دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
شرفشاهی: اعمال تنگ نظری در کتب‌ درسی موجب خسارت فرهنگی است/ برخی از این کتاب‌ها، دانش آموزان را از ادبیات دلزده می‌کند

کامران شرفشاهی گفت: چاپ آثار متوسط ادبیات معاصرمان در کتاب‌های درسی موجب دل‌زدگی و رویگردانی دانش آموزان از شعر و متون ادبی می‌شود. قطعاً این مساله می‌تواند آسیب فرهنگی جبران‌ ناپذیری را در آینده کشور سبب شود. در سال‌های اخیر دایره انتخاب‌ها تنگ و اعمال سلیقه‌هایی شد که به نفع آینده کشومان نیست. بحران کتابخوانی از این طریق است و آسیب‌های جدی در پی خواهد داشت.

کامران شرفشاهی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: پیش از هر اقدام باید فارغ از هر گونه اعمال سلیقه و خط‌کشی‌های متداول فرصت مطالعه آثار درخشان را در اختیار بچه‌ها بگذاریم. معتقدم با بچه‌ها خواندن زیباترین و دلنشین‌ترین آثار زبان و ادبیات فارسی کتاب‌های درسی بنیان فکری‌شان به شکل غیر قابل انکاری شکل می‌گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر دایره انتخاب‌ها بسیار تنگ و محدود شده و حب و بغض‌های خاصی بر کتاب‌ها سایه افکنده انداخته. یقیناً چنین اعمال سلیقه‌هایی به نفع ادبیات و آینده کشورمان نیست، به نظر می‌رسد که پیش از هر چیز در انتخاب قطعات و آثاری بزرگان ادبیات فارسی در کتاب‌های درسی باید سعه صدر و بلندنظری چشم‌گیرتری را لحاظ شود.

این شاعر ادامه داد: محدود کردن آثار انتخابی نویسندگان و شاعران معاصر نمی‌تواند پاسخگوی عطش و نیاز واقعی دانش‌آموزان باشد. آنچه بیش از هر موضوع اهمیت دارد این است که آثاری انتخاب شود که ترغیب و تشویق دانش‌آموزان به مطالعه آثار ادبی و پیگیری جدی آنها را در ادبیات‌داستانی و شعر معاصرمان به دنبال داشته باشد. با وضع موجود و چاپ آثاری که از حس و حال کافی برخوردار نیستند، دانش آموزان دل‌زده و از شعر و متون ادبی رویگردان می‌شوند.

شاعر مجموعه شعر «از همیشه عاشقانه‌تر» اضافه کرد: قطعاً این مساله آسیب ادبی جدی و خسارتی جبران ناپذیر را برای نسل جوان و آینده کشور موجب خواهد شد. مدت‌هاست همه دم از بحران کتابخوانی می‌زنند و اظهار نگرانی می‌کنند که چرا استقبال جامعه از مطالعه کتاب کم شده است. بخشی از این مشکل را باید در تالیف همین کتاب‌های درسی و نخستین آشنایی‌های کودکان و نوجوانان با کتاب جست‌وجو کرد. وقتی کتاب‌های درسی قادر نیست انگیزه لازم را در کودکان و نوجوانان ایجاد کند، بدیهی است در سال‌های آینده نیز نمی‌توان توقع چندانی از آنها برای خواندن و مطالعه کتاب‌های دیگر داشت.

شرفشاهی یادآور شد: علاوه بر کتاب‌های درسی در زمینه ادبیات به نظر می‌رسد در درس‌هایی مانند انشا نیز باید تحول اساسی‌تری به وجود آورد و لازمه این امر فراهم آوردن امکان ارتباط دانش‌آموزان با شیواترین و دل‌پذیرترین آثار شعر و ادبیات فارسی، فارغ از خط‌کشی‌ها و اعمال سلیقه‌هاست.

پیشینه این پرونده در خبرگزاری کتاب:

نظر اسماعیل امینی، مهدی غبرایی، ابوتراب خسروی، محمدهاشم اکبریانی، جواد مجابی، نعمت الله سلیمانی سیروس نیرو، حمیدرضا شکارسری، نوش‌آفرین انصاری، محمدمهدی رسولی، عباس جهانگیریان، شهرام اقبال‌زاده، عباسعلی براتی‌پور، سیامک گلشیری  فتح الله بی نیاز جعفر ابراهیمی(شاهد)  اکبر بهداروند را در این باره بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط