خسرو داوودي در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره علت اقبال كتابهاي كنكوري در جامعه گفت: بچهها دايما به فكر موفقيت در كنكور هستند و اين كتابها براي كسب اين موفقيت به دانشآموز كمك ميكند. ناشران نيز با مشاهده بازار داغ اين كتابها و تعداد بالاي مشتري، فعالتر بوده و روز به روز كتاب كنكوري بيشتري عرضه ميكنند.
وي ادامه داد: تب كنكور ميان بچهها و خانوادهها خيلي شايع است به طوري كه با خواندن يك كتاب آموزشي راضي نميشوند و خيلي از كنكوريها از يك عنوان درسي، 5-4 كتاب تست خريداري ميكنند.
اين مولف كتاب درسي رياضي به بازار كاذبي كه در پس كنكور وجود دارد، اشاره و اظهار كرد: كنكور كه تمام ميشود هر خانواده با چند كارتن كتاب آموزشي مواجه است كه بعضا دستنخوردهاند بنابراين بازار كاذبي پشت كتابهاي كنكوري وجود دارد.
داوودي افزود: ناشران دايما نيازهاي دانشآموز و مدرسه را رصد كرده و متناسب با آن محتوا توليد ميكنند. زماني كه نسل من پشت كنكور بود، مجبور بود خودش مطالب يك درس را خلاصه كرده و نكات مهم را بيابد، امروزه اين كار توسط ناشران انجام ميشود و به همين دليل براي فرد كمك كننده بوده و بخشي از بار وي را سبك ميكند.
اين معلم رياضي اين كتابهاي آموزشي را در ارتقاي سطح آموزشي فرد موثر ندانست و عنوان كرد: با اين وجود، سطح آموزشي فرد با مطالعه كتابهاي كنكوري، ارتقا پيدا نكرده و براي نمونه ميانگين درصد رياضي پذيرفتهشدگان رشته رياضي فيزيك در كنكور، زير 9 درصد است.
وي مطرح كرد: با مطالعه اين آثار سواد و توان ذهني دانشآموز رشد چنداني نداشته و اين كتابها تاثير لازم را نداشتهاند.
شيوه كنكور و ارزشيابي بايد تغيير كند
مولف كتاب «دانستنيهاي رياضي» بيان كرد: شيوه كنكور و ارزشيابي بايد تغيير كند و اين كار از توان آموزش و پرورش خارج است. تب كنكور در ميان تمامي افراد نهادينه شده است به گونهاي كه مواد آموزشي كه در كنكور مطرح نميشود، در بسياري از مدارسي كه به دنبال برترين رتبههاي كنكور هستند، تدريس نميشود.
وي در ذكر نمونهاي از اين مورد، گفت: كتاب درسي«تاريخ معاصر ايران» كه آموزش آن به دانشآموز اهميت زيادي دارد، عملا در اين مدارس تدريس نشده و ساعتش به آموزش حسابان و رياضي اختصاص داده ميشود.
داوودي ادامه داد: بنابراين اگر هم آموزش و پرورش محتواي مناسب را توليد كند، مدارس، خانوادهها و موسسات آموزشي كاري به آن نداشته و كنكور را اصل قرار ميدهند و آموزش و پرورش را دور ميزنند.
از فشار رواني كنكور بايد كاسته شود
نويسنده مجموعه كتابهاي «آشتي با رياضي» راه نجات را تغيير شيوه كنكور خواند و عنوان كرد: بايد درصد تاثيرگذاري نتيجه كنكور كاهش پيدا كند و نه فقط امتحان نهايي پايه سوم دبيرستان، بلكه نتايج امتحان پاياني ديگر پايهها نيز در كنكور موثر واقع شود. اين موضع، فشار رواني ناشي از كنكور را كاهش داده و باعث ميشود معلمان، مفهوميتر و عميقتر تدريس كنند.
وي امتحان نهايي سال سوم دبيرستان را امتحاني كليشهاي خواند و گفت: سوالات دستهبندي شدهاي از امتحانات نهايي هر درس وجود دارد و هر ساله سوالات پيرامون همان مباحث و مشابه با آنها طرح ميشود.
دليل ندارد همه كنكور بدهند
داوودي بر لزوم انجام كاري اساسي كه مستلزم همكاري تمامي نهادهاي متولي فرهنگ است، تاكيد كرد و گفت: همه نهادهاي فرهنگي بايد براي در هم شكستن اين فضا مشاركت كنند. دليلي ندارد هر بچهاي كنكور بدهد. با اتمام دوران مدرسه، فرد ميتواند بر اساس مهارتي كه آموخته، به عنوان يك تكنسين وارد بازار كار شود.
وي اظهار كرد: البته شرايط جامعه، بازار كار و فشارهاي اقتصادي به صورت جبري برخي افراد از جمله پسران را متقاعد كرده است وارد بازار كار شوند اما اين اتفاق در درون جامعه فرهنگ سازي نشده كه همه نبايد تحصيلات دانشگاهي داشته باشند.
داوودي افزود: نهادهاي فرهنگي و رسانهها بايد تب كنكور را كاهش دهند و اين موضوع را براي مردم جا بياندازند كه كنكور همه چيز نيست.
خسرو داوودي (متولد 1349) دانشجوي دكتراي رياضي از انيستيتو آموزشي دانشگاه لندن و دبير مدارس تهران است. وي همچنين به آموزش اين درس براي معلمان مدارس مختلف مشغول بوده و تاكنون بيش از 150 جلد كتاب در زمینه رياضي به چاپ رسانده است. داوودي مولف سه جلد كتاب معلم و راهنماي تدريس رياضي، كتاب درسي رياضي اول دبستان و پايه هفتم و كتاب معلم راهنماي تدريس رياضي اول دبستان نيز هست./
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۱
نظر شما