مدیر انتشارات رهنما معتقد است یک ناشر در وهله اول باید بهصورت متمرکز، تمام وقت و انرژیاش را صرف مسائل مربوط به نشر کند.
وی با اشاره به نسبی بودن فعالیتهای حرفهای در صنعت نشر ایران بیان کرد: برخی از ناشران در ایران بسیار حرفهای عمل میکنند و برخی دیگر همچنان بهصورت سنتی در بازار نشر حضور دارند.
صبایی درباره فعالیتهای سنتی در حوزه نشر، توضیح داد: برخی از دوستان ناشر، همچنان به شیوههای قدیمی در بازار نشر فعالیت میکنند، تبلیغاتی برای کتابهایشان انجام نمیدهند و ویزیتور برای معرفی کتابهایشان ندارند که در نتیجه کتابهایشان به اندازه کافی فروش نمیرود.
مدیر انتشارت رهنما درباره اهمیت فعالیتهای تخصصی در حرفهای شدن نشر بیان کرد: نگاه تخصصی به حوزه نشر و بهرهگیری از توان متخصصان یکی از مصداقهای حرفهای بودن است.
وی، اعتبار ناشر را نمود دیگری از حرفهای بودن معرفی کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی فعال شدن دوایر نشر در یک انتشارات، حفظ نام و اعتبار ناشر است. ناشران حرفهای برای حفظ اعتبارشان باید به بخشهای مختلف از جمله ادبیات، ترجمه، ویراستاری و سر ویراستاری توجه داشته باشند.
مدیر انتشارات رهنما به چالشهای حرفهای شدن صنعت نشر اشاره کرد و گفت: یکی از اصلیترین چالشها، کمبودهایی است که صنعت نشر در حوزه کاغذ و زینک، مرکب چاپ و قطعات چاپ و صحافی با آن مواجه میشود.
صبایی اضافه کرد: چالش مهم دیگر، کیفیت چاپ و استفاده از روشهای جدید است که با توجه به شرایط فعلی، امکان رقابت ما با ناشران خارجی وجود ندارد. آن شرایط و امکاناتی که مثلا در اروپا وجود دارد، در ایران نیست یا به شکل محدود وجود دارد.
صبایی به ضرورت جبران کمبودها اشاره کرد و گفت: واردات برخی از قطعهها که با کمبود آن مواجه هستیم، بسیار گران تمام میشود و از طرفی ارز مناسب هم به آن اختصاص پیدا نمیکند. در همین راستا، تلاش در زمینه رفع کمبودها باید دوچندان شود.
نظر شما