چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۱
تقدير از مرد اقتباس سينماي ايران در آسياي ميانه

جشنواره «زردآلوي طلايي» در ارمنستان، جايزه يك عمر دستاورد حرفه‌اي اين دوره از رقابت‌ها را به «داريوش مهرجويي» مرد اقتباس سينماي ايران و «ويم وندرس» ، كارگردان آلماني، اهدا خواهد كرد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از سايت سينمايي اسكرين ديلي، در جشنواره فيلم «زردآلوي طلايي» كه امسال از 13 تا 20 جولاي در ايروان، پايتخت ارمنستان برگزار مي‌شود، از «داريوش مهرجويي»، فيلمساز ايراني‌ و «ويم وندرس»، كارگردان آلماني، با اعطاي جايزه يك عمر دستاورد حرفه‌اي اين دوره از رقابت‌ها تجليل خواهد شد.

به همين مناسبت فيلم اقتباسي«درخت گلابي» و «پستچي» از «داريوش مهرجويي» و «تيراندازي در پالرمو» از «ويم وندرس» در جشنواره امسال به نمايش درخواهد آمد.

پنجمين جشنواره فيلم زردآلوي طلايي با نمايش فيلم «پرنده‌هاي بهشت» ساخته «رومن بالايان» افتتاح مي‌شود.

از ديگر فيلمسازان مطرح ديگري كه به عنوان ميهمانان افتخاري اين جشنواره حضور خواهند يافت، مي‌توان به «اتوم ايگويان»، «كاترين بريلات» و «آرتاواد پلشيان» اشاره كرد.

«داريوش مهرجويي» پس از كسب مدرك كارشناسي فلسفه از دانشگاه ucla و سردبيري يك نشريه در لس آنجلس به نام ربوبو با فيلم "الماس 33 "فعاليت خود را به عنوان كارگردان سينما در ايران آغاز كرد.

بعد از اين فيلم كه موفقيت چنداني بين منتقدان پيدا نكرد ، مهرجويي با اقتباس از رمان عزاداران بيل اثر غلامحسين ساعدي فيلم «گاو» را ساخت. گاو اولين فيلم ايراني بود كه توانست از يك جشنواره معتبر جهاني (شيكاگو) جايزه بگيرد . اين فيلم همچنين در بيشتر نظر سنجي ها ازسوي كارشناسان و منتقدان سينما به عنوان بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران نيز انتخاب شده است.

فيلم بعدي مهرجويي، فيلم «آقاي هالو» بود كه بر اساس داستاني از علي نصيريان و با بازنويسي خود مهرجويي ساخته شد.

فيلم به نقد كاپيتاليسم و فئوداليسم در جامعه آن زمان ايران مي پردازد و رنگ باختن انسانيت زير لايه هاي خردكننده مدرنيته كه بعد ها در ديگر آثارمهرجويي نمود بيشتري پيدا كرد.

«پستچي» و «دايره مينا» كه هر دو اثر اقتباسي بودند ديگر آثار مهرجويي را در دوران قبل از انقلاب تشكيل مي دهند.

فيلم پستچي با الهام از نمايش «ويزک» نوشته گئورک بوخنر ساخته شد و دايره مينا نيز اقتباس دوم مهرجويي از آثار ساعدي بود . اين بار مهرجويي با نگاهي به داستان آشغالدوني، فيلم دايره مينا را كه به نوعي تثبيت كننده جايگاه مهرجويي به عنوان يك كارگردان مؤلف در سينماي ايران بود ،ساخت.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مهرجويي با ساخت فيلم مدرسه اي كه مي رفتيم به كار خود ادامه داد. علاقه و احاطه مهرجويي به ادبيات جهان در اثر مستندي كه بر اساس اشعار و زندگي شاعر فرانسوي يعني «آرتور رمبو» ساخت، متبلور شد.

اما مهرجويي با «هامون» كه از فيلمهاي جريان ساز سينماي ايران است و بسياري ردپاي داستانهاي ديويد سالينجر را در اين فيلم مي ديدند، بار ديگر به عنوان كارگرداني مؤلف شناخته شد.

«پري» برداشتي آزاد از داستان موفق و مشهور فرني و زويي اثر سالينجر بود كه مورد تحسين منتقدان و همچنين تماشاگران سينما واقع شد.

مهرجويي درسال 1371 در فيلم «سارا» باز هم از اقتباس به عنوان زمينه اصلي قصه فيلمش استفاده كرد و با دستمايه قراردادن نمايشنامه خانه عروسك اثر هنريك ايبسن نمايشنامه نويس دانماركي و خلق فضايي ايراني باز هم قدرت ادبيات را در سينما نشان داد.

سارا به لايه پنهان روابط انساني در فضايي ايراني مي پردازد و اتفاقا در همان سال جايزه بهترين فيلمنامه را نيز براي اين فيلم  دريافت كرد.

اما مهرجويي با الهام از داستان مهناز انصاريان فيلم «ليلا» را مي سازد . داستان انصاريان با پرداخت مهرجويي به فيلمي ماندگار در عرصه فيلمهاي اجتماعي و خانوادگي تبديل مي شود و حتي از سوي مسؤولان بيستمين جشنواره فيلم فيلم فجر به عنوان بهتربن فيلم اين ژانر در دوران پس از انقلاب برگزيده مي شود.

«درخت گلابي» كه در فيلمي نوستالژيك و عاشقانه و از جمله فيلمهاي خاطره ساز سينماي ايران است، نيز بر اساس اقتباس از داستاني نوشته گلي ترقي توسط داريوش مهرجويي ساخته مي شود .مهرجويي در اين فيلم دوباره به ادبيات ايراني بازگشته و از فضاي سالينجر دور شده است.

آخرين فيلمي كه مهرجويي در آن از آثار ادبي در ساخت فيلمهايش بهره برده،فيلم «ميهمان مامان» است كه داستان آن را هوشنگ مرادي كرماني نوشته. اين فيلم هم با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

از ديگر فيلم هاي مهرجويي بايد به شيرك ، اجاره نشين ها ، ميكس ،دختر دايي گمشده ، بماني و ... اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط