عصمتالله احمدی رشاد، نویسنده کتاب «دین رسانهای، آثار و پیامدها: تبیین و بررسی حضور مفاهیم دینی در رسانههای جمعی و الکترونیکی» بیان کرد: محور اصلی بحث در کتاب این بوده که آیا در عصر رسانهها، هنوز خاستگاه اصلی دین باقی مانده و منبع وحیانی دارد یا به سمت یک خاستگاه عرفی و عمومی رفته است.
این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: موضوع عرضه مفاهیم دینی در عصر رسانهها این سوال را برایم ایجاد کرد که چه نگاهی باید به دینی که از رسانهها عرضه میشود، داشته باشیم؛ آیا دین واقعی است یا دینی که اجتماعی و رسانهای شده؟ گمان میکنم در این کتاب تا حد زیادی به این پرسش اساسی پاسخ گفته باشم. در این اثر، خاستگاه دین بررسی شد به این معنی که آیا در عصر رسانهها هنوز خاستگاه اصلی دین باقی مانده و منبع وحیانی دارد یا به سمت یک خاستگاه عرفی و عمومی رفته است.
نویسنده کتاب «دین رسانهای، آثار و پیامدها»، محور اصلی این پژوهش را رسانههای تصویری مانند تلویزیون و ماهواره و در سطح پایینتر اینترنت و فضای مجازی برشمرد و گفت: مطالب کتاب در ذیل چهار فصل با عنوانهای «ادبیات و مفاهیم»، «چارچوبهای نظری رسانه و دین»، «ابعاد اجتماعی و دینی رسانه ای شدن»، آثار و پیامدهای حضور دین در رسانههای تکنولوژیک و نتیجه، تدوین شده است. در فصل سوم، ابعاد اجتماعی و دینی رسانهای شدن در سه سطح کلان، میانه و خُرد مورد بررسی قرار گرفت. در فصل چهارم نیز بیشتر به آثار مثبت حضور دین در رسانه مانند اجتماعی و همه فهم شدن دین، بحث خوداجتهادی و چالشهای مربوط به مرجعیت دینی در عصر رسانهها اشاره و بر آنها تاکید شده است.
احمدی رشاد افزود: بهطور کلی مباحث دین در رسانهها در دو بخش کلان بیان میشود؛ رسانه دینی و دین رسانهای. آنچه در ادبیات متعارف دین و رسانه وجود دارد، بیشتر حول محور رسانه دینی بوده و کمتر پژوهشها به دین رسانهای پرداختهاند. پژوهشگران و متفکران زیادی به این مباحث پرداختهاند و بیشتر درصدد این بودهاند تا صفتی با عنوان «رسانه دینی» برای رسانه بتراشند، ولی هدف من در این کتاب این بوده که بگویم چیزی که از سوی رسانه مطرح میشود، نوعی دینداری به مردم عرضه میکند.
نخستین چاپ کتاب «دین رسانهای، آثار و پیامدها: تبیین و بررسی حضور مفاهیم دینی در رسانههای جمعی و الکترونیکی» در 336 صفحه قطع وزیری به بهای 45 هزار تومان در سال 1395 از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است.
نظر شما