یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۸
نقد و معرفي انقلاب اسلامي در زنجان

اولين نشست گروه تاريخ عصر كتاب اداره كل كتابخانه‌هاي استان زنجان به بررسي كتاب «انقلاب اسلامي در زنجان» اثر مسعود بيات اختصاص مي‌يابد.\

دكتر پرويز فتح‌الله‌پور، سرگروه عصر كتاب تاريخ، با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: انقلاب 1357 در ایران جنبش فراگیر و خیزش همگانی ملت ایران برای سرنگونی رژيم پهلوی بود که هیچ‌گاه محدود به منطقه، شهر یا بخش خاصی نبود و آحاد ملت در پیروزی آن نقش داشتند. انقلاب اسلامی در زنجان نیز از این امر مستثنا نبوده و  ویژگی‌ها و قابلیت‌های درخور مطالعه و تأمل بسيار دارد. 

دكتر فتح‌الله پور ادامه داد: نویسنده كتاب «انقلاب اسلامي در زنجان» با بهره‌گیری از حجم قابل توجهی از اسناد تاریخی، تصویری روشن از زمینه‌ها و نحوه‌ شکل‌گیری انقلاب اسلامی در خطه زنجان عرضه كرده است. توجه به پیشینه‌ تاریخی منطقه و فعالیت علما و نیروهای مذهبی در جنبش مشروطه و ملی شدن صنعت نفت، نحوه‌ آغاز نهضت امام خمینی (ره)، تکوین انقلاب و تلاش روحانیان و مردم زنجان برای پیروزی انقلاب اسلامي در جریان تظاهرات، از مباحث عمده‌ اين کتاب هستند. 

سرگروه عصر كتاب تاريخ، با خاطرنشان كردن اين‌كه در آيين نقد اثر، مسعود بيات، نويسنده آن نيز حضور خواهد داشت، توضيح داد: مسعود بیات متولد سال 1347 در زنجان است. وي سال 1383، درجه دكتراي خود را در رشته تاريخ ايران اسلامي، با رساله «ايران، هويت تاريخي، ساخت و تحولات قدرت از آغاز صفويه تا برآمدن قاجار» از دانشگاه تهران دريافت كرد. بیات اکنون عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه است. 

كتاب «انقلاب اسلامي در زنجان»، ارديبهشت سال 1386، با شمارگان يك هزار نسخه و بهاي 51 هزار ريال از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد. 

آیین نقد اين كتاب،‌ فردا، دوشنبه بيستم خرداد ماه، ساعت 17 در تالار اجتماعات كتابخانه سهروردي زنجان برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط