پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کربلایی ساروقی، معجزه‌ای برای اثبات حقانیت قرآن

کتاب«تجلی قرآن و عترت در معجزه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی» به قلم آیت‌الله احمد محسنی گرکانی در چهار بخش تلاش دارد با روایت داستان زندگی کربلایی کاظم ساروقی، حقانیت قرآن را اثبات کند._

نویسنده کتاب در پنج بخش با عنوان‌های‌ «جایگاه قرآن کریم»،«سرداران ناشناخته در ساروق اراک»،«راه رسیدن به عزت»،«فضایل اما‌مزاده پرافتخار علی الصالح» و «داستان حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی در بقعه امام زادگان شهید ساروق» داستان زندگی کربلایی کاظم ساروقی را روایت می‌کند.

داستان کربلایی کاظم ساروقی نکته‌های مهمی دارد، از جمله «حقانیت اسلام و شیعه»،«حقانیت قرآن کریم»، «نمونه‌ای از اشراق ربانی و ارتباط با عالم غیب»،«پاسخ علمی به پوچ‌گرایان و آنان که اعتقاد به جهان غیب ندارند» و «حقانیت و معنویت پیامبران و ائمه(ع) و کرامات و معجزات آنان» که کمک می‌کند تا معجزه بودن حفظ قرآن توسط این روستایی به خوبی برای مخاطب تبیین شود.

این کتاب سه محور اصلی دارد،«ره یافت عظمت قرآن»،«مکان حادثه شگفت‌انگیز امام‌زادگان 72 تن ساروق»، «داستان کربلایی کاظم و اظهار نظر بزرگان حوزه‌های علمیه قم،اراک و مشهد» در نهایت به بررسی حقانیت قرآن اختصاص دارد.

مرحوم کربلایی کاظم ساروقی در شهرستان ساروق اراک متولد شد وی فردی بی‌سواد اما مقید به اصول دینی بود،که در اثر یک معجزه در «امام‌زاده 72 تن» ساروق اراک حافظ کل قرآن شده بود.

بیان چنین داستان‌هایی برای مخاطبان امروزی که گرفتار زندگی مدرن شده‌اند و از دین و دینداری شاید تنها به واجبات بسنده می‌کنند و معنویت و اخلاقیات را در پس ذهن خود فراموش کرده‌اند کمکی برای بازگشت به زندگی ساده و همراه با معنویت باشد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب فصل «جایگاه قرآن کریم» است. نویسنده در این فصل با بیان جلوه‌های اعجاز قرآن در عنوان‌هایی مانند «قرآن معجزه همیشگی پیامبر اسلام(ص)»،«جامعیت قرآن در زندگی انسان»،«فرهنگ‌سازی قرآن در جامعه»،«فرهنگ عمومی قرآن»،«سالک حقیقی قرآن»،«جامعیت قرآن و نیازهای تربیتی انسان»،«نورانیت قرآن از نگاه نهج‌البلاغه»،«مومنان داروی درد خود را از قرآن می‌گیرند» و«راه الهی شدن» برای مخاطب تبیین می‌کند که قرآن راهگشای زندگی انسان‌هاست و هر آن‌چه در قرآن بیان شده، دوایی برای دردهای زندگی بشر است و افراد با نزدیک شدن به قرآن و ائمه(ع) آینده‌ای روشن و معنوی را در این جهان و جهان باقی خواهند داشت.

یکی دیگر از جذابیت‌های این کتاب، نظریاتی است که مراجع تقلید و دانشمندان حوزه دین درباره این کشاورز روستایی که با وقوع معجزه حافظ قرآن شده بود، بیان کردند. از این میان آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی،آیت‌الله بروجردی،آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله خامنه‌ای از مراجع تقلیدی‌اند که در اثبات حقانیت کربلایی کاظم ساروقی سخن گفته‌اند.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«در محیطی ظلمانی همراه با هجوم فرهنگ غربی یک مرتبه در دنیای اسلام و محافل علمی خبری بهت‌انگیز پیچید و بعضی از روزنامه‌ها هم آن را تأیید و آن خبر را منتشر ساختند که یک مرد روستایی بی‌سواد با ورود به یک امام‌زاده ناگهان در یک لحظه با اشراق غیبی به شکل بدیعی حافظ همه قرآن گردیده است. این خبر زمینه بسیار خوبی بود برای مومنان و دیندارانی که زیر فشار تبلیغات ضد دینی گرو‌ه‌های منحرف قرار گرفته بودند و بسیار برای آنان اهمیت داشت به همین خاطر سخت دنبال خبر را گرفتند.»

چاپ دوم کتاب «تجلی قرآن و عترت در معجزه حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی» به قلم آیت‌الله احمد محسنی گرکانی با شمارگان سه هزار نسخه، در 248 صفحه و به بهای 50 هزار ریال به تازگی از سوی انتشارات دارالکتب اسلامیه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط