همزمان با رونمایی کتاب «۲۲۸» نمایشگاهی از آثار ۲۲۸ عکاس از جمعه یکم تیرماه در گالری راه ابریشم روی دیوار میرود و تا ۲۴ تیرماه ادامه خواهد داشت؛ انتخاب آثار این نمایشگاه بر عهده سیوا شهباز و الناز امینی بوده است.
بشر در جریان نوگرایی و پسامدرنیسم، نهتنها با انسان سنتی که با انسان قرن بیستویکمی هم فاصله گرفته و ماهیتی آنلاین و مجازی را در تعامل با رسانههای امروزی تجربه میکند. انسانی که با عبور از چارچوبهای مادی، موجودیت و احساسات خود را نیز مجازیشده میبیند، ولی بودنش منوط به تداوم خویش در رسانه است و بهمحض فصل این پیوند خود را گم خواهد کرد و هویتش باطل میشود.
بشر امروزی در تقابل با «زمان»، شکستخورده است و مانند عکسهای اینستاگرامی بر محور «شتاب گرایی» و در لحظه عمل میکند. چهبسا جاذبههای اولیه در شبکههای اجتماعی جملگی دولت مستعجل هستند و بهسرعت غرق در گرداب اطلاعات و نگاههای بیعلاقه میشوند. بدینجهت نمود هنر بر دیوارهای دیجیتالی بههیچوجه با هنر آویزان بر دیوار گالریها برابری نمیکند، چه در نوع مخاطب و چه در ارزش و اهمیت نگاه وی!
از این رو قدم در حفظ و نشر آثاری برداشتیم که از مدتها پیش در صفحه اینستاگرام فصلنامه عکاسی و در کالبدی مجازی به نمایش درآمده بودند، آثاری که یکقدم تا ماندگاری داشتند و عزم انتشار ضمان تاریخسازی آنها خواهد شد.
کتاب پیش رو، شامل ۲۲۸ عکس و منتخبی از بهترین آثار عکاسان ایرانی است که طی دو سال گذشته در صفحه مجازی این مجله منتشر شدهاند.
سعی کردیم آثار برگزیده دربرگیرنده نگاه فردی طیف وسیعی از عکاسان ایرانی باشد و حتیالمقدور شمایی کلی از عکاسی امروز و عرصه مجازی انتشار آنها در فضای اینستاگرام را عرضه کند. پراکندگی جغرافیایی هنرمندان حاضر در این رویداد، نمایی کلی از فرهنگ ایران را نشان میدهد که در تاریخ یکم تیرماه هزار و سیصد و نودوهفت در گالری راه ابریشم به نمایش درآمدهاند.
این اتفاق؛ بدون مشارکت عکاسان کهنهکار و عکاسان آماتور امکانپذیر نبود و هر چه میبینید مرهون انتشار آثار ایشان در دنیای مجازی و گشودن پنجرهای رو به دنیای شخصی و نگاه ویژه هر یک از آنهاست.
نظر شما