پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
امیر سرتیپ اسماعیلی: بُعد مسافت مانع حضور مردم در «شهرآفتاب» نشده است/ افزایش دایره مخاطبان با گسترش فضای رسانه‌ای

امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با توصیف مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» به‌عنوان مکانی عالی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: بعد مسافت مانع حضور مردم در نمایشگاه نشده است.

امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در «شهرآفتاب» اظهار کرد: مجموعه نمایشگاهی «شهر‌آفتاب» برای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل نزدیکی به یک مکان مذهبی یعنی مرقد مطهر امام خمینی‌(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر از نظر فضا بسیار عالی است.
 
وی افزود: نمایشگاه کتاب سال 95 برخلاف دوره‌های قبل که در فضایی محدود و در دل شهر میزبان دوستداران کتاب بود در فضایی بازتر در حال برگزاری است. محدودیت فضای مصلی بر عرضه آثار ناشران نیز تاثیرگذار بود مشکلی که امسال بر طرف شده است، علاوه بر این از دانش و ظرفیت انسانی بیشتری بهره گرفته شده که به تعبیری عینیت یافتن مفهوم اقتصاد مقاومتی است.
 
اسماعیلی ادامه داد: بُعد مسافت مانعی برای مراجعت مخاطبان و دوستداران کتاب به مجموعه نمایشگاهی «شهرآفتاب» نبوده است. روحیه و نشاط مردمی در بخش‌های مختلف نمایشگاه موج می‌زند، به‌عبارت دیگر «حضور» اصلی‌ترین خواست مردم و تغییرات آب و هوا در حضورشان موثر نبوده است. بیشتر افراد ارائه‌دهنده خدمات فرهنگی جوان هستند که در ایجاد شور و نشاط نیز بسیار موثر است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) درباره استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای تقویت جریان تبادلات علمی گفت: در موضوع ارتباطات بین‌المللی از اعصار مختلف تا امروز مقولات بسیار ساده مانند یاد گرفتن زبان، اصطلاحات و مولفه‌های فرهنگی کشور خارجی در ارتباط فی‌‌مابین بسیار موثر است. تجمیع این شاخص‌ها در قالب رسانه کتاب، موجب پرورش مسائل دیگر می‌شود.
 
به عبارت دیگر با کتاب بسیاری از مناسبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و علمی را می‌توان با کشور‌های دوست و ملل برقرار کرد. شاید پشت جلد یک کتاب 50 هزار تومان باشد اما استفاده از آن به عنوان ابزار ارتباطی می‌توان 50 میلیار دلار منفعت به دست آورد. امروزه با گسترش فضای رسانه‌ای دایره مخاطبان نیز وسیع شده است.
 
اسماعیلی درباره شعار بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: «فردا برای خواندن دیر است» شعار بسیار خوبی است. فرهنگ اسلامی ایرانی نیز بر نکته این شعار یعنی کار امروز را به فردا نسپار تاکید دارد. نخستین نکته این شعار که باید مورد توجه فعالان حوزه نشر و مخاطبان باشد منحصر نکردن مطالعه و کتاب به 10 روز نمایشگاه است. ناشران که در این مدت فروش با تخفیف را در دستور کار خود قرار داده‌اند‌ نیز علاوه بر عواید مالی، بهره‌رسانی را نیز نظر دارند؛ بنابراین زمانی اهداف شعار «فردا برای خواندن دیر است» تحقق پیدا می‌کند که کتاب در طول سال مورد توجه فعالان حوزه نشر و مردم قرار داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها