چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
برگزاری جشنواره صنعت چاپ در استان قزوین/ برنامه‌ استان قم برای جشنواره صنعت چاپ

استان‌ها در حال آماده شدن برای برگزاری جشن صنعت چاپ هستند و هر روز خبرهای مختلفی از تدارک این جشن فرهنگی و صنعتی منتشر می‌شود از برگزاری جشنواره صنعت چاپ در استان‌های قم و قزوین تا ضرورت تشکیل اتاق فکر صنعت چاپ.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) موسی احمدی با اشاره به برگزاری نشست با اهالی صنعت چاپ استان قزوین، اظهار کرد: ششم شهریور، افتتاحیه سومین دوسالانه خوشنویسی در استان قزوین بود که در حاشیه برگزاری این مراسم، نشستی دو ساعته را با چاپخانه‌داران استان برگزار کردیم و پای صحبت‌های آنها نشستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین درباره برنامه‌های استان قزوین برای چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ، گفت: اداره‌کل ارشاد قزوین قصد دارد به مناسبت روز ملی صنعت چاپ جشنی با عنوان «جشن یاران رنگ» برای اهالی صنعت چاپ استان برگزار کند تا به عنوان یک استان صنعتی، حضوری فعال در چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ داشته باشیم.

وی ادامه داد: این جشن دوشنبه (24 شهریور) با حضور تمامی چاپخانه‌داران، صنایع وابسته، کارگران و استادان رشته چاپ دانشگاه میرعماد در سالن الغدیر قزوین برگزار خواهد شد. در این جشن یکی از استادان دانشگاه میرعماد قزوین برنامه آموزشی ارائه خواهد کرد و از سه پیشکسوت، سه کارگر نمونه و سه تعمیرکار برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

احمدی درباره دیگر برنامه‌های جشن صنعت چاپ در استان قزوین، گفت: همچنین در این مراسم قصد داریم از خانواده بزرگانی که اکنون در میان ما حضور ندارند نیز تجلیل کنیم. پیشکسوتان و جوانان صنف چاپ باید بدانند که هیچ‌گاه افراد بزرگ صنعت چاپ فراموش نخواهند شد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برگزاری جلسه مشترک با مسئولان فرهنگی استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در روزهای آینده با مسئولان فرهنگی استان، نشستی را برگزار خواهیم کرد و نسبت به برسرف کردن مشکلات چاپخانه‌داران برنامه‌ریزی می‌کنیم.

ضرورت تشکیل اتاق فکر صنعت چاپ
اسکندر خمسه‌پور، عضو هیات‌مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ درباره صنعت چاپ و جایگاه آن در کشور، اظهار کرد: صنعت چاپ امروز به یک واحد صنفی ختم نمی‌شود زیرا صنایع بسیاری به چاپ وابسته هستند و سطح کار نسبت به گذشته تغییر کرده است. در حال حاضر توصیف وضعیت صنعت چاپ خیلی سخت است چرا که امروز یک کانون تبلیغاتی و یک چاپخانه بزرگ، هر دو عضو صنعت چاپ هستند.

وی افزود: در حال حاضر با رواج رسانه‌های مجازی شاهد کاهش محصولات چاپی در حوزه نشر هستیم و باید فرهنگ‌سازی کنیم تا کتاب در سبد خانواده قرار گیرد. کاهش شمارگان کتاب به دلیل گرانی آن نیست و گران بودن کتاب بهانه است زیرا در برابر خرج‌های روزانه، خرید یک کتاب 20 هزار تومانی هزینه چندانی محسوب نمی‌شود.

این پیشکسوت صنعت چاپ در توضیح جایگاه فعلی صنعت چاپ، گفت: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های لازم با وضعیت آرمانی فاصله زیادی داریم. امروز صنعت چاپ با 50 سال گذشته تفاوت‌های زیادی کرده و باید به سرعت خودمان را به دنیا برسانیم.

مدیر چاپخانه ورنی چاپ درباره شرایط رونق گرفتن صنعت چاپ در کشور، گفت: برای رونق در صنعت چاپ نیاز است که واردات، صادرات و تولید فعال باشد اما متاسفانه امروز هر سه رکن اصلی با مشکل مواجه شده‌اند.

خمسه‌پور درباره عملکرد یکساله دولت تدبیر و امید در حوزه چاپ، اظهار کرد: اکنون وقت مناسبی برای قضاوت عملکرد دولت نیست زیرا یک سال از شروع دولت یازدهم گذشته و همین که در این مدت کوتاه جلو افزایش قیمت‌ها گرفته شده که کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ، عنوان کرد: هر ساله مراسم تکریم از مقام پیشکسوتان در جشنواره صنعت چاپ برگزار می‌شود. این اقدام پسندیده‌ای است زیرا پیشکسوتان الگوی جوانانی هستند که تازه وارد این صنعت شده‌اند.

خمسه‌پور افزود: تشکیل اتاق فکر برای صنعت چاپ در وزارت ارشاد می‌تواند به کمک صنعت چاپ بیاید و راه‌های درآمدزایی را مشخص کند. امیدوارم حمایت‌های دولتی به کمک صنعت چاپ بشتابد تا به‌زودی شاهد حضور کشورمان در میان کشورهای پیشرفته صنعت چاپ باشیم.

برنامه‌ استان قم برای جشنواره صنعت چاپ
جهانگیر رضایی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران قم درباره برنامه‌های جشنواره صنعت چاپ قم اظهار کرد:‌ جشن کارگران، تجلیل از پیشکسوتان، مسابقات آثار چاپی و یادبود گذشتگان صنعت چاپ از جمله برنامه‌های استان قم برای جشنواره ملی صنعت چاپ است. همچنین قصد داریم مراسم یادبود برای چند تَن از درگذشتگان صنعت چاپ استان برگزار کنیم و از خانواده‌های آنها قدردانی و تجلیل کنیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم درباره زمان برگزاری جشنواره صنعت چاپ گفت: با توجه به برگزاری دهه کرامت از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تصمیم داریم که جشنواره صنعت چاپ را تا پایان شهریور ماه برگزار کنیم.

رضایی با اشاره به مسابقات آثار چاپی و معرفی پیشکسوت برتر، اظهار کرد: در پنجمین جشنواره صنعت چاپ استان قم از یک پیشکسوت و چهار اثر برگزیده تجلیل خواهیم کرد. برگزیدگان نیز کمک هزینه زیارت مشهد مقدس را دریافت خواهند کرد.

اهمیت برگزاری مسابقات آثار چاپی
شهریار شهبازی، مدیر چاپخانه روشن ارومیه با اشاره به برگزاری مسابقات آثار چاپی در هر دوره از جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: تا به امروز موفق به شرکت در مسابقات آثار چاپی نشده‌ام. زیرا مجتمع‌های چاپی زیادی در کشور وجود دارد که رقابت کردن با آنها کار بسیار دشواری است اما به شخصه اعتقاد دارم که برگزاری این مسابقات باعث رقابتی سالم میان چاپخانه‌های سطح کشور می‌شود.

شهبازی پرداخت مالیات را یکی از مشکلات مهم چاپخانه‌داران دانست و افزود: برای حل مشکلات مالیاتی نیاز به حمایت و کمک دولت داریم. با توجه به رکود بازار کارهای چاپی، پرداخت مالیات برای ما سنگین است. همچنین بر اساس قوانین موجود، چاپخانه‌ها مکان‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و باید از پرداخت مالیات محروم شوند.

وی درباره وضعیت صنعت چاپ ارومیه، اظهار کرد: در حال حاضر ارومیه از ماشین‌آلات مناسب چاپی برخوردار ‌و وضعیت صنعت چاپ در این شهرستان بسیار مناسب است و در شهر ارومیه ماشین‌آلات مدرن وجود دارد.

شهبازی افزود: با بررسی وضعیت صنعت چاپ این شهرستان متوجه خواهید شد که حتی ماشین 6 رنگ هم به چاپخانه‌های ارومیه راه پیدا کرد و ضعفی از لحاظ ماشین‌آلات وجود ندارد. روز به روز صنعت چاپ دنیا در حال پیشرفت است و اگر ما بتوانیم چاپخانه‌های خود را به دستگاه‌های جدید مجهز کنیم، آینده روشنی در انتظار صنعت چاپ کشور است. با توجه به وجود مراکز متعدد صنعتی در شمال غرب کشور می‌توانیم بستر مناسبی برای صنعت بسته‌بندی فراهم کنیم تا بتوانیم به بازار کشورهای همسایه نیز دست پیدا کنیم.

صنعت چاپ ابزاری مناسب برای هدایت فرهنگی است
سيد سعيد سرابی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نقش صنعت چاپ در اقتصاد و فرهنگ، اظهار کرد: امروزه علاوه بر اين كه صنعت چاپ يكی از راه‌های موثر و تاثيرگذار بر افكار عمومی است، يک ابزار مناسب هدايت فرهنگی جامعه نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر صنعت چاپ يكی از شاخص‌های اساسی رشد و شكوفايی اقتصادی است كه از جهات مختلفی اين تاثير مشهود است.

وی افزود: صنعت چاپ هم از نظر ميزان اشتغالی كه به لحاظ تعدد صنايع جانبی ایجاد می‌کند و هم از نظر گردش مالی بسيار بالای پروژه‌های مربوط به آن قابل اهمیت است. بدون شک عزم ملی و مديريت جهادی در حوزه فرهنگ و اقتصادِ صنعت چاپ، این اراده بر رشد كمی و كيفی دستاوردهای فرهنگی ـ اقتصادی این صنعت می‌افزايد و طبيعتا محصول چنين نتيجه‌ای ما را بيشتر در مسير تحقق شعار سال عنوان شده از سوی رهبر معظم انقلاب هدايت می‌کند.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در توضیح روند رو به رشد صنعت چاپ در دولت یازدهم گفت: با عنايت به اين‌كه يكی از اهداف محوری، سياست‌ها و برنامه‌های وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق اقتصاد فرهنگ و هنر است و صنعت چاپ به لحاظ ويژگی‌ها و اقتضائات فرهنگی و اقتصادی تاثير به‌سزايی در پيشبُرد اهداف فرهنگی ـ اقتصادی نظام دارد، نگاه دولت محترم تدبير و اميد هم به حوزه صنعت چاپ يک نگاه مبتنی بر توجه به ارتقای سهم فرهنگ در درآمد ملی كشور است و اگر چه اول‌ راه هستیم اما در چشم‌انداز آن موفقيت را می‌توان ديد.

این مسئول دولتی تعامل میان متولیان و تصمیم‌گیران را عامل پیشرفت این صنعت دانست و افزود: نياز است که به يک تعامل چند سويه میان مديران اجرايی استان‌ها در حوزه اقتصاد و فرهنگ، نمايندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سرمايه‌گذاران بخش صنعت چاپ دست يابيم تا بسترهای مناسب توسعه فرهنگی و اقتصادی از راه صنعت چاپ حاصل شود.

سرابی با اشاره به چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، اظهار کرد: جشنواره‌ها نخستین خاصيت و اثرشان اين است كه مثل ويترين عمل می‌كنند و جديدترين فعاليت‌های عرصه چاپ را در اختيار همگان به‌ويژه سرمايه گذاران، دست‌اندركاران و بهره‌مندان از صنعت چاپ قرار می‌دهند و البته اين ويژگی جشنواره موجب ايجاد رقابت و اصلاح دستاوردهای صنعت چاپ می‌شود.

وی ادامه داد: خاصيت ديگر جشنواره ملی صنعت چاپ اين است كه نقاط ضعف و قوت در اين حوزه مشخص شده و ريشه‌يابی می‌شوند زیرا نخستین گام در دستيابی به برنامه‌ريزی مناسب، شناخت وضعيت فعلی و نقاط ضعف و قوت است.

سرابی برطرف کردن ضعف‌ها را راهی مطمئن برای پیشرفت در صنعت چاپ دانست و اظهار کرد: ما بايد در مسير اتخاذ سياست‌های درست برای توسعه صنعت چاپ به نقاط ضعف هم توجه داشته باشيم و آنها را رفع كنيم. از مشکلات این صنعت فرسوده بودن ماشين‌آلات چاپ، گران بودن ماشين‌آلات چاپ نسبت به ساير صنايع، كم بودن تسهيلات ارزی و ريالی، ضعف‌های آموزشی، وجود شيوه‌های سنتی اداره چاپخانه‌ها و وجود مشكلات صادرات چاپی به‌ويژه به بازارهای چاپی آسيای ميانه است.

جشن خانواده صنعت چاپ شنبه (22 شهریور) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

* در این باره بخوانید:
(1) رئیس بخش مسابقات علمی جشنواره صنعت چاپ معرفی شد (اینجا)
(2) برازش: نمایشگاه دایمی آثار چاپی در وزارت ارشاد برپا می‌شود/ایران عقیده: کیفیت باید اولویت صنعت چاپ باشد (اینجا)
(3) آمادگی آذربایجان شرقی برای برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ» (اینجا)
(4) طرح بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور اجرا می‌شود/ انتصاب رئیس بخش تقدیر از پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ (اینجا)
(5) استقبال استان‌های کشور از برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ»/ صنعت چاپ باید به فکر صادرات باشد (اینجا)
(6) انتصاب رییس بخش مسابقات تخصصی آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ/ سوری: صنعت چاپ در سکوی پرتاب قرار دارد (اینجا)
(7) حمایت مجلس از صنعت چاپ کشور/ آمادگی 10 استان برای برگزاری «جشن خانواده صنعت چاپ» (اینجا)
(8) آثار شرکت کننده در جشنواره صنعت چاپ از راه رسیدند (اینجا)
(9) نتایج مسابقات علمی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ آذرماه اعلام می‌شود. (اینجا)
(10) آمادگی استان همدان برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ/دولت یازدهم با تدبیر خود امید را به صنعت چاپ برگرداند. (اینجا)
(11) نخستین نشست انتخاب پیشکسوتان برتر چاپ، فردا برگزار می‌شود /باید تحرک را به صنعت چاپ بازگرداند. (اینجا)
(12) پوستر چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ طراحی شد (اینجا)
(13) تور یک‌روزه خبرنگاران فرهنگ و کتاب برای دیدار از چاپخانه‌ها (اینجا)
(14) دمیرچی: پیشکسوتان حوزه چاپ، سرمایه‌های پنهان این صنعت هستند (اینجا)
(15) پیشکسوت و کارآفرین به دور نهایی جشنواره صنعت چاپ راه یافتند / صنعت چاپ پایه و اساس توسعه فرهنگ و اقتصاد (اینجا)
(16) معاون فرهنگی وزیر ارشاد: صنعت چاپ می‌تواند محور دیپلماسی فرهنگی باشد (اینجا)
(17) فراخوان مسابقات علمی صنعت چاپ هفته آینده اعلام می‌شود (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط