شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
کتاب «چشم جان‌بین؛ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم» در نوبت سوم منتشر شد

کتاب «چشم جان‌بین؛ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم» نوشته مازیار اسلامی در نوبت سوم به قیمت ۲۰۷ هزار تومان به همت انتشارات لگا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «چشم جان‌بین؛ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم» نوشته مازیار اسلامی، مترجم و منتقد سینما، با هدف بررسی زیباشناسی فیلم از منظر فلسفی آغاز می‌شود. نویسنده ابتدا به تبیین ماهیت این زیباشناسی پرداخته و سپس با نمایش نمونه‌هایی از آثار سینمایی، به گسترش و تعمیق ایدۀ اصلی کتاب می‌پردازد.

فصل اول کتاب به تبیین این ایده اختصاص دارد که زیباشناسی فیلم برخلاف هنرهای دیگر، ماهیتی ترکیبی و غیربسته دارد. در حالی که هنرهای دیگر مانند تئاتر، نقاشی، عکاسی، ادبیات، رقص و اپرا دارای زیباشناسی ناب و خالص هستند، سینما از زیباشناسی این هنرها تأثیر می‌پذیرد و با آنها در تعامل است. در فصل‌های بعد، این تأثیرات با ارائه نمونه‌ها و بررسی دقیق نشان داده می‌شود.

در مقدمه کتاب آمده است: «این کتاب تلاشی است برای مطالعه تأثیر زیباشناسی هنرهای دیگر بر سینما، و بر مبنای ایده‌هایی است که در مقاله فشردۀ آلن بدیو با عنوان «سینما؛ حرکت غلط» مطرح شده‌اند. هرچند بدیو در نوشته‌های بعدی خود این ایده‌ها را گاه نقض می‌کند، اما این کتاب تلاش می‌کند ظرفیت‌های بالقوه آنها را فعال سازد و از خلال آن به درک عمیق‌تری از هستی سینما برسد.

این کتاب برای علاقه‌مندان به سینما، به‌ویژه کسانی که به تحلیل‌های فلسفی و زیباشناختی فیلم‌ها علاقه دارند، مناسب است. این کتاب همچنین برای پژوهشگران، دانشجویان رشته‌های سینما و هنرهای نمایشی و افرادی که به ارتباط بین سینما و دیگر هنرها مانند نقاشی، تئاتر، و ادبیات علاقه‌مندند، مفید خواهد بود. منتقدان سینما و کسانی که به دنبال درک عمیق‌تری از زیبایی‌شناسی و تاثیرات متقابل هنرهای مختلف بر فیلم هستند نیز از این کتاب بهره خواهند برد.

کتاب «چشم جان‌بین؛ ملاحظاتی پیرامون زیباشناسی فیلم» نوشته مازیار اسلامی در نوبت سوم ۱۴۰۳ با موضوع زیبایی شناسی سینما در ۱۶۶ صفحه به قیمت ۲۰۷ هزار تومان به همت انتشارات لگا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها