چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۹
ضرورت آشنايي با دستاوردهاي نوين جهان براي ارائه خدمات متنوع كتابداري

مديركل امور كتابخانه‌هاي آذربايجان‌غربي معتقد است براي دستيابي به فناوري‌هاي جديد و ارائه خدمات جديدتر و متنوع‌تر، آشنايي با دستاوردهاي حوزه كتابداري جهان الزامي است._

علي فيروز در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در بازديدي كه از كتابخانه وين و نمايشگاه«cebit»آلمان (مربوط به تازه‌های فناوری اطلاعات در حوزه کار کتابخانه‌ها) از سوي نهاد كتابخانه هاي عمومي داشتم، با بخشي از دستاوردهاي اين كشور در عرصه كتابداري آشنا شدم. در مقايسه كتابخانه‌هاي كشور آلمان با كتابخانه‌هاي استان آذربايجان‌غربي به اين نتيجه رسيدم كه در صورت اختصاص امكانات و فضاي بيشتر، مي‌توانيم در مدت زمان اندكي، اوضاع كيفي كتابخانه‌هايمان را ارتقا دهيم.

وي توضيح داد: به عنوان نمونه، سرورهاي عرضه شده در اين نمايشگاه، داراي امنيت بالا در حفظ اطلاعات بودند و سرعت دسترسي به اطلاعات ذخيره‌شده در آن‌ها بسيار بالا بود. ضمن اين كه براي حفظ اطلاعات از خطرهاي احتمالي، پشتيباني خودكار در آن‌ها انجام مي‌شد. البته با توجه به هزينه بالاي اين سرورها و حجم كم اطلاعات كتاب‌شناختي ايران، براي رفع نياز كتابخانه‌هاي ما استفاده از اين سرورها الزامي نيست.

مديركل كتابخانه‌هاي آذربايجان غربي و استاد كتابداري و اطلاع‌رساني، افزود: با توجه به استفاده گسترده از باركدخوان در حرفه‌ها و مشاغل گوناگون، در نمايشگاه آلمان، تنوع باركدخوان در طرح‌ها و اندازه‌هاي مختلف را شاهد بودم. اين سامانه، علاوه بر افزايش دقت، در وقت مراجعه‌كننده و كتابدار صرفه‌جويي مي‌كند.

فيروز گفت: با توجه به ضرورت انتقال اطلاعات، خصوصا اطلاعات کتاب‌شناختی کتابخانه‌ها به مراکز استان و شهرستان، استفاده از "فلش رم" از ابزارهای ضروری در کتابخانه‌هاست. در نمایشگاه و        « cebit»با تنوع در فلش‌رم‌هاي پيشرفته با حجم بالاي ذخيره اطلاعات روبه‌رو شديم.

وي درباره كتابخانه وين آلمان گفت: در اين كتابخانه فضايي بزرگ، زيبا و آرام‌بخش با امكانات لازم براي استراحت مراجعان در نظر گرفته ‌شده ‌است. همچنين منابع و كتاب‌ها تازه و متنوع بودند و بر اساس نياز اعضا به راحتي در دسترس قرار دارشتند. همچنين در كتابخانه وين  تنوع خدمات در زمینه اینترنت، نشریات و ديداري شنيداري وجود داشت. ضمن اين‌كه در ارائه خدماتي چون ورود، جست‌وجو و امانت منابع، به طور كامل از رايانه استفاده مي‌شد.

اين مقام مسوول اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌هاي اخير با تحولات مثبتي در اوضاع كيفي كتابخانه‌هاي كشورمان روبه‌رو شده‌ايم؛ به گونه‌اي كه به تدريج كتابخانه‌هاي استان‌هاي مختلف از جمله آذربايجان غربي به سيستم باركدخوان امانت كتاب و فهرست مشترك منابع مجهزمي‌شوند. اكنون طرح امانت بين كتابخانه‌اي و استفاده از فهرست كتاب‌شناسي به‌وسيله اينترنت فراهم است. همچنين در بخش‌هاي جداگانه مرجع، كودك و نوجوان، ديداري- شنيداري و اينترنت در كتابخانه‌ها، امكان دسترسي به منابع از طريق پست و پيك موتوري نيز فراهم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط