انتشارات سمت، کتاب «روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی» از مجموعه علم اطلاعات و دانشنشاسی را منتشر کرد.
نویسنده این کتاب اعتقاد دارد، به دلیل وجوه مشترک که علوم انسانی را به هم پیوند میدهد، دامنه مطالب کتاب فراتر از این رشته است و دانشجویان سایر رشتهها- نظیر علوم تربیتی، روانشناسی، جامعهشناسی، مدیرت و ارتباطات نیز میتوانند از آن استفاده کنند.
نویسنده کتاب حاضر در مقدمه کتاب خود نوشته است:« این کتاب دستنامهای برای آموزش اصول و مبانی پژوهش در علم اطلاعات و دانششناسی است که به شیوه کتاب درسی و در قالب 10 فصل تدوین شده است.»
«مفاهیم بنیادی و نظری»، «گامهای اصلی در فرایند پژوهش» و «رویکردهای کمی و کیفی و ترکیبی در پژوهش» عناوین سه فصل ابتدایی این کتاب است.
منصوریان در ادامه کتاب و در فصل چهارم به «روشهای متداول در رویکرد کمی» پرداخته و در آن پژوهشهای پیمایشی، تجربی و آزمایشی را در کنار پژوهشهای شبه آزمایشی یا نیمهآزمایشی مورد بررسی قرار داده است.
«روشهای متداول در رویکرد کیفی»، «اخلاق در پژوهش» و «محدوده و محدودیت در پژوهش» عناوینی است که نویسنده برای فصلهای پنجم تا هفتم انتخاب کرده و در آنها نظریهها، اخلاق و مصادیق بیاخلاقی و محدوده و محدودیت مالی، زمانی و مکانی را از نظر گذرانده و پیشروی مخاطب قرار داده است.
خوانندگان در ادامه کتاب، میتوانند مباحث مربوط به استدلال و لغزشهای استدلالی را در فصل هشتم بخوانند و در آن با تفکر منطقی و تفکر انتقادی و اهمیت استدلال در تحقیق آشنا شوند.
«محورهای پژوهشی در علم اطلاعات و دانششناسی» نهمین فصل از این کتاب است که در آن عرصههای پژوهشی با محوریت نهاد اجتماعی کتابخانه و کاربران، و مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش، مبانی نظری و فلسفی در علم اطلاعات برای علاقهمندان شرح داده شده است.
منصوریان، در فصل پایانی به ارائه گزارش پژوهش خود پرداخته است.
کتاب «روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی» در 300 صفحه، به قیمت هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.
نظر شما