فتحعلیان ادامه داد: دوستانی که با من آشنایی داشتند، پیشنهاد شرکت در جام باشگاهی را دادند و با توجه به اینکه در کلاس پنجم تدریس میکردم، تصمیم گرفتم تا برای ایجاد علاقه به خواندن کتاب روش متفاوتی را برای دانشآموزان خود انتخاب کنم؛ در همین راستا میز و صندلیها را برداشته و شکل کلاس را بهصورت مکتبخانه درآوردم.
وی افزود: نخستین کتابی که انتخاب کردم «شازده کوچولو» بود، ابتدا خواندن این کتاب و مفاهیم آن برای دانشآموزان سخت و گنگ بود اما با تغییر تن صدا و استفاده از قالب طنز و نمایش کلاس به سمت و سویی پیش رفت که بچهها خواستار ادامه خوانش این کتاب شدند.
تسهیلگر باشگاه «اخترک کتاب» یادآور شد: رفته رفته علاقه بچهها به معرفی و خواندن کتاب به حدی رسید که تصمیم گرفتم صبحهای هر روز زمانی را به خواندن کتاب تحت عنوان «صبحانه با کتاب» اختصاص دهم به این صورت که همراه با میل کردن صبحانه توسط دانشآموزان کتاب داستانی نیز خوانده شود.
وی در ارتباط با سایر اقدامات انجام شده توسط باشگاه اخترک کتاب عنوان کرد: انتخاب کتابها برای خوانش هدفمند بود بهعنوان مثال کتابی با مضمون حفظ محیط زیست انتخاب شد و در راستای خواندن آن کمپین «نه به پلاستیک» در کلاس شکل گرفت به طوری که بچهها دیگر برای آوردن خوراکی از پلاستیک استفاده نمیکردند و یک فرهنگسازی بسیار خوب با استفاده از کتاب بود.
وی در ارتباط با انتخاب عنوان «اخترک کتاب» برای باشگاه نیز گفت: با همفکری دانشآموزان کلاس کلمه اخترک از نخستین کتابی که خوانده بودیم یعنی شازده کوچولو و کتاباز به معنای فردی که علاقه زیادی به کتاب دارد، انتخاب شد.
فتحعلیان در پایان با اشاره به اینکه امروز با توجه به کاهش سرانه مطالعه نیاز است تا از سنین پایه فرزندانمان را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا کنیم، گفت: اگر مدیران مدارس در این زمینه توجیه و آموزش و پرورش نیز پای کار باشند، میتوان زنگی را به عنوان زنگ کتاب در مدارس در نظر گرفت چون خواندن کتاب با مضامین مختلف در آینده و سرنوشت کودکان تاثیر بسزایی دارد.
نظر شما