کتاب «موفقیتشناسی اقتصادی، در راستای حمایت از تولید داخلی» نوشته محمدعلی نژادیان از سوی انتشارات موفقیتشناسی منتشر شد.
در فصل اول مبحث علمشناسی مطرح شده است؛ زیرا زمانی که درباره «علم اقتصاد» صحبت میشود با دو واژه «علم» و «اقتصاد» مواجه هستیم که برای تبیین بهتر، نیاز است هر کدام به طور جداگانه، تعریف و تفسیر شود. قابل ذکر است، بسیاری از افراد درباره علم یک تصور کلی دارند. در صورتی که خود علم دارای تعریف دقیق و بخشهای مختلف از لحاظ هدف، موضوع و روش است و بهطور قطع آشنایی بیشتر با علم، باعث میشود از علم اقتصاد نیز تعریف و درک دقیقتری حاصل شود.
فصل دوم، درباره شناخت جهانبینی است؛ زیرا مبنای اولیه اقتصادشناسی، بررسی همین موضوع است. به همین دلیل، در این فصل ابتدا، موضوع جهانبینی تبیین و سپس مبنای علم اقتصاد متعارف، با توجه به منابع جهانبینی تعریف شده است و در نهایت اقتصاد در مکتبهای مادی و اسلام مقایسه میشود.
فصل سوم، مختصری درباره اقتصاد متعارف بیان شده است. در این فصل سعی شده ضمن ارائه یک تاریخچه مختصر درباره اقتصاد متعارف، به بررسی نظامهای اقتصادی و تحلیل و تعریف اقتصاد و بخشهای آن پرداخته شود تا خواننده با یک آمادگی اولیه، به بحث اقتصادمقاومتی ورود پیدا کند.
فصل چهارم نیز که هدف اصلی این کتاب است، با بررسی چارچوب و مبنای اقتصاد مقاومتی شروع شده و سپس ضمن تعریف این نظام اقتصادی، به ویژه در بیانات مقام معظم رهبری، به واکاوی این موضوع پرداخته و بعد از آن، دلایل اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی مطرح و در نهایت به پیشنیازهای اقتصادمقاومتی، کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی اشاره و در آخر این فصل نیز تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی نیز بیان شده است.
فصل پنجم، به دانشگاههای کارآفرین اختصاص دارد؛ زیرا بدون در نظر گرفتن آموزشهای لازم در خصوص کارآفرینی و ارتباط صنعت و دانشگاه، نمیتوان صرفا با شعار حمایت از کارآفرینی، اقتصادمقاومتی را اجرا کرد و تولید داخلی را تقویت کرد. بلکه مکمل و پیش نیاز آن، حمایتهای لازم از کارآفرینان، آموزش و پرورش افراد از دوران کودکی تا دانشگاه و بعد از دانشگاه است تا از این طریق، معنی (توانستن) فراگیر شود و انگیزه لازم برای کارآفرینی ایجاد شود.
در این فصل، ضمن تعریف کارآفرینی و بررسی دانشگاههای ایران و جهان، نقصهای موجود در سیستم آموزشی، پرورشی و فرهنگی کشور مورد واکاوی قرار گرفته و سپس عوامل مهمی که باعث شده انگیزه برای کارآفرینی در کشور نسبت به جمعیت جوان کشور کم باشد، مطرح شده و در نهایت نیز پرسشهای مهمی که نیاز است بر روی آنها تحقیق شود و مسئولان نیز باید پاسخگو باشند بیان شده است.
در فصل ششم، به بررسی ویژگیهای فردی برای کارآفرینی پرداخته شده است؛ زیرا علاوه بر این که اقتصاد مقاومتی در یک تعریف با ماهیت کارآفرینی تعریف می شود، بلکه برای گسترش تولید داخلی نیز باید این ویژگیها، بررسی و تقویت شود. از جمله موارد مهم این فصل، روشهای بروز استعدادهایی مانند خلاقیت و نوآوری، بررسی ویژگیها و عناصر مهم برای انتخاب یک فرصت، منابع و روشهای ایدهیابی و ایدهسازی و... است.
در فصل هفتم، نقشه راه پیشرفت ایران بررسی میشود؛ زیرا نگاه اقتصاد مقاومتی به درون و استفاده از منابع و استعدادهای داخلی است. همچنین برای اجرای اقتصادمقاومتی و رونق تولید داخل، نیاز به بررسی عوامل مختلفی هست و نمیتوان صرفا با مباحث علمی و نظری و یا دستور و بخشنامه، به مقصود خود برسیم! از این رو در این فصل، سعی شده است ضمن واکاوی مفهوم توسعه و پیشرفت، با مطرح نمودن پرسشهای اساسی و پاسخ به آنها، نقشه راه پیشرفت ایران را به درستی تحلیل کرده و در واقع، هدف از این فصل بررسی نقاط قوت، فرصتها، نقاط ضعف و تهدیدهایی است که ایران با آن مواجه بوده و هست. همچنین از نکات دیگر این فصل، مطرح نمودن کارهایی است که نیاز است انجام شود و بیان وظایف جامعه، اعم از مردم و مسئولان در برابر کشور و یکدیگر است.
در فصل هشتم، آمادگی در مقابل جنگهای اقتصادی و فرهنگی مطرح شده است؛ زیرا باید به خاطر داشته باشیم، امروز میدان جنگ فقط در مرزها و بیرون از مرزها نیست، بلکه نوع دیگر آن، بدون مرز و در مغزها است! از این جهت، سعی شده است با ورود به این بحث، نسبت به تقویت سیستمدفاعی در برابر جنگاقتصادی و فرهنگی، قدم اندکی برداشته شود. از مباحث مهم مطرح شده در این فصل، علاوه بر تعریف و تفسیر یکسری مفاهیم و نگاه جهادی به کارآفرینی و کارآفرینان، بحث توجه به مافیای فرهنگی و اقتصادی و واکاوی فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی و در نهایت اقداماتی که مجموعه دستگاههای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، عموم مردم و نخبگان، محققان و نویسندگان، نیاز است برای امنیت اقتصادی انجام دهند، مطرح میشود.
در فصل نهم، در قسمت نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها، سعی شده است جهت تحقق اقتصادمقاومتی و شعار سال،1397 به راهحلهای کاربردی نیز پرداخته شود.
کتاب «موفقیتشناسی اقتصادی، در راستای حمایت از تولید داخلی» در 188 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات موفقیتشناسی منتشر شده است.
نظر شما