سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
«خوی»؛ میزبان وصال شمس و مولانا

مراسم بزرگداشت مولانا تحت عنوان «وصال شمس و مولانا» امروز سه‌شنبه 26 آذر برای نخستین بار در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، امروز 26 آذرماه سالروز درگذشت مولانا، شاعر نامدار ایرانی است. هر ساله به همین مناسبت از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر (۱۹ تا ۲۶ آذر) مراسم بزرگداشت خالق «مثنوی» در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود و علیرغم سرمای هوای قونیه در این فصل از سال، گردشگرانی از اقصی نقاط جهان خود را برای حضور در این مراسم می‌رسانند.

اگر از بحث‌های سیاسی و ادعاهای مطرح در مورد اصالت مولانای ایرانی بگذریم، این سوال همواره مطرح بوده و هست که چرا ایران هیچ‌گاه اهتمامی برای برگزاری مراسمی در سالروز وفات این شاعر نداشته است؟

دبیر مراسم بزرگداشت روز عُرس مولانا در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با تاکید بر اینکه نخستین بار است که شاهد چنین برنامه‌ای در ایران هستیم، افزود: چهره‌هایی از قبیل محمدرضا شفیعی‌کدکنی، نویسنده، شاعر و پژوهشگر و محمدعلی موحد، پژوهشگر حوزه تاریخ و عرفان، تاکید داشتند تا مشابه برنامه‌ای که در قونیه در روز وفات مولانا برگزار می‌شود، در شهرستان خوی که آرامگاه شمس تبریزی است، نیز اجرا شود.

رضا جعفرپور، هدف اصلی از اجرای این برنامه‌ را صیانت و بزرگداشت مقام مولانا و شمس عنوان کرد و با اشاره به جزئیات این مراسم، ضمن بیان اینکه همواره در مناسبت‌های مختلف ویژه‌برنامه‌هایی در خوی در راستای ارج نهادن به شخصیت شمس و مولانا برگزار می‌شود، گفت: برای این مراسم که از ساعت 14 الی 18 امروز سه‌شنبه 26 آذرماه و با حضور هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر و اساتید دانشگاهی در مجتمع فرهنگی- هنری خوی برگزار می‌شود، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از قبیل اجرای موسیقی سنتی و محلی و سخنرانی علمی تدارک دیده شده است.

وی، از حضور حبیب نبوی، مولوی‌شناس به‌عنوان سخنران ویژه در این مراسم خبر داد و ادامه داد: فاضل جمشیدی و اسفندیار قره‌باغی‌زاده از خوانندگان مطرح کشور و بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تلویزیون از دیگر میهمانان برنامه روز عُرس مولانا در خوی هستند.

جعفر پور ادامه داد: شهرام ناظری، خواننده پرآوازه‌ کشور نیز که امسال کنسرت خود را در شهر قونیه ترکیه لغو کرد، قرار بود در مراسم امروز شرکت کند، اما به دلیل برگزاری کنسرت در خارج از کشور، حضور او در برنامه امروز ما منتفی شد.

دبیر مراسم بزرگداشت مولانا اظهار کرد: خوی از هفته گذشته میزبان صدها نفر از شهرهای مختلف کشور به‌خصوص تهران که قصد سفر به قونیه را داشتند، بوده و هست. تعداد زیادی از علاقه‌مندان مولانا قبل از شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا در قونیه ابتدا به خوی می‌آیند و ما سعی می‌کنیم میزبان شایسته‌ای برای این افراد باشیم.

وی در خصوص تفاوت‌ برگزاری برنامه بزرگداشت مقام مولانا در قونیه و خوی گفت: همه ساله در قونیه برنامه‌ها و آئین‌های خاصی اجرا می‌شود و ما نیز سعی کرده‌ایم، مراسمی با همان مضمون، در خور شأن مولانا و در چهارچوب قوانین کشور برگزار کنیم.

دبیر مراسم بزرگداشت مولانا گفت: این مراسم به‌همت تولیت آرامگاه شمس تبریزی در خوی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و شورای شهر و فرمانداری این شهرستان همزمان با روز وفات مولانا برگزار می‌شود و امیدواریم نخستین دوره بزرگداشت مولانا به بهترین نحو برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها