دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۳
شرح فعاليت مطبوعاتي ملك‌الشعرا مكتوب شد

چهارمين عنوان از مجموعه مفاخر مطبوعات ايران، ويژه زندگي ملك‌الشعراي بهار از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي به قلم سيدفريد قاسمي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قاسمي در اين كتاب بيش از همه به تاريخ و سير تحول نشريه «نوبهار» پرداخته كه به نوعي، مهم‌تريم فعاليت مطبوعاتي ملك‌الشعرا محسوب مي‌شود. 

سيدفريد قاسمي نوشته است: پس از تجربه (دو نشريه) خراسان و طوس، و نويسندگي براي حبل‌المتين كلكته، محمدتقي ملك‌الشعرا، نوبهار را در 9 شوال 1328 قمري در مشهد متولد كرد. مندرجات نوبهار پس از درج سرمقاله عبارت بودند از قسمت‌هاي ادبي، اخبار خراسان و به ويژه اخبار آستان قدس رضوي و مختصري اخبار تهران و در حقيقت مي‌توان آن را نخست يك روزنامه محلي دانست.

وي مي‌افزايد: نوبهار داراي ستون‌بندي مشخصي نبود و هر مطلب خواندني در آن به چاپ مي‌رسيد. اين روزنامه تنها مسائل سياسي را مورد توجه قرار نمي‌داد، بلكه مسائل اجتماعي و گرفتاري‌هاي گوناگون مردم را از طريق سرودن اشعار مختلف بيان مي‌كرد.

قاسمي در اين كتاب، با تاريخ‌نگاري دقيق، به ذكر جزييات فعاليت مطبوعاتي ملك‌الشعراي بهار پرداخته است. او در بخش‌هاي جداگانه، مراحل مختلف اين فعاليت را از نشريات «خراسان» و «طوس» و «احتياج»، تا «نوبهار»، «زبان آزاد»، «دانشكده» و «ايران» پي مي‌گيرد.

انتشار اصل متن نامه‌هاي درخواست مجوز نشريات مختلف به قلم بهار، مراسلات في‌مابين و پاسخ‌هاي وزارت‌ معارف آن زمان به اين تقاضانامه‌ها، ذكر عناوين ستون‌ها و صفحه‌هاي نشريات مختلف ملك‌الشعرا و مشكلات ايجاد شده از سوي دولت‌ها براي فعاليت سالم مطبوعاتي بهار، از ويژگي‌هاي اين كتاب است.

«محمدتقي بهار» به قلم سيدفريد قاسمي از سوي شركت سهامي كتاب‌هاي جيبي وابسته به انتشارات اميركبير به قيمت 1000 تومان و در شمارگان 3000 نسخه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط