یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
سلیقه‌گرایی و سیاست‌زدگی آفت اصلی بازار نشر

امروز یکشنبه نهم شهریور1393 روزنامه‌های ایران، فرهیختگان، آرمان، شهروند، شاپرک و شرق اخباری از دنیای کتاب را منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-زینب کامرانی: امروز یکشنبه نهم شهریور1393 روزنامه های ایران، فرهیختگان، آرمان، شهروند، شاپرک و شرق اخباری از دنیای کتاب را منتشر کرده‌اند و تیتر یک روزنامه ها به گزارش رئیس‌جمهوری از یک سال عملکرد دولت اعتدال در نشست مطبوعاتی پرداخته‌اند.
روزنامه ایران/ روزی مرده‌های مان را دوباره درفلسطین دفن خواهیم کرد
رورنامه ایران در صفحه 7 با«حسن حمید» نویسنده فلسطینی گفت ‌و‌گو کرده که بیش از 15 اثر در زمینه‌های رمان، داستان کوتاه و پژوهش ادبی منتشر کرده است که از جمله می‌توان به «زعفران و مدرسه‌های تاریک»، «کبوترها پرواز کردند»، «کوچ از شهر بقاره»، «اندوه‌های گرم شاغال»، «بیا برگ‌های خزان را به پرواز درآوریم» «آنجا نزدیک درخت بید»، «پل دختران یعقوب» و «هزار و یک شب و تب کلام» اشاره کرد. او می گوید: ما درادبیات مان داریم که «دست مان روی کمربند اجداد مدفون شده مان است تا روزی آنها را از قبرهایشان بلند کنیم و دوباره درخاک فلسطین دفن‌شان کنیم که آن روز، روز آزادی فلسطین از دست اسرائیل است. یا اینکه ما در اردوگاه‌های‌مان درخت زیتون می‌کاریم چون زیتون ما را به یاد فلسطین می‌اندازد و این درادبیات ما کاملاً مشهود است.
ما با ادبیات مان توانسته‌ایم در مقابل ادبیات اسرائیلی، که درآن ادعا دارند زمین فلسطین متعلق به آنها بوده، بایستیم وبا ادبیات مان نشان می‌دهیم که فلسطین سرزمین ما است. در واقع، با ادبیات مان داریم در برابر تجاوزات ادبی آنها به تاریخ و فرهنگ سرزمین‌مان مقاومت می‌کنیم. نقطه عطف و نمود برجسته نقش شاعران و نویسندگان فلسطینی درجریان مقاومت و مبارزه این است که بسیاری از آنها دراین جریان مقاومت ادبی شهید شده‌اند که در این میان می‌توان به «غسان کنفانی»، «کمال ناصر» و «راشد حسین» اشاره کرد.

سلیقه‌گرایی و سیاست‌زدگی آفت اصلی بازار نشر
رورنامه ایران در صفحه 8 با محمدعلی جعفریه، مدیرنشر ثالث گفت و گو کرده که می گوید: همیشه شاهد این بودیم که بزرگترین صدمه و بیشترین ضررها به حوزه نشر از همین تعویض مدیریت‌ها و نبودن قانون روشن و شفاف است. الان خوشبختانه مدیرانی بر مصدر کار نشسته‌اند که شناخت خوبی نسبت به فضای فرهنگی دارند و سلیقه‌شان خوب است و روشن‌بین هستند. مشکلات این حوزه را درک می‌کنند. مدیرانی هستند که کتاب خوانده‌اند و کتاب می‌خوانند.
بزرگترین دغدغه من به عنوان ناشر این است که با تغییر یک مدیر دوباره برگردیم به سیاست‌های گذشته؛ سیاستی که صدمات فراوانی در طول هشت سال گذشته به حوزه فرهنگ وارد کرد. ترس‌ ما ناشران، نویسندگان و اهل قلم این است که این سیاست پایدار نباشد. یعنی هردوره‌ای بسته به سلیقه یک وزیر یک مدیر فضای فرهنگی، فضای چاپ و نشر دچار قبض و بسط می‌شود. ما نگران هستیم که این آرامش در حوزه نشر، آرامش قبل از طوفان باشد.
مدیرمسئول نشر ثالث همچنین از ماجرای برباد رفتن سرمایه تعاونی ناشران طی یک کلاهبرداری که پیامدش همچنان دامنگیر ناشران و اعضای تعاونی ناشران است خبر داد.


«من» عنوان کتابی به قلم مل تامپسون با ترجمه سونا انزابی‌نژاد
رورنامه ایران در ستون تازه‌های نشر صفحه 8 به معرفی کتابهای «اصول تفسیر و تأویل قرآن» اثر سیدکمال حیدری با ترجمه محمدعلی سلطانی، «اندیشه یونانی، فرهنگ اسلامی» به قلم دیمیتری گوتاس، نویسنده و استاد زبان و ادبیات عرب در دانشگاه ییل (ایالات متحده) با ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی، «هزار چهره علم» اثر لزل استیونسن و هنری بایرلی با ترجمه میثم محمدامینی، «آخرین یادداشت‌ها» اثر فریدریش نیچه با ویراستاری رودیگر بیتز و ترجمه ایرج قانونی، «آوازهای کوچکی برای ماه» نامه‌نگاری‌های گوستاو فلوبر و ژرژ ساند است با برگردان گلاره جمشیدی، چاپ چهارم «بکت» نوشته آ. آلوارز با ترجمه مراد فرهادپور و «من» عنوان کتابی به قلم مل تامپسون با ترجمه سونا انزابی‌نژاد پرداخته و از انتشار آنها خبر داده است.

آغوش سرد شهر هیولایی
روزنامه ایران در صفحه اندیشه مطلبی تحت عنوان «آغوش سرد شهر هیولایی» منتشر کرده که می گوید: یکی از قدیمی‌‌ترین آثاری که به بازنمایی شهر و روستا در ادبیات پرداخته، نوشته ریموند ویلیامز به نام شهر و روستا است. ویلیامز در این اثر به‌خوبی به بازنمایی روستا در شعر قرن هجدهم انگلیس پرداخته و نگرش رمانتیک نسبت به روستا را در اشعار شاعران این دوره به تصویر کشیده است. اما، این تصویر از روستا که متأثر از نگرشی رمانتیک به طبیعت و محیط روستایی است، با تحولات اقتصادی و صنعتی در شهر و تغییر روابط طبقاتی در شهر و روستا دگرگون می‎شود و رمان به میدان می‎آید. رمان‌های قرن هجدهم تصویر جدیدی از روستا و رابطه آن با شهر و شکل‌گیری طبقات جدید (بویژه طبقه کارگر) به دست می‎دهند.
سفرنامه‌‌ها ‎(ستاری1388: 35 و بعد) از دیگر شیوه‌های بازنمایی است که تصویری از شهر به دست می‎دهد. سفرنامه‌های سیاحان اروپایی از عهد قاجار به این سو، تصویرهای متعددی از تهران به دست داده‌اند؛ تهران شهری با سازمان شهری ابتدایی، کثیف و آلوده، با کوچه‌های تنگ و گل‌آلود و رواج بیماری‌های همه‌گیر برخی از این بازنمایی‌‌ها ‎را شامل می‎شوند.

فرهنگ جست‌وجوگر
در ستون از زبان مؤلف صفحه اندیشه روزنامه ایران کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» را معرفی کرده که می گوید: این کتاب با وجود عنوان فلسفی، در واقع جنبه‌ای میان‌رشته‌ای دارد که برآمده از فلسفه و تاریخ است، از این رو برای افرادی که بخواهند راجع به این دوره در فلسفه غرب تحقیق کنند، می‌تواند کاربرد آموزشی داشته باشد. آنچه بیش از همه بر اهمیت این کتاب می‌افزاید، نگاه کلان به وقایع تاریخی و فلسفی از آخر قرون وسطا تا اول عصر قرون جدید است که نمونه آن را کمتر در کشور شاهد بوده‌ایم. در این کتاب سعی شده است با رویکردی متفاوت چهره‌ها و مکاتب فلسفی به مخاطبان معرفی شوند.

روزنامه فرهیختگان/ تلاشی است برای فراموشی
روزنامه فرهیختگان در ستون صفحه 6 مطلبی تحت عنوان« تلاشی است برای فراموشی» منتشر کرده که نگاهی به رمان «تاریک ماه» منصور علیمرادی است و می گوید: منصور علیمرادی در نخستین رمان خود دست به آفریدن زن می‌زند و در سفر ادیسه‌وار راوی (میر جان ) هر جا که فرصت کند، به جای سخن گفتن از سرگذشتش و رسیدن به خانه خورشید از زن‌های زندگی‌اش می‌گوید و زن‌های داستان تاریک ماه را برای خواننده ترسیم می‌کند. بزرگ‌ترین هنر نویسندگی منصور علیمرادی نشان دادن آفرینش پنهان زن است.

«هنر و زیباشناسی از منظر قرآن» منتشر شد
روزنامه فرهیختگان در صفحه 7 به نقل از خبرگزاری تسنیم از انتشار اثر جدید مدیر موسسه معارف وحی و خرد با عنوان «هنر و زیباشناسی از منظر قرآن» خبر داده که گفته: هنر با اینکه نقش بسیار موثری در انتقال مفاهیم دارد، اما در تحقیقات حوزه و دانشگاه به آن کمتر اهتمام می‌شود و این یکی از ضعف‌های ماست. در این کتاب هفت مقوله هنری از دیدگاه اسلام، مانند نثر هنرمندانه، شعر، قصه، موسیقی، نمایش، نقاشی و مجسمه‌سازی که در قرآن و روایت‌های دینی انعکاس پیدا کرده، بحث و مطرح شده است.


رسالت روحانیت در دانشگاه‌ها چیست؟
روزنامه فرهیختگان در صفحه 7 از دومین انتشار کتاب «رسالت روحانیون در دانشگاه‌ها از منظر رهبر معظم انقلاب» خبر داده و گفته است: در بخش اول کتاب گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان ولی‌فقیه در دانشگاه‌های سراسر کشور، رئیسان دانشگاه‌ها، دانشگاهیان و طلاب حوزه‌های علمیه، دیدار با اعضای دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی قم و حکم انتصاب مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و... آمده است. بخش دوم دسته‌بندی موضوعی بیانات رهبر معظم انقلاب در این موضوع است که موضوعاتی چون ضرورت حضور و وظایف روحانیون و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، روش و اصول فعالیت روحانیون در دانشگاه‌ها، شرایط و بایسته‌های حضور روحانی حاضر در دانشگاه‌ها و... را شامل می‌شود.

روزنامه آرمان/ گزارشی برای یک آکادمی
روزنامه آرمان در صفحه 10 کتابی تحت عنوان «گزارشی برای یک آکادمی» را معرفی کرده که می گوید: فرانتس کافکا نویسنده چک آلمانی زبان در خانواده‌ای رشد کرد که محیط رعب‌انگیز بود اما اثرش از نظر روانی در پایان زندگیش او را رها نکرد. شوق نویسندگی او را به مطالعه آثار بزرگان ادب کشاند. در آثارش حوادثی پیشگویی شده که بعدها پس از مرگش تحقق یافته است. کافکا کتاب گزارشی برای یک آکادمی را در سال1917 میلادی یعنی در واقع پنج سال پس از داستان مسخ به رشته تحریر درآورد.

روزنامه شهروند/ طغیان علیه خاطره
روزنامه شهروند در صفحه 8 با کورش اسدی، داستان نویسی که با مجموعه داستان «پوکه باز» نوید داستان‌نویسی مستقل را به جامعه ادبی داد، گفت‌وگو کرده که می گوید: پس از مرگ گلشیری و شاملو در‌ سال ٧٩ جامعه ادبی منفجر می‌شود. نویسنده‌ها و شاعران بسیاری وارد عرصه می‌شوند، جریان‌هایی با ادعاهای درست یا غلط در شعر و داستان به راه می‌افتد. جوایز ادبی پا می‌گیرند. گسترش اینترنت هم در همین سال‌ها رخ می‌دهد و به دنبالش موج وبلاگ‌نویسی. اینها همانقدر که دلگرم‌کننده و الهام‌بخش بود خبر از یک‌جور آشوب، سردرگمی و سطحی‌نگری هم می‌داد که طبیعی هم بود برای این‌که وقتی ناگهان در دل حادثه می‌افتیم و خیلی هم تجربه نداریم به هر شکل باید واکنش نشان دهیم، یا این‌که گوشه بگیریم. هر اقدامی نیازمند یک بستر زمانی باثبات است تا شکل درست خودش را پیدا کند و ما در دهه‌های ٦٠ ، ٧٠ و ٨٠ هرگز این آرامش را نداشته‌ایم و مدام در گردباد حوادث بالا و پایین شده‌ایم. به جای تمرکز بر کار، مدام درگیر جا خالی دادن از آزار و فشارهای فرسایشی بوده‌ایم. در چنین فضایی، در بهترین شکلش، چیزی جایی جرقه‌ای زده و خاموش شده. نمونه نزدیک و روشن آن جوایز ادبی است که با آن شروع گرم و پرشور نتوانستند در ادامه بدل به نهادی پایدار شوند.

روزنامه شاپرک/ نگاهي به كتاب " حراميان " ويليام فاكنر
روزنامه شاپرک در صفحه ادبیات نوجوان خبری تحت عنوان « نگاهي به كتاب " حراميان " ويليام فاكنر» منتشر کرده که می گوید: رمان حراميان كه آخرين كتاب نويسنده مشهور امريكايي ، ويليام فاكنر، است ، قصه مردمان سرزمين خيالي يوكناپاتافايي را در اوايل قرن بيستم ميلادي حكايت مي كند . ورود اولين ماشين ها به شهر هاي كشاورزي و كشاورزان منطقه موجب وقوع دگرگوني در مناسبات شهري و روستايي و يا سيستم فئوداليته و سرمايه داري نوين كشور مي گردد . فرهنگ سنتي ديرين خانواده هاي اشرافي امريكايي با سنن و آداب خاص محيط زندگي اشان و هم نشيني سفيد پوستان با سياهان كارگر در آستانه تغيير و پوست انداختن است.

"ديروز" آگوتا کريستف در راه ايران
روزنامه شاپرک از پايان ترجمه رمان ديگري از آگوتا کريستوف با عنوان «ديروز» خبر داده و از زبان اصغر نوري مترجم آن گفته: اين رمان از نقطه نظر بسياري از منتقدان نزديکترين اثر کريستوف به خود وي است. داستان آن در باره مردي است که در يک کارخانه ساعت‌سازي کار مي‌کند و بسيار تنهاست اما در عين حال علاقه زيادي نيز به نوشتن دارد اما وقت زماني براي اين کار ندارد و همين مساله باعث شده وي روزها در ذهنش داستانش را بنويسد و شب‌ها آن را به روي کاغذ بياورد.

کتاب «تاملاتي در دين و رسانه» منتشر شد
روزنامه شاپرک در ستون تازه‌هاي نشر از انتشار کتاب «تاملاتي در دين و رسانه» به نقل از خبرگزاری مهر خبر داده و گفته نويسنده کتاب «تأملاتي در دين و رسانه» معتقد است که نحوه تعامل دين با رسانه‌هاي جديد با توجه به ماهيت متفاوت آن‌ها با رسانه‌هاي سنتي ضروري به نظر مي‌رسد. اين کتاب مجموعه مقالاتي کمال اکبري است که به تناسب شرايط زماني تدوين شده است و دربرگيرنده مقاله‌هايي چون «فقه ارتباطات و رسانه، تعريف و محدوده»، «تبليغ ديني در رسانه‌هاي جديد»، «رسانه‌ها غفلت زا يا آگاهي بخش»، «فرم و قالب در انتقال مفاهيم ديني برنامه‌هاي تلويزيوني»، «اهميت نگاه ديني در برنامه‌هاي نمايشي» و «شبکه‌هاي ماهواره اي و تبليغ عليه مباني ديني» است.

جلسات نقد کتاب، از همدان تا کردستان
روزنامه شاپرک در صفحه کانون خبری تحت عنوان «جلسات نقد کتاب، از همدان تا کردستان » منتشر کرده که می گوید: در هفته گذشته دو برنامه نقد و بررسي کتاب در مراکز کانون همدان و کردستان برگزار شد.ابتدا هم‌زمان با برگزاري نهمين نمايشگاه کتاب استان، جلسه نقد و بررسي کتاب «اسم عروسکي» نوشته مربي کانون همدان برپا شد.
در اين جلسه سيد محمد رضا جوادي ضمن تشکر از برگزارکنندگان نمايشگاه کتاب و تقدير از نويسندگان به ويژه در حوزه کودک و نوجوان گفت: برگزاري جلسات نقد کتاب را اهميت دادن به کتاب و نويسنده اثر مي‌داند. او گفت نقد و بررسي کتاب با مخاطبين آن مي‌تواند بالاترين و ارزشمندترين کمک را به نويسنده نمايد.
او با تشکر از نويسنده کتب «اسم عروسکي» ابراز داشت: تعداد کتاب‌هاي منتشرشده در حوزه کودک و نوجوان خوب است و ابراز اميدواري کرد با کمک به نويسندگان حرکت روبه‌ رشدي را در اين حوزه شاهد باشيم.

روزنامه شرق/ شهریار نیچه‌ای باتای
روزنامه شرق در ستون صفحه 8 یادداشتی تحت عنوان « شهریار نیچه‌ای باتای » منتشر کرده که نگاهی به کتاب «قهقهه شهریاری» است و می گوید: اخیرا مجموعه مقالاتی از باتای درباره سیاست با عنوان «قهقهه شهریاری» منتشر شده است؛ کتابی که منتخبی از مقالات سیاسی یا متن‌هایی است که باتای به مساله سیاست پرداخته. مقالاتی که در این کتاب جمع‌آوری شده به دوره‌های مختلف فکری او و فعالیت‌های سیاسی‌اش بازمی‌گردد. هرچند این متون بیشتر به دوره‌های فعالیت سیاسی باتای تعلق دارد؛ متونی سیاسی که برخاسته از خواست سیاسی رادیکال و انقلابی باتای بود.

نگاهي به کتاب «در ستايش عشق»
روزنامه شرق در ستون صفحه 9 یادداشتی تحت عنوان « درباره توضيح‌ناپذيري عشق » منتشر کرده که نگاهي به کتاب «در ستايش عشق» است و می گوید: (در ستايش عشق، صفحه 23) از نظر لاکان عشق مازادي است که جايگزين فقدان رابطه جنسي مي‌شود. لاکان نمي‌گويد عشق سرپوشي بر روابط جنسي است او مي‌گويد رابطه جنسي اصلا وجود ندارد. چيزي به نام تفاهم و هماهنگي در رابطه جنسي نداريم و عشق همواره براي جبران فقداني که ناشي از عدم‌امکان آن رابطه است به‌صورت متمم به معادله وارد مي‌شود. آن چيزي که من در چشم‌هاي تو مي‌بينم و در چشم‌هاي ديگران نمي‌بينم، نمي‌دانم چيست، نمي‌توانم توضيحش بدهم، عشق همان حرف به‌زبان‌نيامدني است. همان مکث، وقفه، گسست، ‌عدم‌تعين و گشودگي روبه‌آينده است. اتفاق توضيح‌ناپذير است. در عشق فرد به فراسوي خويش، به فراسوي خودشيفتگي پا مي‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها