یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
«دنیای چاپ» به پله 118 رسید

صد و هجدهمین ماهنامه بین‌‌المللی فنی مهندسی صنایع چاپ و بسته‌بندی «دنیای چاپ» با مدیرمسئولی مهندس قباد نظری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در صد و هجدهمین ماهنامه بین‌‌المللی فنی مهندسی صنایع چاپ و بسته‌بندی «دنیای چاپ» آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ را منعکس شده است. در این بخش می‌خوانیم: «پانزدهمین دوره مسابقات آثار چاپی، با فاصله کوتاهی از دوره چهاردهمین برگزار گردید و داوری به صورت فشرده و در دو روز متوالی انجام شد. در این دوره مانند دوره گذشته، آثار به صورت مجازی ثبت گردید و آثاری که اصل آنها به دبیرخانه جشنواره نرسید از دور مسابقات حذف شدند. همچنین آثاری که به اشتباه در گروه دیگری ثبت شده یا در دوره قبل در مسابقات شرکت کرده بودند، نیز از دوره مسابقات حذف شدند.
 
از بین آثاری که داوری شدند، آثاری که کمتر از 80 امتیاز را کسب نمودند به منظور ارتقای کیفیت آثار چاپی علی رغم این‌که در گروه خود اول شده بودند، شایسته تندیس جشنواره شناخته نشدند. داوری به صورت مکانیزه انجام شد و نتایج آثار به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده و دهگیری بود و پس از داوری به هیچ وجه قابل ویرایش نبود. هر اثر به طور متوسط 3 بار داوری شد، و برخی آثار به جهت حساسیت تا 5 بار داوری شدند.
 
در بخش نوآوری با توجه به آثار رسیده، به خاطر به کار بستن شیوه‌های جدید، در ارائه محصول چاپی و تشویق افراد کارآفرین در این صنعت که به سعه صدر تلاش و تحقیق و توسعه علاوه بر ارتقای کیفیت محصول و ایجاد ارزش افزوده در محصول چاپی به کاهش واردات محصولات چاپی و خروج ارز از کشور مؤثر بوده‌اند، تشکر و قدردانی خواهد شد.»
 
در صد و هجدهمین ماهنامه بین‌‌المللی فنی مهندسی صنایع چاپ و بسته‌بندی «دنیای چاپ» فراخوان بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته ایران ارائه شده است. این نمایشگاه از دوم تا پنجم دی‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
 
«درباره فرایند چاپ بدانیم» عنوان بخش دیگر این ماهنامه است؛ در این بخش، اطلاعاتی درباره مرکب ماشین‌های رتاتیو، مرکب چاپ کتاب، مرکب چاپ مجله و کاتالوگ، مرکب گرماخشک، مرکب تندخشک، مرکب بسیار براق، مرکب قابل شستشو، مرکب چاپ خبر (مرکب چاپ روزنامه)، مرکب‌های چندمنظوره، مرکب ضد خش، فرایند لیتوگرافی افست، واحد چاپ، سیستم آبزن (آبرسان) لاستیک افست، press configuration، چاپ افست کوچک، دستگاه‌های تغذیه ورقی بزرگتر، دستگاه چاپ افست پیوسته، دستگاه چاپ لاستیک به لاستیک دوروزن، common – impression drum presses، دستگاه های چاپ 3 سیلندره، lithographic platemaking، زینک حساس و پلیت روکش‌دار ارائه شده است.
 
معرفی کتاب‌های «آشنایی با چاپ» اثر قباد نظری و «پیشرفت‌های فناوری مرکب‌های چاپ» با ترجمه مهندس حسین محمدلو و محمدحسین افشار، بخش دیگر صد و هجدهمین ماهنامه بین‌‌المللی فنی مهندسی صنایع چاپ و بسته‌بندی «دنیای چاپ» را تشکیل می‌دهد.
 
تاریخچه فناوری چاپ و پیش چاپ، در این ماهنامه عرضه شده است. همچنین در این اثر ویژگی‌ها، محاسن و معایب نشر دیجیتالی در مقایسه با نشر سنتی ارائه شده است. در این اثر، مزایای نشر دیجیتال برای نویسندگان، افزایش حق مؤلف، افزایش قدرت چانه‌زنی و خودناشری مطرح شده است. همچنین در این ماهنامه، محاسن نشر دیجیتالی ارائه شده که برخی از آنها به شرح زیر است:

1- اشتراک منابع اطلاعاتی مفهوم وسیع‌تر و واقعی‌تر می‌یابد.
2- فرایند انتشار مراحل، بازبینی، ویرایش و اصلاح مطالب کوتاه و کم‌هزینه‌تر است.
3- سرعت بازخورد مطالب، بیشتر است.
4- کاوش در متون دیجیتالی سرعت بالایی دارد.
5- دسترسی کاربران از نقاط دور، آسان و سریع است. 

در این بخش از ماهنامه می‌خوانیم: «نشر دیجیتالی معایبی نیز دارد. برخی معایب نشر دیجیتالی، ذاتی هستند و برخی دیگر مانند مسائل مربوط به شیوه دسترسی کاربران، عارضی. از این رو، روشن است که این عوارض را با تمهیدات و روش‌های مناسب می‌توان کاهش داد و یا از بین برد.»
 
بخش «اخبار» این ماهنامه، جدیدترین اخبار حوزه چاپ و نشر را در بردارد. عناوین برخی از آنها عبارتند از «حضور قوه مقننه و قوه مجریه برای حل مشکلات صنعت چاپ الزامیست»، «حضور نمایندگان مجلس در جشن‌های استانی صنعت چاپ»، «در سال‌های اخیر به صنعت چاپ بی‌توجهی شده است»، «تشکیل کارگروه ساماندهی تولید کاغذ در کشور»، «برگزیدگان جشنواره صنعت چاپ، در دنیا دیده خواهند شد»، «ارائه تسهیلات ویژه به کارگران چاپ در روز ملی صنعت چاپ» و «استانی شدن جشنواره فرصت مناسبی برای بروز استعدادها است»

صد و هجدهمین ماهنامه بین‌‌المللی فنی مهندسی صنایع چاپ و بسته‌بندی «دنیای چاپ» ویژه مهرماه 1394، با مدیرمسئولی مهندس قباد نظری، به بهای 10 هزار تومان، از سوی چاپ خجسته منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها