«تابستانه کتاب 98» در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک میشود که برخی از کتابفروشیهای شرکتکننده در طرح در استان قم، با اشاره به لزوم ثبت شماره ملی افراد برای بهرهمندی آنها از مزایای این طرح، اظهار میکنند: برخی از مراجعان ما فکر میکنند قرار است ما از یارانه ماهانه آنها کم کنیم!
اطلاعرسانی تابستانه کتاب ضعیف بود
کتابفروشی «کتابستان رضوی» با نصب پوسترها و و بنرهایی بزرگ در ویترین و بیرون از فروشگاه به تبلیغ این رویداد فرهنگی پرداخته و دوستداران کتاب را به فروشگاه دعوت میکند. وحیدینژاد، مسئول فروش این کتابفروشی، گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی، این طرح خیلی خوب است و قطعاً برای مشتریان جذاب است؛ با توجه به قیمتهای عجیبی که پشت جلد کتابها درج میشود، تخفیف یک سوم کتاب برای مشتری میتواند جالب باشد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: البته خیلی از مشتریها وقتی خرید میکنند از طرح خبر ندارند. اگر کد ملی درخواست میکنیم برایشان سوال پیش میآید چرا کد ملی میخواهیم. عدهای فکر میکنند قرار است از یارانه ماهانه آنها کم کنیم! و این به ضعف اطلاع رسانی مجریان طرح برمیگردد.
وحیدینژاد یادآور شد: اگر برای مجریان و متولیان فرهنگی این طرح مهم است، باید به صورت گسترده و فراگیر در رسانههای پرمخاطب مثل تلویزیون تبلیغات کنند تا مردم آگاهی بیشتری نسبت به طرح داشته باشند.
مسئول فروش «کتابستان رضوی» با ابراز رضایت از کار با سامانه «طرح تابستانه 98» افزود: سامانه، پیشرفت خوبی کرده و برخی مشکلاتش رفع شده است. کتابفروشها دسترسی راحتتری به سامانه دارند اما متاسفانه هنوز برخی کتابها از جمله کتابهای انتشارات خودمان پوشش داده نشدهاند و در سامانه وجود ندارند.
همیشه با کمبود اعتبار مواجه بودهایم
مدیر فروشگاه کتاب شهر نیز با مثبت ارزیابی کردن طرح خرید کتاب با تخفیفهای تابستانه، گفت: همیشه طرحها خوب بوده اما مثل همیشه با کمبود اعتبار مواجهیم. مشتری تا سه، چهار روز اول حمایت میشود اما اعتبار اولیه که تمام میشود، خانه کتاب پیشنهاد میدهد به صورت مشارکتی طرح را ادامه دهیم، به این معنا که یک تخفیف را خانه کتاب قائل شود و یک تخفیف را کتابفروش در نظر بگیرد، در حالی که کتابفروش از اول تخفیف داده و تفاوتی برایش نمیکند.
فیروزجایی تاکید کرد: ما اعتبار اولیهمان را در روز پنجم اجرای طرح تمام کردیم و مشکلاتمان را بارها گفتهایم و عنوان کردهایم که به جای کوچک ما نگاه نکنید چون ما مشتری کتابخوان ثابت داریم و کتاب میفروشیم اما متاسفانه کسی گوش نمیدهد.
یک دوستدار کتاب هم که کتابهایش را انتخاب کرده بود و منتظر حساب و کتاب بود، گفت: به خاطر بالا رفتن قیمت کاغذ و به تبع آن بالا رفتن قیمت نهایی کتاب، این طرح میتواند به افرادی که به کتاب علاقه دارند، کمک کند. پیشنهاد میکنم مسئولان بیشتر ملاحظه کتابفروشیها را در این طرح بکنند چرا که هم به چرخه کتاب، نشر و کتابفروشی کمک خواهد کرد و هم به مشتری. لذا مسئولان باید جدیتر به طرحها نگاه کنند و مشوقهای بیشتری در نظر بگیرند.
با آغاز طرح، بازار کتاب یک تکان نسبی خورد
سیدامیر فشنگیزاده فروشنده کتابفروشی «کلبه شروق» اما با انتقاد و تاسف از وضعیت اقتصادی فعلی کتابفروشیها، گفت: کلاً بازار کتاب این روزها خوابیده است و به خاطر مسائل اقتصادی استقبالی از کتاب نمیشود اما با آغاز طرح، مشتریها به کتابفروشی آمدند و بازار یک تکان نسبی خورد.
فشنگیزاده گفت: به سبب پائین آمدن قدرت خرید مردم، اگر اعتبار بیشتری به این طرحها به عنوان تخفیف برای مشتری و اعتباری که به کتابفروشیها داده میشود، اختصاص پیدا کند، استقبال مخاطب افزایش خواهد یافت.
متولیان اصلی فرهنگی در مورد تبلیغات طرح تابستانه خیلی ضعیف عمل کردند
حسین قوامیان مدیر فروش کتابفروشی «دنیای کتاب» هم به استقبال مردم از طرح تابستانه اشاره کرد و گفت: طرح تابستانه کتاب، مثل فصول قبلی با استقبال مردم مواجه شد با این تفاوت که تابستان بیشتر از کتابهای رمان، کودک و آموزشی استقلال میشود و با توجه به این نکته تمهدات خوبی برای مخاطبین در نظر گرفتهایم.
قوامیان اضافه کرد: تا امروز در شهر قم توانستیم رتبه اول را کسب کنیم و در کشور بین رتبه سه تا چهار متغیریم. میتوانم بگویم به نسبت جمعیت قم به شهرهای بزرگتر و پرجمعیتتر جای امیدواری است که قم در رتبههای بالا قرار گرفته است.
مدیر فروش کتابفروشی «دنیای کتاب» گفت: خوشبختانه با همکاری خانه کتاب، مشکل اعتباری خاصی نداشتهایم و بابت همکاریها، بهویژه سایت که به نسبت طرحهای قبلی بهتر شده، جا دارد که از مسئولان این حوزه تشکر کنم.
قوامیان برای فروش بیشتر کتابهای تالیفی هم پیشنهادی مطرح و تصریح کرد: 10 درصد اختلاف تخفیف بین کتابهای تالیفی و ترجمهای، تاثیر چندانی روی فروش و انتخاب مشتری ندارد. ما نظرمان این بود کتابفروشها خودشان کتابهای تالیفی را در فروشگاهشان خوب معرفی و تبلیغ کنند و خانه کتاب، کتابفروشیهایی را که کتاب تالیفی بیشتری به فروش میرسانند، مورد حمایت بیشتر قرار دهد.
این فعال حوزه کتاب با انتقاد از تبلیغات ضعیف طرح تابستانه کتاب در استان قم یادآور شد: اطلاع رسانی و تبلیغات این طرح در سطح استان ضعیف بود. متاسفانه متولیان اصلی این جریان در استان خیلی ضعیف عمل کردند. ما با هزینه خودمان در سطح شهر تبلیغاتی را انجام دادیم اما توقع داریم نهادها و سازمانهای فرهنگی مشارکت بیشتری انجام دهند. رسانهها موثند و قوه جادویی دارند و میتوانند برای مردم ایجاد انگیزه کنند. حضور مردم به روند اقتصاد کتابفروشیها و افزایش سرانه مطالعه در کشور کمک میکند.
نظر شما