چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
حضور پخشی‌ها در مسیر مخاطب‌یابی کتاب‌های دانشگاهی ضروری است

عیسی اَمَن‌خانی، استادیار دانشگاه گلستان و مدیرمسئول واحد انتشارات این دانشگاه، عنوان کرد: در مسیر مخاطب‌یابی حضور واسطه‌ها و پخشی‌های منصف، لازم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ششمین نشست کتاب فصل استان گلستان با حضور معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و چهره‌هایی مانند هدایت‌الله امینیان مدیر نشر نارنجستان و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس، احمد خواجه‌نژاد مدیر مجموعه میرداماد و مسئول نشر پیک ریحان، حسین یاقوتی، نویسنده و مدیر انتشارات یاقوت سرخ و همچنین جمعی از مؤلفان گلستانی، شامگاه سه‌شنبه 11 تیرماه در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد در گرگان برگزار شد.

در این نشست تخصصی، عیسی اَمَن‌خانی عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی و استادیار دانشگاه گلستان که مسئولیت انتشارات این دانشگاه را هم بر عهده دارد، درباره نشر و پخش کتاب‌های دانشگاهی به ایراد سخنران پرداخت.

وی با اشاره به تیراژهای 5 تا 10 هزار نسخه‌ای کتاب‌ها در دهه پنجاه که هنوز هم همان چاپ‌ها در انبار ناشران و بازار موجود است، گفت: در آن دوره سوبسید کاغذ زیاد بود و تقریباً می‌توان گفت به‌نوعی کاغذ مجانی بود و هرچقدر در آن دوره ناشر تیراژش را بالا می‌برد، قیمت تمام‌شده کتابش کمتر می‌شد و ناشر هیچ‌گاه احساس نمی‌کرد که در حال یک سرمایه‌گذاری است و ممکن است از بابت چاپ کتابی، متضرر شود.

مدیر انتشارات دانشگاه گلستان افزود: با برداشتن سوبسید، مشکلاتی به وجود آمد به‌خصوص در این سال‌ها که قیمت کاغذ بالا رفته و ناشران دچار بحران شده‌اند و به باور من ناشران در حال حاضر دچار یک نوع بازندگی شده‌اند. سیاست‌های گذشته و کاغذهای ارزان و حمایت‌های بیش‌ از اندازه دستگاه‌های دولتی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که چند چاپ اول یک ناشر را یک‌جا می‌خرید و این مسئله باعث می‌شد ناشران احساس امنیت کنند.

وی ادامه داد: اما از وقتی‌که دولت سوبسیدها را به بهانه هدفمندی یارانه‌ها کم کرد و از آنجا که مصرف‌کننده کتاب‌ها، خوانندگان هستند و به شکل طرح‌های فصلی سوبسید‌ها به آن سمت هدایت شد، قیمت کاغذ به صورت افسارگسیخته بالا رفت و مشکلات برای ناشران پدید آمد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: دولتی بودنِ به‌خصوص ناشران دانشگاهی، باعث شد بعضاً به مخاطب فکر نکنند و اصلاً به دنبال مخاطب‌سازی نیفتادند و به خاطر نبود واسطه‌ای به نام «پخشی» امکان رساندن کتاب‌های تألیفی خودشان را به سایر دانشگاه‌ها پیدا نکردند؛ متأسفانه ما پخشی‌هایی که در فضای دانشگاهی و بین‌دانشگاهی فعالیت کنند، ایجاد نکردیم.

امن خانی افزود: پخشی‌ها به عنوان واسطه‌هایی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌نوعی در کارآفرینی نقش دارند و بودن آن‌ها باعث می‌شود این ارتباط شکل بگیرد؛ به خاطر نبودن این پخشی‌هاست که کتاب‌های تألیفی در انبارهای دانشگاه‌ها می‌ماند.

مدیر انتشارات دانشگاه گلستان ادامه داد: مخاطب کتاب‌های دانشگاهی، عمدتاً قشر دانشگاهی و با نگاه‌های تخصصی هستند و امکان عرضه این کتاب‌ها در هر نمایشگاهی ممکن نیست و لذا پخشی‌ها می‌توانند آثار تألیفی را در فضاهای بین دانشگاهی معرفی و توزیع کنند.

وی ادامه داد: بنده در مسئولیت اجرایی خودم برای مخاطب‌سازی به دنبال یافتن واسطه‌هایی بوده‌ام؛ هرچند برخی از پخشی‌ها سود 20 درصدی از هر کتاب می‌گیرند درحالی‌که مؤلف سهمش از تألیف تنها 13 درصد است، اما با این حال در مسیر مخاطب‌یابی حضور واسطه‌ها و پخشی‌های منصف، لازم است.

یادآوری می‌شود، ششمین نشست کتاب فصل استان گلستان با معرفی 60 عنوان کتاب فصل بهار به همت و همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، موسسه فرهنگی میرداماد و ناشران گلستانی در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها