در ابتدای این نشست رسانهای، سخنور به زمینههای فعالیتی این انتشارات از آغاز فعالیت پرداخت و گفت: انتشارات امینان در زمینه طب سنتی، طب اسلامی، شعر و نثر آیینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فعالیت میکند.
وی از کتابهای «بهشت زیر قدمهایش» درباره مادر شهیدان حسین و محمد دهلوی و «من کنیز زینبم» درباره شهید اسلامیفر به عنوان به کتاب در دست انتشار امینان یاد کرد و افزود: همچنین، کتاب «بیتالمال» و «یکی شبیه خودش» را با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان هرمزگان منتشر میکنیم.
مدیر انتشارات امینان درباره دلیل انتشار آثار این انتشارات به بهای مطلوب توضیح داد: بیشتر ناشران خصوصی به دلیل کمتجربه بودن زیر بار هزینههایی میروند که ضروری نیست. ما کوشیدیم از برخی هزینههای اینچنینی بکاهیم. علاوه بر این، هدف ما توزیع خوب آثار برای بهرهمندی تمام طیفها از آثار است. با هدف دسترسی آسان مخاطبان به آثار، نام مراکز توزیع انتشارات امینان را هم در کنار شناسنامه آثار درج کردهایم. البته نمیتوانم بگویم در این مورد سود مالی برای ما مهم نیست.
وی در ادامه از زیر چاپ بودن کتاب «شاهرخ» برای چهلمین بار خبر داد و گفت: بخشی از هزینههای انتشارات امینان هم به دلیل نحوه انتشار آثار و اینکه چند شمارگان را با یک فیلم و زینک منتشر میکنیم، کاهش یافته است.
سخنور درباره نحوه توزیع آثار انشاراتش در کشور اظهار کرد: متاسفانه بیشتر ناشران خصوصی بخشی به نام گروه عامهپسند را نادیده میگیرند و به همین دلیل بیشتر آثارشان در انبارها خاک میخورند. معتقدم که ناشران باید گروه مخاطبان خود را بشناسند. برای مثال اگر «امینان» به جامعهای توجه داشته باشد که علاقه و عِرقی به دفاع مقدس ندارد، به خطا رفته است.
وی در اینباره افزود: ما در گروه مخاطبانمان بیشتر به بسیجیها، هیاتها و مسجدیها توجه داریم و تخفیفهای ویژهای هم برای این گروه در نظر میگیریم. در میان این قشر، تبلیغات فرد به فرد و گروههای محلی موثر است و از این رو، ما فروش خوبی در این طیف داریم.
مدیر انتشارات امینان با اشاره به این ضعف که بیشتر ناشران جایگاهی برای توزیع در ساختار انتشارات خود در نظر نمیگیرند، گفت: لازم است هر ناشر خصوصی به این بخش، به صورت ویژه اهمیت دهد.
وی در پاسخ به این سوال ایبنا که آیا توجه به مخاطبان ویژه آثار دفاع مقدس از سوی نشر امینان به معنای بیتوجه بودن به سایر مردم جامعه است؟ توضیح داد: خیر. در اینباره به دیگر مخاطبان نیز توجه داریم و در نمایشگاههای کتاب و مدرسههای دخترانه تبلیغات و تخفیفهای ویژهای داریم. معتقدیم که شهیدان متعلق به همهاند و باید همه افراد را به آثاری درباره شهیدان جلب کرد. جالب است بدانید که بسیاری از مخاطبان ما را هم افرادی غیر از مخاطبان بسیجی و مسجدی تشکیل میدهند.
سخنور درباره این انتقاد که بیشتر آثار انتشارات امینان و گروه انتشاراتی ابراهیم هادی، کتابسازی محسوب میشوند و نیز طرح جلد این آثار نیز به روز نیست، به سابقه مدیریتی 20 ساله خود در سوره مهر اشاره کرد و گفت: انتقاد کتابسازی را میپذیرم و معتقدم گروه نویسندگی ما باید خود را متحول کند. با کارشناسان ادبی حوزه هنری نیز در اینباره رایزنیهایی داشتهایم.
وی افزود: البته به طور کلی معتقدم که خاطرهنویسی و نویسندگی باید از دوران کودکی آموزش داده شوند و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه مسئولیت دارند. معتقدم دست اندرکاران، در زمینه آموزش حرفهای خاطرهنویسی کمکاری دارند.
مدیر انتشارات امینان درباره طرح جلد این آثار هم گفت: گروه انتشاراتی ابراهیم هادی سلیقه خاصی در این زمینه داشت و حتی مقاومتهایی وجود داشت که کوشیدیم با تعامل، طرح جلد برخی از آثار را تغییر دهیم.
سخنور در انتقادی به شیوههای تبلیغ کتاب در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر میرسد که مدیران فراموش کردهاند که فرهنگ نیاز به حمایت دارد. چرا نباید در کنار یارانهای که برای خوراک مردم اختصاص داده میشد یارانهای هم برای سبد کتاب مردم در نظر گرفته شود؟ معتقدم که با حمایتهای اینچنینی مردم به کتابخوانی عادت میکنند زیرا مردم ایران را مردمی کتابخوان میدانم.
نظر شما