به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر جلال حجازی دهاقانی، سال 1320 در بهبهان متولد شد. وی فارغالتحصيل هنرسرای عالی و دارای مدرک دكترای متالورژی صنعتی از دانشگاه بيرمنگام انگلستان است.
حجازی دهاقانی، پس از اخذ مدرک دكترا و بازگشت از انگلستان، به عضویت هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ايران درآمد و پس از طی مراحل استادياری و دانشياری، در سال 1370 به سمت استادی آن دانشگاه نايل شد. وی در پنجمین همایش چهرههای ماندگار در سال 1384، بهعنوان چهره ماندگار رشته مهندسی مواد و متالورژی معرفی شد.
آثار و مقالات
وی در كنار تحصيل، مطالعه و تحقيق، به تاليف آثاری درباره مهندسی مواد متالورژی، تحليل علمی و آماری صنايع ريختهگری ايران، كورهها، آلياژهای هادی پراستحكام مشغول بوده است که از آن میان میتوان به کتابهای «شمشریزی»، «انجماد و اصول متالورژیکی ریختهگری» و «اصول ریختهگری» اشاره کرد.
برخی از مقالات منتشر شده از حجازی دهاقانی عبارتاند از «فناوری و دانش فنی: فصلنامه آموزش مهندسی ايران، شماره 48، زمستان 1389»، «استفاده از سنگ ساينده جهت ارزيابی رفتار سايشی فولادها: نشريه مهندسی متالورژی و مواد، سال بيست و يكم، شماره 2، 1389» و «بررسی تاثير برخی عوامل اصلی بر رفتار سايشی فولاد هادفيلد: دو فصلنامه علوم و مهندسی سطح ايران، شماره 7، 1388».
از دیگر مقالات وی میتوان به «بررسی اثر كربن بر مقاومت اكسايشی همدمای فولادهای آستنيتی مقاوم به حرارت سری (Hk): فصلنامه اميركبير، شماره 64، بهار و تابستان 1385»، «دستهبندی و بازيابی قراضههای آلومينيم: ويژهنامه ريختهگری، شماره 32، زمستان 1384»، «انرژی مصرفی در فرآيند ريختهگری قطعات آلومينيم: ويژهنامه ريختهگری، شماره 31، پاييز 1384»، «شكلپذيری آخالهای اكسيدی در حين كار گرم يك فولاد كم آلياژ: مجله فنی و مهندسی دانشگاه مازندران، شماره 7، بهار 1384» و «آموزش مهندسی مواد و متالورژی در ايران: فصلنامه آموزش مهندسی ايران، شماره 26، تابستان 1384» اشاره کرد.
از حل آسیبهای فرهنگی تا رفع مشکلات رشتهها
این چهره ماندگار معتقد است: «تنگناها و موانع توسعه علمی و فناوری ايران در بسياری جهات از تنگناها و موانع عمومی آنها خارج نيست. صنعت متالورژی و علوم متالورژی، نظير ساير صنايع و علوم، خارج از خاستگاه اجتماعی و خارج از ارتباط با ديگر فعاليتهای انسانی مفهوم و معنا ندارد.»
وی میگوید: «اين رشته از فعاليت، نظير تمام فعاليتهای فكری، علمی، هنری و عملی انسان در يك خلاء اجتماعی شكل نمیگيرد و مانند تمامی آنها به سياست، حكومت، فرهنگ، اقتصاد، ارتباطات، زيربنای اجتماعی و امنيت همهجانبه وابسته است و از همين رو است كه در هرگونه تحليلی در مورد بررسی علل و موانع توسعه يا عوامل پيشبرد آن در تمام زمينهها اعم از مهندسی، پزشكی، كشاورزی، بازرگانی، دفاعی و ... به عوامل مشتركی برخورد میكنيم كه از موضوع حرفهها و تخصصها خارج است و بايد بهصورت اصولی و كلی به آنها پرداخته شود، آنگاه كه در مبارزه با نقطه آسيبپذير جامعه و فرهنگ خود پيروز بيرون آمديم، میتوانيم موانع و مشكلات حرفهها و رشتهها را جداگانه بحث كنيم.»
ضرورت پاسخگویی ارزان و فوری به نیازهای جوانان
به اعتقاد جلالی دهاقانی: «آموزش عالی ايران در درون خود آفتها و آسيبهايی را رشد داده است كه متاسفانه بسياری از آنها بهعنوان يک اصل نيز پذيرفته شدهاند؛ عدم برنامهريزی جامع و تحقيقشده و تغييرات مقطعی، آنی و سليقهای، نظام آموزشی جزوهای و غيرمتكی بر كتابخانه و آزمايشگاه، نبود مطالعه منابع روز، سياستزدگی بهجای توسعه شعور سياسی و اجتماعی، فقدان پژوهش و ساختار پژوهشی، پاسخگويی ارزان و فوری به نيازهای كاذب يا واقعی جوانان با توسعه و رشد مراكز آموزشی، بدون توجه به ابزارهای اصلی نظير بودجه، امكانات، فضا و استاد، اشتغال غير تماموقت استاد و دانشجو و پديده غيرعلمی و غيراخلاقی حقالتدريس، عدم گزينش منطقی دانشجو براساس محورهای استعدادسنجی، علاقه و توانمندی و مدرکگرايی برخی از این آفتها محسوب میشوند.»
وی مدرس بازنشسته دانشگاه علم و صنعت ایران است و تدریس دروس مربوط به رشته مهندسی مواد و متالوژی و مشاوره و نظارت بر هفده پایاننامه کارشناسی ارشد را در کارنامه خود بهثبت رسانده است.
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
نظر شما