چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
نگاهی به مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی امویان و عباسیان

کتاب «فرایند مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی در دولت اموی و عباسی» ضمن بررسی تطبیقی فرایند مشروعیت دینی و مقبولیت سیاسی در این دو دولت، به معرفی منابع معتبر تاریخی در این زمینه می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ امویان و عباسیان به‌عنوان دو دولت مهم در تاریخ اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است، به ویژه موضوع فرایند مشروعیت دینی و معیارهای مقبولیت سیاسی این دولت‌ها که می‌توان در شناخت جایگاه آن دولت‌ها نزد مردم و جامعه آگاهی‌بخش باشد.
 
دکتر حسین اشرفی با توجه به اهمیت این موضوع در کتاب «فرایند مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی در دولت اموی و عباسی» در قالب پنج فصل با عنوان‌های «کلیات»، «فرایند مقبولیت سیاسی و مشروعت دینی در دولت اموی»، «فرایند مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی در دولت عباسی»، «مقایسه مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی دو دولت» و «ارزیابی مبانی مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی دو دولت با آموزه‌های اسلامی» این فرایند را تبیین کرده است.
 
نویسنده در فصل نخست به کلیات بحث و تعاریف و مفاهیم کلیدی و معرفی منابع مرتبط با این موضوع پرداخته و در فصل‌های دوم و سوم به این موضوع اشاره کرده که امویان و عباسیان برای کسب مشروعیت دینی و مقبولیت سیاسی فرایند بسیار طولانی و پیچیده‌ای را پشت‌سر گذاشته‌اند. فصل چهارم به بررسی تطبیقی مبانی مشترک مشروعیت و مقبولیت امویان و عباسیان اختصاص داشته و در ادامه مبانی مختص امویان (عصبیت عربی) و عباسیان (وراثت) بررسی شده است. فصل پنجم کتاب نیز به ارزیابی مبانی مشروعیت و مقبولیت امویان و عباسیان براساس آموزه‌ها و قوانین و ضوابط اسلامی پرداخته است.
 
در صفحه 78 در تبیین «اقدامات سلبی امویان برای ایجاد مشروعیت» آمده است: «امویان خود را رقبای اصلی بنی‌هاشم دانسته و حضور دو خلیفه اول و دوم در خلافت را - هرچند به آنان خدمات مهم و فراوانی نمودند - نامربوط و دور از انتظار می‌پنداشتند. از فضای ایجاد شده توسط بنی تَیم و بنی عَدی حداکثر استفاده را بردند. آنان برای پیشبرد اهداف و خواسته‌های خود دو مانع بزرگ و مهم پیش‌روی خود داشتند. الف) وجود اسلام و قرآن را مخل مشروعیت خود دانسته، زیرا نمی‌توانستند در میان مسلمانانی که این مبانی را شناخته و به آن پایبند بودند، مقبولیت کسب نمایند. ب) وجود امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) و فرزندان وی به‌عنوان اهل‌بیت پیامبر (ص) که مانع بزرگی برای رسیدن ایشان به قدرت و سلطنت بودند. پس بایستی برای این دو مانع بزرگ چاره‌ای می‌اندیشیدند. بنابراین امویان به‌عنوان چاره‌اندیشی درباره این دو مانع یعنی قرآن و عترت و در راستای ایجاد مشروعیت و مقبولیت خود در جامعه اسلامی، اقدامات سلبی مهمی انجام دادند.»
 
درباره موضوع «ریاکاری و تظاهر به عقاید و اخلاق اسلامی» از سوی خلفای عباسی در صفحه 220 کتاب می‌خوانیم: «خلفای عباسی که در زندگی خصوصی خود اهل فساد و رذالت بودند، در اجتماع و بین مردم با ریاکاری تمام تلاش می‌نمودند تا با تظاهر به اعتقادات و اخلاقیات اسلامی، خود را به‌عنوان خاندان پیامبر (ص)، افرادی معتقد و سالم معرفی نموده و با تظاهر به دینداری حکومت خود را مشروع و مقبول جلوه دهند.... غالب خلفای عباسی در دوره اول با تمام جنایات و مفاسدی که داشتند، اما تلاش می‌نمودند تا ظاهری دینی از خود بروز داده و با این‌کار، مشروعیت حکومت خود را در بین طبقات مختلف جامعه حفظ نمایند.»  
 
نخستین چاپ کتاب «فرایند مقبولیت سیاسی و مشروعیت دینی در دولت اموی و عباسی» در 416 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات دارالتفسیر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها