چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶
ادبيات كودك، وسيله نزديك‌كردن نسل‌هاست

دكتر قدمعلي سرامي، در جلسه نقد كتاب «سيمرغ و آفتاب» كم كردن فاصله نسل‌ها را بزرگ‌ترين خدمت ادبيات كودك در عصر امروز عنوان كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، هفتمين جلسه گروه نقد كتاب "كودك و نوجوان عصر كتاب" اداره كل امور كتابخانه‌هاي زنجان به نقد و بررسي كتاب «سيمرغ و آفتاب» با حضور قدمعلي سرامي، مولف آن اختصاص يافت. 

سيمرغ، كودكانش را سرگرم مي‌كند تا آفتاب بر بام آسمان بنشيند. پس داستاني را مي‌آغازد كه در آن سام نريمان، پسرش را پس از تولد به بالاي كوه البرز برد و سيمرغ او را يافت و به جمع خانواده خود آورد. پس از مدتي سام پشيمان شد و به دنبال كودك به كوه آمد. سيمرغ كودك را پس داد و چند پرش را هديه كرد تا در زمان گرفتاري آن را آتش بزند... و داستان ادامه دارد تا جايي كه قصه‌نويس مي‌گويد سيمرغ همان اشعه‌هاي آفتاب است. 
به اميد روزي كه خورشيد پاك / نهد مرهم از نور بر زخم خاك 

در ابتداي اين جلسه كه بيست و يكم ارديبهشت ماه در كتابخانه عمومي سهروردي زنجان برگزار شد، ذبيحيان، نويسنده زنجاني و مسوول گروه  كودك و نوجوان عصر كتاب، در معرفي كتاب «سيمرغ و آفتاب» توضيح داد:  اين كتاب اسطوره‌هاي ايراني را به زبان ساده و كودكانه بيان مي‌كند و داستان‌هاي «سيمرغ و آفتاب»، «پهلوان‌تر از رستم و اسفنديار» و «پيوند دنباله‌دار» را در برمي‌گيرد.  

در ادامه، دكتر قدمعلي سرامي، درباره كتاب خود گفت: از قرن بيستم به بعد با رشد تكنولوژي فاصله بين نسل‌ها شدت گرفت؛ به‌گونه‌اي كه اكنون ارتباط ميان نسل‌ها به صفر رسيده است. در گذشته ،آگاهي فقط از راه مطالعه كتاب صورت مي‌گرفت؛ در حالي‌كه امروزه تنوع انواع وسايل ارتباطي سبب شده تا فرد به جاي آنكه عضو خانواده باشد و از راه اين واسطه فرهنگ را بياموزد، به طور مستقيم  با جامعه در ارتباط باشد. 

مدرس دانشگاه زنجان ادامه داد: اين روند، رو به رشد است و به جايي مي‌رسد كه نسل‌هاي قديمي، جوانان و نوجوانان را درك نمي‌كنند و همبستگي‌هاي خوني، سرشتي و نژادي كم‌رنگ‌تر مي‌شود. در اين ميان ادبيات كودك يكي از ابزارهاي نزديك كردن نسل‌ها به يكديگر است.

دكتر سرامي خاطرنشان كرد: در نگارش «سيمرغ و آفتاب» تلاش شده كه  كودك براي خواندن و درك آن، نياز به بزرگ‌ترهايش  داشته‌باشد و والدين در بهره‌وري كودك از متن آن شريك شوند. 

نويسنده كتاب‌هاي «لبخندو آرزو» و «از خاك تا افلاك» تصريح كرد: شاهنامه فردوسي يكي از منابع باارزش براي آشنايي كودكان با اسطوره‌هاي ملي است. اين اثر بزرگ از ابعاد ادبي، قوم‌شناسي، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، تاريخ و جغرافيا قابل بررسي است...  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط