مهمترین مطالبات اهالی قلم و نشر / 5
تجار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیلات ویژهای در اختیار نویسندگان قرار دهد
راضیه تجار، نویسنده، ضمن تأکید بر برگزاری نشستهای تخصصی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نویسندگان به منظور شنیدن دغدغههای این قشر از جامعه، گفت: شایسته است این وزارتخانه تسهیلات ویژهای در اختیار نویسندگان قرار دهد.
راضیه تجار، نویسنده در اینباره به خبرنگار «ایبنا» گفت: بزرگترین مشکلی که ظرف چند سال اخیر بهویژه بعد از تحریمها، در حوزه نشر پدید آمده، این است که نویسندگان در برخی موارد شاید 2 سال در انتظار دریافت حقالتألیف خود از سوی ناشران باشند؛ این موضوع از انگیزه نویسندگان برای خلق آثار جدید میکاهد.
وی ادامه داد: نکته دیگر در رابطه با نویسندگان نوقلم است؛ در شرایط فعلی نه تنها حقالتألیف به آنها تعلق نمیگیرد، بلکه باید پول بدهند تا آثارشان چاپ شود. بسیاری از نویسندگان نوقلم از بضاعت مالی برخوردار نیستند و در نتیجه این موضوع به سیستم تولید و تألیف آسیب میرساند. بنابراین شایسته است مسئولان حوزه کتاب برای کتاب، کتابت و تألیف بودجه مناسبی درنظر بگیرند.
تجار بیان کرد: متأسفانه نویسندگان با وجود اینکه خالق آثار هستند، اما همواره پشتسر ناشران قرار میگیرند و کمتر دیده میشوند. در مقابل، ناشران در ارتباط بیشتری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و مشکلات خود را بیان میکنند، چراکه صنف درست و حسابی دارند، اما نویسندگان پراکندهاند. بنابراین پیشنهاد میکنم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست ویژهای با نویسندگان برگزار کنند یا تسهیلات خاصی بهصورت مستقیمتر برای این قشر از جامعه تخصیص دهند.
این نویسنده افزود: اکنون آنقدر معضلات اقتصادی و فکری افراد بالا است که آن آسایش و آرامشی که باید برای خلق آثار داشته باشند، ندارند و بیشتر درگیر تأمین مخارج زندگی و معاش خود هستند. البته ناگفته نماند که از سوی برخی مسئولان فرهنگی اقداماتی بهطور مثال اختصاص روز خاصی به کتاب و یا ارائه تبلیغات در حوزه کتاب صورت گرفته تا این جماعت درگیر کتاب شوند، اما بهنظر من این اقدامات نیز محدود و مختص عده معدودی هستند.
وی با بیان اینکه هنوز آن تکانی که باید به موقعیت فعلی کتاب بدهند و نتایج مثبتتری ایجاد کنند، اتفاق نیفتاده، گفت: اقدامات نامبرده در بالا درمان موقتی برای نویسندگان و ناشران هستند، بنابراین باید در درازمدت در این حوزه فرهنگسازی صورت بیرد و زیرساختها اصلاح شوند. برای این منظور و برای اینکه تحولی در ذهن مخاطب ایرانی ایجاد شود که کتاب بخرند و کتاب بخوانند، باید از مهدهای کودک آغاز کرد.
تجار درباره تأثیر شبکههای اجتماعی بر میزان کتابخوانی نیز عنوان کرد: شبکههای اجتماعی و فایلهای صوتی درست است که جایگاه ویژهای در حوزه تبلیغات کتاب دارند، اما رقیب جدی کتاب هستند، چراکه وقتی افراد بریده و یا چکیدهای از یک کتاب را در این شبکهها مطالعه میکنند، تصورشان بر این است که کتاب خوانده شده است؛ این درست نیست، بلکه اصل کتاب خواندن این است که افراد کتاب را بخرند و بخوانند. این معضلی است که باید جدی گرفته و را درمان برای آن اندیشیده شود.
این نویسنده با اشاره به حمایت از استادان حوزه نشر و کتاب گفت: استادان کلاسهای آموزشی در حوزه نشر بهویژه استادانی که بهصورت خصوصی در این عرصه فعالیت میکنند، باید مورد حمایت قرار گیرند، چراکه این قشر از جامعه افرادی را تربیت میکنند که دریچههای جدید در ذهنشان گشایش مییابد و کتابخوان میشوند.
نظر شما