مدیر انتشارات نوروزی، حرفهای شدن صنعت نشر و ناشر را در گرو تسهیل شرایط چاپ کتاب میداند و معتقد است هرچقدر دولت هوای ناشر را داشته باشد، ناشر هم امتیازاتی را برای نویسنده در نظر میگیرد و در نتیجه، فرآیند چاپ یک کتاب، ساده و سادهتر میشود.
وی به زمان صدور مجوز اشاره کرد و گفت: پیش از این، روند صدور مجوزها کمتر وقتگیر بود اما در حال حاضر، چند ماه طول میکشد تا یک کتاب به چاپ میرسد. دولت باید بهگونهای برنامهریزی کند که زمان صدور مجوزها، کوتاهتر شود.
نوروزی شرایط ناگوار اقتصادی را یک مانع بزرگ در مسیر حرفهای شدن معرفی کرد و گفت: بسیاری از ناشران در شرایط پیچیده اقتصادی، از بازار حذف شدند و دیگر اثری از آنها نیست. یادم میآید در استان گلستان، 59 ناشر فعالیت میکرد که اکنون تعدادمان به 8 ناشر رسیده است.
مدیر انتشارات نوروزی افزود: این وضعیت فقط مختص وضعیت نشر نیست؛ در بسیاری از صنایع دیگر ما نیز همین اتفاقات ناگوار رخ داده است و متاسفانه کاری هم از دست کسی برنمیآید.
وی ابتکار عمل را یک فاکتور مهم برای حرفهای شدن صنعت نشر معرفی کرد و گفت: یک ناشر حرفهای باید ابتکار عمل بهخرج بدهد و به هر طریق خودش را در بازار نشر نگاه دارد. مثلا ما در حال حاضر با بسیاری از دانشگاههای کشور، وارد مذاکره شدهایم برای آنکه بتوانیم فروش را بالا ببریم و امیدواریم این راهکار نتیجهبخش باشد.
نوروزی، استفاده مناسب از ابزار بازاریابی را دیگر مصداق حرفهای بودن یک ناشر معرفی کرد و گفت: ناشران باید بهخوبی فعالیتهای خود را معرفی کنند و در ارتباطی دوسویه با کتابفروشان باشند. مثلا ما در سایت انتشارات نوروزی، کتابفروشیهای سطح استان را معرفی میکنیم و شماره تماس آنها را در اختیار مخاطبان قرار میدهیم.
رکود در فعالیت کتابفروشان
مدیر انتشارات نوروزی به رکود در کتابفروشیها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر راهاندازی یک کتابفروشی، کار بسیاری دشواری است و هزینههای سنگینی دارد و از طرفی گران شدن کاغذ نیز، مزید بر علت شده است.
نوروزی افزود: در حال حاضر کتابفروشیهای متعددی در استان گلستان حضور دارند اما بهواقع تنها 10 کتابفروشی در این استان فعال است. در باقی کتابفروشیها کمبود بسیاری از کتابها مشاهده میشود.
وی به محدود شدن تیراژ هم اشارهای کرد و گفت: بحرانهای موجود در کاغذ و کمبودها، باعث شد بسیاری از کتابهای ما، از تیراژ هزار نسخه به 500 نسخه و بعد به 200 نسخه و حتی کمتر برسد. این موضوع نیز به نوعی به رکود کتابفروشیها دامن زده است.
نوروزی به فعالیتهای مشترک میان ناشر و دانشگاه اشاره کرد و گفت: ناشران باید ابتکار بهخرج بدهند و ارتباط درستی با دانشگاهها برقرار کنند. ما در انتشارات نوروزی، به تازگی، تعداد مخاطبان دانشگاهی خود را برآورد میکنیم و بعد از آن اقدام به چاپ میکنیم.
نظر شما