هرچند بسیاری از کشورهای جهان به این تکنولوژی دسترسی دارند و پیش بینی فروش 800میلیون تبلت در سال 2015 امیدبخش است،ولی هنوز یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد.
به نظر این سایت درست است که تبلت و دستگاههای الکترونیکی و کتابهای روی آن فاکتور اصلی رشد صنعت انتشارات الکترونیکی است اما هنوز به امکانات دیگری نیاز داریم که در بعضی از کشورها فراهم نشده است.
مثلاً برای خواندن کتاب الکترونیکی نیاز به نرم افزارهای کاربردی مناسب داریم که در خیلی از کشورها سایت های دانلود این نرم افزارها فعال نبوده و در صورت فعال بودن، نسخه محلی و ترجمه شده از آن اپلیکیشن (نرم افزار کاربردی) وجود ندارد.
گسترش تبلت و گوشی های هوشمند ابزاری قوی در رشد و توسعه صنعت نشر دیجیتال است و حمایت از نرم افزارهای مربوط به این تکنولوژی یکی از چالش های اصلی است که باید از سوی سازمان های دولتی و غیر دولتی مورد توجه قرار گیرد.
ناشران کتابهای دیجیتال برای توزیع کتابهای خود هنوز نمی دانند کدام نرم افزار در کدام کشور محبوبیت دارد و همین عدم اطلاعات کافی و مناسب یک نقص اساسی است و در حقیقت ارتباط با مصرف کننده و خواننده کتاب یک اصل اساسی در چنین صنعتی محسوب می شود که می توان این مشکل را تا حدودی از طریق شبکه های اجتماعی رفع کرد.
نکته دیگر این که دنیای دیجیتال یک بازار سریع التغییر است و ناشران همواره باید خود را به روز نگه دارند چون هر روز نسخه های جدیدی از دستگاهها و تبلت ها روانه بازار می شود و اگر ناشری بخواهد به همان نرم افزارهای سالهای گذشته خود اکتفا کند نمی تواند در این بازار دوام یابد.
به عقیده تحلیلگر سایت گودریدرز یکی از راهکارهای اصلی برای ناشران کتابهای دیجیتال عرضه کتابهای خود در نسخه های متعدد برای سیستم عامل های مختلف مثل اندروید، کوبو، آمازون و آی او اس اپل است تا بتوانند طیف گسترده تری از مصرف کنندگان را پوشش دهند.
اکوفاداس یکی از ناشران دیجیتال موفق در سراسر جهان در زمینه نشر و توزیع مجلات دیجیتالی شهرت جهانی دارد. به نوشته گودریدرز یکی از راهکارهای اصلی این انتشارات نیازسنجی مخاطبان خود و شناسایی نوع مطالب درخواستی آنها است.
به عقیده مسئولان این انتشارات، بازاریابی نرم افزارها و برنامه های کاربردی کتابخوان یک بخش مهم در موفقیت نشر دیجیتال محسوب می شود و مهمتر از آن ارتباط مناسب با مصرف کننده این برنامه ها است.
به جای تکیه به یک رسانه محدود بهتر است از چند رسانه مرسوم استفاده شود. در حقیقت در دنیای آینده رادیو، تلویزیون، موبایل و وب همه با هم یکپارچه می شوند و نمی توان ارتباط منطقی بدون در نظرگرفتن این رسانه های یکپارچه تصور کرد.
نظر شما