختیار نهادهای آموزشی قرار دهیم، با مشکلات فراوان از جمله نبود هماهنگی و همکاری‌های لازم مواجه می‌شویم که در نهایت مانع از این اقدام می‌‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز در پاسخ به این سوال که «آیا حوزه هنری استان البرز برای برطرف‌کردن این مشکلات تمهیداتی اندیشیده‌است؟» گفت: مراکز حوزه هنری استان‌های سراسر کشور موظفند  مکانی را با هدف عرضه و توزیع محصولات فرهنگی به‌ویژه آثار مربوط به حوزه انقلاب اسلامی راه‌اندازی کنند. برخی استان‌ها برای تحقق این امر، اقدام کرده‌اند که استان البرز یکی از این استا‌ن‌ها به شمار می‌آید.

آجرلو ادامه داد: کافه کتاب «سماء» عنوان مرکز عرضه محصولات فرهنگی استان البرز است که علاوه بر محصولات فرهنگی حوزه هنری استان البرز و انتشارات سوره مهر، آثار و محصولات فرهنگی دیگر انتشاراتی‌هایی را که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، در خود جا داده است.

وی عنوان کرد: حوزه هنری استان البرز می‌کوشد هم به لحاظ محتوایی و هم از نظر سیستم توزیع کتاب، فعالیت کافه کتاب «سماء» را ارتقا دهد.

معاون فرهنگی حوزه هنری استان البرز با بیان این‌که برنامه‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی نباید به هفته کتاب محدود شوند، اظهار کرد: تشکیل ستاد مرکزی در هر استان با هدف اجرای طرح‌های مربوط به کتاب، پیگیری مسایل مرتبط با کتاب و کتابخوانی، ارزیابی نتایج ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و بهره‌مندی از تجربه‌های حاصل از دوره‌های پیشین هفته کتاب ضرورت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط