مدنیانمحمدی، با بیان این مطلب که کتابفروشان حرفهای علاوه بر فعالیت فرهنگی،تجارت و درآمدزایی میکنند گفت: اگر کتابفروشیهای سنتی با توجه به تحولات در زمینههای مختلف تغییر رویه ندهند، حذف خواهند شد.
وی افزود: دسته دوم هرچند میتوانند سرمایه خود را برای اهداف دیگر صرف کنند، اما فعالیت در حوزه کتاب را ترجیح دادهاند. معتقدم این دسته را میتوان بهعنوان کتابفروشیهای حرفهای تعریف کرد.
مدنیانمحمدی درباره سومین دسته کتابفروشیها ادامه داد: کتابفروشیهای دسته آخر به اعتقاد من، موجب تخریب بازار نشر میشوند و هرچند سرمایهدار هستند اما به دلیل نداشتن علاقه و آشنایی با نشر، به اصطلاح سرمایه را میسوزانند در حالیکه حرفهایها ضمن علاقه مندی به کتاب و فرهنگ، درآمدزایی نیز میکنند.
وی افزود: اگر کتابفروشیهای سنتی با توجه به تحولات در زمینههای مختلف تغییر رویه ندهند، حذف خواهند شد.
این فعال حوزه نشر در تعریف کتابفروش افزود: کتابفروش در مجموعه کتابفروشی محام، به عنوان «راهنمای کتاب» تعریف شده است. کتابفروش حرفهای بر همه کتابها تسلط دارد که البته به معنای مطالعه همه آنها نیست چراکه امکانش وجود ندارد.
کتابفروش باید با فضای مجازی آشنا باشد
مدنیانمحمدی با اشاره به لزوم آشنایی کتابفروش به فضای مجازی گفت: کتابفروش حداقل باید کتابهای شاخص و معروف را در فضای مجازی خوانده و نسبت به آنها آشنایی نسبی کسب کرده باشد. هرچه این میزان ارتباط کتابفروش با کتاب در فضای مجازی و یا حقیقی بیشتر باشد، بهمعنای تسلط بیشتر است.
وی با اشاره به فنون فروش کتاب بیان کرد: معتقدم که فنون مذاکره همه مشاغل مشترک است. فنون مذاکره به معنای راهنمایی و صحبت کردن برای علاقهمندی بیشتر مشتری است. گاهی برخی از کتابفروشان به جای اطمینان از مناسب بودن کتاب به اصطلاح کتاب را به مشتری میاندازند!
کتابفروشی باید به پاتوق تبدیل شود
مدیر کتابفروشی محام با تاکید بر اهمیت تبدیل شدن کتابفروشی به پاتوق افزود: برای افزایش رونق کتابفروشی باید تلاش کرد تا این مکان به پاتوق تبدیل شود.
مدنیانمحمدی درباره تاثیرات تبدیل شدن کتابفروشی به پاتوق گفت: وقتی کتابفروشی به پاتوق تبدیل شود، مشتریان نیز در حکم فروشنده و راهنما ظاهر میشوند. علاوهبر این پاتوق شدن کتابفروشی به معنای آشنایی کتابفروش با خلق و عادات مطالعه مشتری است.
مدیر کتابفروشی محام با تاکید بر اهمیت تجربه در امر کتابفروشی بیان کرد: هیچ مولفهای حتی تحصیلات، مانند تجربه برای کتابفروشی موفق موثر نیست؛ علاوه براین کتابفروش باید به فنون مذاکره آشنا باشد.
به گفته وی، سختترین بخش اداره کتابفروشی استخدام کتابفروش علاقهمند است.
کتابفروش باید اهل مطالعه باشد
مدنیانمحمدی با تاکید بر اهمیت مولفه علاقه کتابفروش به کتاب بیان کرد: کتابفروشی با دیگر فعالیتها و مشاغل متفاوت است. کتابفروش باید توانایی برقراری ارتباط مشتری با کتاب را داشته باشد. علاقهمندی شدید کتابفروش به کتاب به معنای علاقه به مطالعه است و اگر این ویژگی در کتابفروش وجود نداشته باشد به این معناست که نخستین مولفه را ندارد.
این فعال حوزه نشر درباره استخدام کتابفروش در کتابفروشی محام بیان کرد: در مصاحبه استخدام کتابفروش برای محام، بر روابط عمومی قوی تاکید داریم. دافعه داشتن کتابفروش به ضرر کتابفروشی تمام میشود. کتابفروش باید در زمینه مهارتهای کسب و کار نیز دستی بر آتش داشته باشد.
مدنیانمحمدی بیان کرد: در کتابفروشی محام ، نیروی تازهکار استخدام نمیکنیم، اما اگر افراد کم تجربه استخدام شدند براساس اصول کتابفروشی محام آموزششان میدهیم.
وی آمار استخدام زنان و مردان در کتابفروشی محام را برابر اعلام کرد و ادامه داد: معتقدم فروشنده آقا برای معرفی کتاب کودک چندان توانمند نیست؛ بنابراین فروشنده این بخش را خانم انتخاب میکنیم. فروش کتابهای جدی مانند، فلسفه، تاریخ و سیاست را بر عهده فروشنده آقا میگذاریم.
مدنیانمحمدی، درباره معیارهای تعیین دستمزد کتابفروشان محام بیان کرد: معیار پرداخت حقوق، براساس تجربه، تحصیلات، کار مفید و میزان تاثیرگذاری و جذب مشتری تعیین میشود. حداقل حقوق براساس قانون وزارت کار پرداخت میشود؛ علاوهبراین کتابفروشان از درصدی از فروش نیز سهم دارند.
نظرات