سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
تأثیر ساختارهای سازمانی بر خلاقیت کارکنان

مؤلف کتاب «ساختار سازمانی و سطح کارآفرینی کارکنان» ابتدا ساختارهای مختلف یک سازمان سپس سطح کارآفرینی در سازمان‌ها را بررسی کرده و در نهایت به تعیین رابطه این دو پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشرفت سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به موارد فراوانی بستگی دارد. در بُعد نیروی انسانی کارآفرینی کارکنان از جمله موارد بسیار مهمی است که می‌تواند راهگشای پیشرفت سازمان از یک‌ سو و به بُرون‌رفت یک سازمان از بحران‌ها از سوی دیگر کمک کند. آن‌چه که باعث می‌شود تا کارکنان بتوانند به سطوح مناسبی از کارآفرینی دست یابند ساختار آن سازمان در ابعاد مختلف به‌ویژه از بُعد تعامل سازمان با نیرو‌های انسانی است. مؤلف در کتاب «ساختار سازمانی و سطح کارآفرینی کارکنان» ضمن بررسی ساختارهای مختلف سازمانی، تأثیر آن‌ها را بر میزان خلاقیت و کارآفرینی کارکنان ارزیابی کرده است که این خلاقیت به‌طور مستقیم بر شکوفایی سازمان تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.
 
این اثر در سه فصل تنظیم شده است. ساختار سازمانی در طول قرن بیستم، ساختار سازمانی سنتی، دیدگاه سیستمی و ساختار سازمانی، سیر تکامل عوامل ساختار سازمانی، ارکان ساختار سازمانی، ارتباط تمرکز، پیچیدگی و رسمیت، مدل‌های کارآفرینی سازمانی، گرایش کارآفرینانه و عوامل مؤثر در کارآفرینی سازمانی از جمله مباحث مطرح شده در این فصول است.
 
از دیگر مطالب این اثر می‌توان به فرهنگ و ارزش‌های سازمانی، کارآفرینی و عملکرد و سیر تکامل ساختارهای سازمانی اشاره کرد.
 
در مقدمه این اثر می‌خوانیم: «تناسب بین ساختار سازمانی و کارآفرینی نقش بسزایی در ارتقای عملکرد سازمانی دارد. سازمان‌ها برای این که بتوانند به طرز مناسبی در برابر تغییرات محیط‌های پویا واکنش نشان دهند نیازمند اقتباس ویژگی‌های ساختار خاصی هستند که به آن‌ها انعطاف لازم و سرعت مناسب را در پاسخ‌گویی به تغییرات داده و موجب افزایش عملکرد سازمان در کشف فرصت‌های جدید می‌شود.»
 
همچنین در بخشی دیگر چنین ارائه شده است: «کارآفرینی سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان‌های تجاری و غیرتجاری در حوزه‌های مختلف مطرح شده است. سطوح مختلفی از خصوصیات کارآفرینی فردی و سازمانی در بین کارکنان سازمان‌های مختلف قابل مشاهده است. بروز این رفتارها و شخصیت‌ها نیاز به فضایی دارد که به آن‌ها امکان بروز بدهد.
 
بنابراین شناخت رابطه بین ساختار موجود در سازمان و بروز رفتار‌های کارآفرینانه از سوی کارمندان می‌تواند به افزایش مزیت‌های رقابتی سازمان و توان ارائه خدمات و محصولات در میان رقبا کمک کند.»
 
در طرح‌ریزی ساختار سازمانی سه رُکن مورد توجه قرار می‌گیرد؛ مؤلف در کتاب «ساختار سازمانی و سطح کارآفرینی کارکنان» این سه رُکن را بدین گونه شرح داده است: «1- ساختار سازمانی، تعیین‌کننده روابط رسمی و گزارش‌گیری در سازمان است و نشان‌دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را نیز مشخص می‌نماید. 2- ساختار سازمانی، تعیین‌کننده جایگاه افرادی است که به‌صورت گروهی در یک واحد کار می‌کنند و به گروه‌بندی یا تقسیم‌بندی واحدهایی که در کل سازمان وجود دارد، می‌پردازد. 3 – ساختار سازمانی، دربرگیرنده طرح سیستم‌هایی است که به وسیله آن‌ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می‌شوند. در نتیجه، ارتباط مؤثر در سازمان تضمین خواهد شد.»
 
نخستین چاپ کتاب «ساختار سازمانی و سطح کارآفرینی کارکنان» اثر فریبا بانشی، با شمارگان 1000 نسخه، در 119 صفحه، به بهای 200 هزار ریال از سوی انتشارات گنج‌علم راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها