سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
تورانی: سازمان پژوهش نیازمند تحولاتی است تا مغز متفکر آموزش و پرورش شود

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: اگر گفته می‌شود سازمان پژوهش مغز متفکر آموزش و پرورش است منظور سازمان کنونی نیست بلکه باید یک سری تحولات در خود ایجاد کند تا مغز متفکر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب رشد، با حضور حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ احم لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛ محمد ناصری، دبیر شانزدهمین کتاب رشد؛ و جمعی از مسئولان، نویسندگان و ناشران دوشنبه (12 آذر) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد و 38 کتاب برتر تجلیل شدند.
 
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آئین اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب رشد با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باید محور توسعه باشد اما محور توسعه کدام است، گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دستگاهی است که برای حسن اجرای سند تلاش می‌کند تا بتواند آرزوها و آرمان‌های سند را جاری کند زیرا سند تحول مبناها را تولید می‌کند و اگر درست انجام نشود راه به جایی نمی‌بریم. بنابراین وقتی تشخیص درست نباشد درمان درست هم جواب نمی‌دهد.
 
سازمان پژوهش نیازمند تحولاتی است تا مغز متفکر آموزش و پرورش شود
حیدر تورانی سند تحول را مبنایی دانست که ما در زمین دیگران بازی نکنیم و افزود: اگر گفته می‌شود سازمان پژوهش مغز متفکر آموزش و پرورش است منظور سازمان کنونی نیست بلکه باید یک سری تحولات در خود ایجاد کند تا مغز متفکر شود. سازمانی مغز متفکر است که مغز گستر باشد و محوریت تحول را به برنامه درسی بدهد و بر شایستگی محوری و چند تالیفی تاکید کند و اجرای سند را آرمان خود قرار داده و برای این منظور فرصت‌های درون و برون سازمان و بخش‌های غیردولتی و دولتی را از جمله ذینفعان این مرز گستری بداند.
 
وی با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش فیل در تاریکی نیست و هدف و آرمان‌ها و برنامه‌های مشخص دارد، افزود: امروز ما مردانی کارآمد برای مدیریت درست داریم و اگر بخواهیم چند تالیفی و برون سپاری کنیم باید به سراغ ناشران برویم و هر کس توانایی دارد وارد تالیف کتاب‌های درسی شود تا به آموزش و پرورش محور توسعه تبدیل شویم.
 
به گفته این مقام مسئول، ناشرانی که کارهای آموزشی انجام می‌دهند و محصولاتشان در کتابخانه مدارس است با اهداف آموزش و پرورش همسان هستند. اما آیا حقوق تربیتی این است که دوره ابتدایی را با کتاب‌های کمک درسی را پر کنیم و مطالبه خانواده‌ها را به سمت نمره محوری سوق دهیم؟ این رویکردها باید تغییر پیدا کند و دانش‌آموزان برای یادگیری باید در مسیر پیشرفت قرار گیرند چون برگزاری آزمون‌های متعدد منجر به یادگیری نمی‌شود.
 
در ادامه مراسم، دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد با بیان اینکه این جشنواره به کتاب‌سازی درست، اصولی و موفق و جاذبه‌ها و تاثیرگذاری و وجوه سرگرمی کتاب توجه دارد، گفت: کتاب‌هایی که پاسخی به نیازهای مخاطبان که صرفا کودکان و نوجوانان نیستند بلکه معلمان و خانواده‌ها را نیز در بر می‌گیرد، مورد توجه ماست.  براین اساس در این دوره از جشنواره هزار و 27 کتاب درجه 1 و 2 و آنهایی که امتیاز بالای 60 درصد را به دست آوردند، به عنوان کتاب‌های منتخب از سوی هیات داوران شناخته شدند.
 
محمد ناصری با بیان اینکه داوری کتاب ها را 30 گروه در قالب 90 داور به عهده داشتند و گروه دیگری این فرایند را مجددا نظارت کردند که اعضای آن مدیران کل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند، گفت: در نهایت گروه داوران 38 کتاب برتر را شایسته معرفی و تقدیر دانستند که 16 کتاب به عنوان کتاب سال 96 و مابقی کتاب های تقدیری هستند.
 
به گفته وی ، درحاشیه این جشنواره از مجموعه مجلات رشد، مسابقه‌ای با عنوان رشد معلم و با موضوع خاطره نویسی برای دبیران در نظر گرفته شده بود که سه دبیر برگزیده در این مراسم تقدیر می‌شوند.

 
 

آموزش و پرورش در کشور و بودجه، سهم لازم را ندارد
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز در این مراسم بیان کرد: ما باید نیازها را با ناشران در میان بگذاریم تا آنها دست ما را بگیرند، ما ملزم به حرکت در راستای سند تحول بر مبنای سیستم 6-3-3 هستیم که باید در این راه از ناشران و نخبگان علمی کمک بگیریم.
 
قاسم احمدی لاشکی با بیان اینکه آموزش و پرورش در کشور و بودجه، سهم لازم را ندارد، افزود: در کشور ما بالاترین رقم به رفاهیات ازجمله کمیته امداد و بهزیستی و بعد امنیت و بهداشت اختصاص می‌دهیم هرچند که این موارد هم مهم است. با بهره‌گیری از منابعی، 36 هزار میلیارد تومان از 385 هزار میلیارد تومان بودجه سال گذشته به وزارت آموزش و پرورش اختصاص دادیم که کمتر از 10 درصد کل بودجه بود؛ این رقم در خانواده بزرگ آموزش و پرورش که اغلب به پرداخت حقوق و مزایا اختصاص می یابد، گم می‌شود و تا زمانی‌که اراده در دولت و مجلس برای افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش نباشد وضعیت همین گونه است.
 
به گفته این نماینده مجلس، ناشران تمام توان خود را برای تولید کتاب‌های آموزشی می‌گذارند اما وقتی کتاب درسی برای سال آینده به صورت سلیقه‌ای یا بی‌دقتی و اشتباه در محتوای کتاب‌ها تغییر می‌کند عملا این کتاب‌ها قابل استفاده نیست.

تقدیر از برگزیدگان: 
در این مراسم از کاوه مقدم، معصومه یزدانی، سوسن طاقدیس،لاله جعفری، غلامرضا حیدری ابهری،شکور لطفی، احمد اکبرپور،شهریار خسروی،مریم اسلامی، سید ‌حشمت‌الله مرتضوی‌زاده، غلامرضا تنها، کلر ژوبرت، هما ملک، سیدباقر حسینی، سیده‌زهرا سیدین خراسانی، عبدالعظیم کریمی، محمد شمخانی به عنوان برگزیدگان شانزدهمین جشنواره کتاب رشد تجلیل شد.
 
همچنین هیات داوران معصومه پورطاهریان، مصطفی رحماندوست، مریم هاشم‌پور، سید محمد مهاجرانی، محسن هجری، سارا یوسفی، کیوان عبیدی آشتیانی، محمدرضا بایرامی، فاطمه دهقان نیری، علی محمودی، فروغ فرجود، سمانه علی‌رضا‌زاده باقری، ستاره بابایی، محسن اسماعیلی، زهره میرجابری، علی‌اصغر سوادکوهی، مسلم قاسمی، ناصرگل‌محمدی، پریسا کدیور، سمانه قائدیان، ابراهیم نیکومنش و روح‌الله میرزا‌آقاسی را شایسته تقدیر دانستند.
 
تقدیر از کتاب‌های برگزیده این جشنواره:
«تئاتر درمانی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم، بازی با ابزار‌های ساده؛ بازی‌های چوب بازی‌های سنگ بازی‌های طناب، ماجرا‌های ریحانه و پیشی کوچولو، بفرما آب آنار، مجموعه ۷ جلدی دوست داری ... باشی؟، مجموعه ۷ جلدی گیلی گیلی، پرده نشینان عهد ناصری: نگاهی به حیات اجتماعی زنان در عهد قاچار، تحلیل یادگیری و یاددهی در تربیت بدنی، طراحی بازی‌ها و مهارت‌ها در حیاط مدرسه، دوست عزیزم خدا، کتاب: پول، خدا و بچه ها، حل و فصل اختلافات در محیط کار، داستان لئو، من مترسکم، اما می‌ترسم، قصه پیرزنی که دلش می‌خواست تمیزترین خانه دنیا را داشته باشد، خودآموز تصویری فتوشاپ، هنر گوش دادن، اگر... نگاهی متفاوت به عدد‌ها و اندازه‌های بسیار بزرگ، مدخل شعر معاصر فارسی (۱۳۹۲-۱۲۸۵)».
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها