شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۰
کتابخانه برخی مدارس مناسب بچه ها نیست/ نسل امروز کنکور زده است

عباس جهانگیریان گفت:کتابخانه مدارس در حال حاضر به روز نیستند و کتاب هایی در این مدارس به چشم می خورد که با سن بچه ها سازگار نیست .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آنا، عباس جهانگیریان در گفت وگو با خبرنگار ادبیات این خبرگزاری درباره مشکلات حوزه نشر گفت:آنچه درحال حاضر در این حیطه به عنوان مشکلی جدی وجود دارد مسئله توزیع است.خاصه در زمینه کتاب های کودک ونوجوان این معضل بیشتر به چشم می خورد.کافی است به شهرهای کوچک سری بزنیم،آن وقت است که می توان به مقوله نامطلوب توزیع بیشتر پی برد. 


وی اضافه کرد:نه تنها پخش کتاب در شهرهایی به غیر از تهران رضایت بخش نیست که حتی در اغلب استان های کشور،تعداد کتابفروشی های احداث شده به تعداد انگشتان دست است و همان چند کتابفروشی هم که فعالیت می کنند به جای فروش کتاب بیشتر ترجیح می دهند به فروش لوازم التحریر بپردازند. 


این نویسنده در ادامه خاطرنشان کرد:این نقصان درحالی صورت گرفته که تصور می کنم به همان اندازه که درسال های اخیر برتعداد کیوسک های روزنامه فروشی افزوده شده باید کتابفروشی احداث می شده است.وجود همین مشکلات است که تیراژ کتاب در کشوری با جمعیت ایران به این شرایط اسفبار رسیده و ارمنستان که در مقایسه با ما از جمعیت کمتری برخوردار است توانسته شمارگان کتاب خود را متعادل نگه دارد و حتی افزایش دهد. 


نویسنده رمان «خواب دخترها چپ نیست»با اشاره به این که کتابخانه مدارس مناسب سن بچه های مدرسه ای نیست، گفت:مدتی پیش از یک کتابخانه بازدید کردم و مسئولین آن مدرسه به این مسئله اشاره می کردند که این کتابخانه از سوی نوجوانان با اقبال مواجه نمی شود.وقتی به عناوین کتاب های این کتابفروشی نگاه کردم به این نتیجه رسیدم که نوجوان حق دارد سمت این کتاب ها نرود.به عنوان مثال،کتاب جامع و عظیمی چون تفسیرالمیزان نمی تواند در سنی که نوجوان در آن قرار دارد او را به سمت مطالعه جلب کند.چون اصلا کتاب هایی از این دست مناسب این طیف سنی نیست. 


وی اضافه کرد:قطعا باید در زمینه به روز کردن کتابخانه ها،بازنگری کلی صورت بگیرد و این مسئله جز با توجه به نیاز کودکان ونوجوانان و انتخاب کتاب هایی متناسب با سن و طرز فکر و علایق و سلایق آنها ممکن نمی شود.حتی اگر بخواهیم در مدارس،آموزه های دینی را به کودکان ونوجوانان منتقل کنیم باید کتاب هایی برای آنها در نظر گرفته شود که به لحاظ پرداخت و محتوا جذاب باشد تا بتواند تاثیرات لازم را بر روی این طیف بگذارد. 


این نمایشنامه نویس در ادامه خاطر نشان کرد:همان طور که تئاتر در مدارس به نقطه صفر و رکود رسیده،حیطه هایی چون داشتن زنگ مطالعه،آیین نگارش و کتابخوانی نیز به شدت در مدارس کمرنگ شده و به جای آن ترس از کنکور و چگونه عبور کردن ازاین سد در خانواده ها رسوخ کرده است.جای تاسف است که حتی گاه با برخی از خانواده ها مواجه می شوم که می گویند بچه هایمان حق ندارند تا بعد از کنکور کتاب غیر درسی بخوانند. 


جهانگیریان ادامه داد:طبیعی است که وقتی بچه ای به جز کتاب های درسی کتاب دیگر نخواند و به قولی،مطالعه آزاد نداشته باشد نمی تواند در آینده از مهارت های زندگی بهره مند شود.در نتیجه نمی تواند حق خود را بگیرد،حرفش را به موقع بزند و...شاید به دلیل بروز چنین مشکلاتی است که من اسم این نسل را گذاشته ام نسل کنکور زده و فاقد مهارت.تاسف من وقتی مضاعف می شود که می بینم آینده این مملکت قراراست به دست آدم هایی اداره شود که از فراگیری ابتدایی ترین مهارت های زندگی بی بهره اند.

مطالب منتشر شده در سرویس «کتاب در رسانه‌های امروز» بیانگر نظرات این رسانه‌ها بوده و لزوما مورد تأیید خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمی‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها