پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
25 سال تلاش برای نگارش شرحی استدلالی

28 آذرماه مصادف است با سالروز ارتحال آیت‌‏الله «محمدرضا مروج طبسی» فقیه و نویسنده حوزه دین که کتاب «ذخیرة‌الصالحین» از آثار ارزشمند باقی‌مانده از وی محسوب می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‏الله شیخ محمدرضا مروج طبسی سال 1285 شمسی در مشهد مقدس به دنیا آمد. وی سطوح اولیه دروس حوزوی را در مشهد گذراند و سپس راهی قم شد.

آیت‏الله مروج طبسی در قم از محضر آیات عظام سیدمحمدتقی خوانساری، سیدعلی یثربی كاشانی، میرزا علی‏اكبر حكیم یزدی و محمدعلی شاه آبادی بهره برد و برای هفت سال نیز در درس خارج آیت‏الله شیخ عبدالكریم حائری یزدی شركت کرد. وی سپس راهی نجف اشرف شد و در حلقه درس بزرگانی نظیر محمد جواد بلاغی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقاضیاءالدین عراقی و میرزای نایینی شركت كرد.

این نویسنده حوزه دین همچنین از اعضای رییسه مجلس استفتاء آیت‏الله سیدابوالحسن اصفهانی بود. وی طی سال‏های حضور در نجف اشرف، به وظایف دینی و اسلامی اشتغال داشت تا این‌كه سال 1352 شمسی به سبب فشارهای دولت عراق به همراه ده‏ها هزار نفر ایرانی مقیم عراق، از آن كشور رانده شد و به قم آمد و به تدریس و تألیف پرداخت.

از این عالم ربانی و مجتهد بزرگ كه مراتب اجتهاد و مقامات علمی وی مورد گواهی و تصدیق علمای بزرگ قم و نجف اشرف بود آثار متعددی بر جای مانده كه «اثبات الرّجعه»، «حاشیه وسیلة النجاة و عقد الفراید فی اصول العقاید» و «ذخیره الصالحین فی شرح تبصره المتعلمین» در هشت جلد از آن جمله محسوی می‌شوند. در مجموع حدود 50 کتاب به قلم این عالم دینی در حوزه‌های فقه، اصول، تفصیر، تاریخ، کلام، حدیث و اخلاق نوشته شدند.

از برترین آثار وی کتاب «ذخیره الصالحین فی شرح تبصره المتعلمین» است که شرحی مزجی و استدلالی بر «تبصره المتعلمین» علامه حلی به شمار می‌آید. این موسوعه فقهی، یک دوره کامل فقه استدلالی محسوب می‌شود که نگارش و تالیف آن 25 سال طول کشید.

سرانجام این فقیه و مدرس بزرگوار در 28 آذر 1363 شمسی برابر با 25 ربیع‏الاول 1405 قمری در 78 سالگی در قم رحلت کرد و در یكی از حجره‏های صحن بزرگ حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط