شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶
اویس در ایران غریبه نیست

امروز(30 آذر) مصادف است با سالروز شهادت اویس قرنی، صحابی امام علی(ع) و دلداده پیامبر اعظم(ص) و دین مبین اسلام. تاکنون آثاری به طور مستقل درباره شخصیت و زندگانی این بزرگمرد صدر اسلام منتشر شده‌اند، به گونه‌ای که می‌توان گفت او هرگز در ایران یک غریبه نیست./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اویس بن عامر قَرنی، از پارسایان نامدار صدر اسلام، ملقب به «سید التابعین» و از اصحاب و حواریون حضرت علی(ع) بود. وی در «قَرَن» از نواحی یمن دیده به جهان گشود و زمانی که خبر رسالت پیامبر اکرم (ص) را شنید، ایمان آورد.

اویس به دلیل پرستاری از مادر پیر و ناتوانش هرگز موفق به زیارت پیامبر اسلام(ص) نشد ولی پیامبر(ص) او را «نَفَسُ‌الرحمان» نامیدند و فرمودند: «من از سوی یمن، بوی خدا می شنوم.»

اویس  در جنگ صفین، به یاری حضرت علی (ع) شتافت و در نبردی سخت با سپاهیان معاویه، به درجه والای شهادت نایل آمد.

تاکنون از سوی ناشران کشورمان چند عنوان کتاب به صورت مستقل درباره اویس قرنی منتشر شده و این آثار جدای از مطالبی‌اند که درباره قرنی در دیگر کتاب‌های دینی آورده شده‌اند.

از جمله کتاب‌هایی که به طور مستقل درباره این شخصیت دیندار صدر اسلام منتشر شده‌است، می‌توان به کتاب «كتاب زندگی پرافتخار اویس قرنی» اشاره کرد  که در قالب مجموعه «پیشگامان راه هدایت» از سوی انتشارات پیام آزادی روانه بازار شده‌است. 

در این کتاب 92 صفحه‌ای که به قلم محمد محمدی اشتهاردی منتشر و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده‌است، نویسنده اویس قرنی را كه آرزوی دیدار پیامبر(ص) را داشت و در ركاب حضرت علی(ع) در جنگ صفین به شهادت رسید، به عنوان الگویی وارسته و فداكار كه در همه ابعاد انسانی، ممتاز و یكه‌تاز بود، معرفی می‌کند. 

مطالب این كتاب در سه بخش با عنوان‌های «اویس قرنی در عصر پیامبر(ص) و خلفا»، «اویس قرنی، شیعه آگاه و سلحشور» و «اویس قرنی بزرگمرد تقوا و كمالات» و «بحثی پیرامون تصوف» تنظیم شده است.

همچنین کتابی دیگر با عنوان «اویس قرنی» به قلم محمدرضا یكتایی به رشته تحریر درآمده و از سوی موسسه بوستان كتاب تجدید چاپ شده‌است. در این اثر كه شرح مفصل زندگانی اویس قرنی است، سعی شده‌است تا غبار از شخصیت عارف برجسته و زاهد وارسته و مسافر من‌الله و مهاجر الی‌الله زدوده شود تا زمینه آشنایی مختصری با زندگانی معنوی او فراهم آید.

این کتاب در واقع، شرح مفصل زندگانی اویس قرنی است که در چهار فصل سامان یافته و مطالبی را «از ولادت تا شهادت»، «مقام عرفانی حكیم یمانی»، «حكمت یمانی» و «جایگاه اویس در نگاه بزرگان»  شامل می‌شود.

بر اساس مطالب كتاب، «جبرئیل نغمه وحی را در گوش حبیب خدا(ص) زمزمه می‌كند و خورشید هدایت طالع می‌شود، اما تا سه سال آفتاب هدایت از پس ابرها پرتو افشانی می‌کند. آنگاه كه فرمان می‌رسد: "و انذر عشیرتك‌الاقربین" دعوت خویشاوندان و نزدیكان آغاز می‌شود. تشنگان فضیلت، تك‌تك و گروه گروه به سوی چشمه حقیقت شتابانند و پیروان جبل‌النور(ص) روز افزون امت و رحمة‌للعالمین از گمراهان و خفتگان محزون. پیامبر(ص) به دستور حضرت حق، بال تواضع را برای مومنان می‌گستراند: "واخفض جناحك لمن اتبعك من‌المومنین" تا این كه آوازه او و زیبایی‌هایش فراگیر می‌شود. سفره نورانی "و لتنذر ام‌القری و من حولها" گرسنگان را به‌سوی خود فرا می‌خواند. ندای حق، اهل حق را نوازش می‌دهد. گوش‌های مشتاقان تیز می‌شود و دل‌هایشان از عشق لبریز. این ندا مرزهای زمان و مكان را در هم می‌نوردد و در جای جای گیتی می‌درخشد. همه جا سخن از محمدبن عبدالله(ص) است. پرتوی از خورشید، یمن و اهل آن را نور و گرما می‌بخشد. در این سرزمین، جوانی زندگی می‌كند به نام اویس قرنی.
برای اویس "شب یلدای جاهلیت" آزاردهنده است كه جاهلیت، یعنی خشكسالی ایمان و قحطی انسان. در تاریكی جهل و نادانی، نور دعوت محمد(ص) می‌درخشد. دعوت او كه مرز زمان و مكان را شكسته است، همه انسان‌ها، همه نسل‌ها و همه عصرها مخاطبند. البته و صد البته كه استحكام دعوت، به معجزه آن است امام این دعوت، روح اعجاز را نیز در خود دارد!»

همچنین بر اساس آثار مکتوب منتشر شده درباره اویس قرنی، تاکنون نمایشنامه‌های متعددی درباره علاقه قلبی اویس به پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) و همچنین چگونگی احترام گزاردن به مادر بر اساس آموزه‌های دین اسلام نوشته شده‌اند.

روزی که صاحب «عَبقاتُ الانوار» درگذشت

امروز(30 آذرماه) همچنین مصادف است با سالروز رحلت علامه «میرحامد حسین هندی» عالم برجسته‏ اهل هند. میرحامد حسین، از علمای بزرگ شیعه و از بزرگان فقهی اثنی عشریه و جامع علوم عقلی و نقلی است.

وی علاوه بر فقاهت در دیگر علوم دینی مانند حدیث و اخبار، آثار، معرفت، احوال رجال فریقین و علم كلام، به ویژه در مبحث امامت دارای مقام عالی بود. 

بیشتر عمر میرحامد حسین به تحریر و كتابت و نشر آثار دینی طی شد تا آن‌جا كه دست راستش از كار بازماند و از آن پس به ناچار با دست چپ نویسندگی می‏کرد.

اثر معروف وی، «عَبقاتُ الانوار» نام دارد که در کشورمان با استقبال فراوانی روبه‌رو و به تازگی کتاب «خلاصه عبقات الانوار؛ آیات ولایت» از سوی انتشارات نبأ راهی بازار کتاب شده‌است. آیت‌الله سیدعلی میلانی تلخیص و تعریب این اثر را برعهده داشته و محسن احتشام‌نیا آن را به فارسی برگردانده‌است.

همچنین امروز مصادف است با سالروز درگذشت عالم و فقیه وارسته «شیخ باقر كاظمینی».

آیت‌الله شیخ باقر كاظمینی از علمای شهیر عراق سال 1258 قمری در كاظمین به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در كاظمین و سپس نجف اشرف دنبال كرد و از محضر علمای بزرگی مانند شیخ انصاری بهره برد.

این عالم دینی سرانجام در ردیف فقهای برجسته‏ نجف اشرف قرار گرفت و به تدریس و تالیف پرداخت.
 
«میزان الحق» و «رسائلی در بیع» از جمله کتاب‌های او محسوب می‌شوند. آیت الله كاظمینی در 68 سالگی دار فانی را وداع گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط