آشنایی کودکان و نوجوانان این دیار با مفاخر بزرگ ادبی شهرشان نقش مهمی در فرآیند رشد، پرورش، شخصیت، بالندگی استعداد و یافتن ماهیت و هویت درونی آنان خواهد داشت، ولی باید پرسید که نهادهای متولی فرهنگ تا چه اندازه در انجام این رسالت خطیر موفق عمل کردهاند؟
خانواده، مدرسه، رادیو و تلویزیون، کتاب، سیما و منظر شهری و غیره میتوانند هر کدام به نمادی برای یادآوری هویت ادبی این استان فرهنگپرور تبدیل شوند؛ این در حالی است که به جرات میتوان گفت کودکان و نوجوانان این دیار یا با مفاخر ادبی بومی خود بیگانهاند و یا تنها نام چند تن از این بزرگان را به خاطر سپردهاند.
غریبنوازی در کرمانشاه رسم رایجی است
«فریبرز لرستانی» نویسنده و شاعر کرمانشاهی که سالهاست در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت دارد، در گفتوگویی با خبرنگار ایبنا گفت: به عنوان یک نویسنده کوتاهیهای زیادی در خصوص آشنایی کودکان و نوجوانان کرمانشاهی با مفاخر ادبی بومی مشاهده میکنم و ارگانها و نهادهای متولی فرهنگ، هر برنامه یا فعالیتی را که برگزار کرده یا میکنند، بیشتر، از نویسندگان غیربومی و خارج از استان استفاده میکنند.
وی با تاکید بر اینکه اینگونه «غریب نوازیها» در کرمانشاه بسیار زیاد است، گفت: خیلی اندک به نویسندگان بومی که بهصورت حرفهای در سطح کشور فعالیت کردهاند، توجه میشود و بسیار کم به این افراد مراجعه میشود.
وقتی نهادهای متولی فرهنگ دردسرساز میشوند
لرستانی افزود: من در سطح کشور به فعالیت خودم میپردازم و کمترین مانعی برای کار دارم اما در شهر خودم هر سیستم فرهنگی بهنوعی برای من مانع ایجاد میکند و همین باعث میشود که کودکان و نوجوانان همچنان با نویسندگان بومی شهر و استان خود بیگانه باقی بمانند.
وی تاکید کرد: ارگانهای مختلف از قبیل آموزش و پرورش، صدا و سیما و مهد کودکها میتوانند به سهم خود یک پل ارتباطی را بین نویسنده و مخاطبین او ایجاد کنند، زمانی که نویسنده مطلبی مینویسد و به ناشر تحویل میدهد، در صورتیکه از جایی دعوت نشود یا به عنوان مثال طرحی را به مکانی معرفی کند ولی از وی حمایت نشود، مجبور است در همان سطح ارتباط با ناشرین و مطبوعات به کار خود ادامه بدهد.
ردپای مفاخر بومی استان در کتب درسی کمرنگ است
همچنین رضا جمشیدی، شاعر سرپلذهابی در این باره به خبرنگار ایبنا، گفت: در جواب این سوال که کودکان و نوجوانان ما تا چه اندازه با شاعران و نویسندگان معاصر بومی آشنایی دارند، باید گفت، بههمان میزانی است که در کتابهای درسی آنان گنجانده شده است!
جمشیدی ادامه داد: یعنی کودکان و نوجوانان استان ما تنها آثار نویسندگان و شاعران ملی را که در کتابهای درسی چاپ شده است، میشناسند و میتوان گفت که بیشتر کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه با مفاخر ادبی استان و شهر محل زندگی خود، هیچ آشنایی ندارند و در بهترین حالت، تنها تعداد معدودی که این مفاخر را میشناسند که شاید از طریق خواندن کتابهای غیردرسی و یا از طریق والدین خود با این مفاخر ادبی بومی آشنا شدهاند.
چند راهکار ساده برای پیوند با هویت ادبی
وی در پاسخ به این سوال که این معضل چه درمانی دارد؟، افزود: این مشکل را میتوان با چند راهکار پیشنهادی حل کرد؛ یک مورد اینکه در کتابهای درسی هر استان از بزرگان آن استان هم نام برده شود و پیشنهاد دیگر اینکه در تحقیقاتی که آموزگاران تاریخ و ادبیات به دانشآموزان میدهند، از آنان بخواهند که در مورد زندگینامه و آثار نویسندگان، شاعران و یا هنرمندانی تحقیق کنند که اهل همان استان هستند.
جمشیدی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با همکاری آموزشوپرورش میتواند عکس و آثار هنرمندان و مفاخر ادبی بومی را در سطح شهر و یا در مدارس دیوارنویسی و دیوارنقاشی کند، این اقدام در استانها و شهرهای دیگر انجام شده است.
این شاعر کرمانشاهی ادامه داد: بهعنوان مثال عکس و آثار بزرگانی همچون پرتو کرمانشاهی، محمدجواد محبت، یدالله بهزاد و دیگر بزرگان استان کرمانشاه را میتوان با کمترین هزینهای وی دیوارهای شهر و مدارس نقاشی کرد تا نه تنها دانشآموزان، بلکه دیگر شهروندان هم با بزرگان شهر و دیار خود آشنا شوند.
وی در مورد چاپ آثار در زمینه کودکان و نوجوانان هم گفت: اگر مخاطب استقبال کند، انگیزه نویسنده نیز بیشتر خواهد شد و آثار بیشتری را خلق خواهد کرد؛ به عنوان مثال در زمینه داستان و قصهگویی چون مخاطب زیاد است، داستاننویسان و قصهگویان در حوزه کودک و نوجوان هم زیاد هستند.
جمشیدی معتقد است: درست است که در استان کرمانشاه با وجود اینکه نویسندگان زیادی در حوزه کودک فعالیت نمیکنند، ولی باید گفت که در این زمینه فقیر هم نیستیم و افرادی هستند که در این زمینه قلم بهدست دارند و مینویسند اما باید بگویم که ناشران و نویسندگان ما در استان، توان رقابت با ناشران و نویسندگان پایتخت را ندارند.
به گفته وی، نویسندگان باید مورد حمایت متولیان فرهنگی قرار بگیرند و آنها به ناشران مطرح و توانمند معرفی و مرتبط شوند و بهنوعی ازسوی آموزش و پرورش حمایت شوند و بهتر است تحقیق و پژوهش بهعنوان یک واحد درسی برای دورههای اول و دوم دبیرستان در نظر گرفته شود تا بشود در مورد یک شاعر یا نویسنده کرمانشاهی تحقیق شود که بدون شک همان تحقیق، مقدمهای برای شناخت هنرمندان معاصر این استان خواهد بود.
ثبت روز تولد مفاخر کرمانشاه در تقویم ویژه کرمانشاه
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: موضوع تکریم مفاخر، مشاهیر و بزرگان شهر کرمانشاه، یکی از اولویتهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه است زیرا میتواند به حس تعلق خاطری که شهروندان به آن نیاز دارند، کمک کند.
مهدی عبدالمالکی افزود: بر همین اساس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از سال 1398 شروع به جمعآوری روز داشتههای کرمانشاه در یک تقویم اختصاصی کرده است، که دسته اول مربوط به داشتهها و سرمایههای انسانی یا همان مفاخر است که علما، هنرمندان، ادیبان و شهدای گرانقدر را دربرمیگیرد که سالروز تولد آنان به تاریخ شمسی در تقویم اختصاصی کرمانشاه نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: دومین دسته از روز داشتههای کرمانشاه متعلق به داشتههای مکانی است که روزهای متعلق به اماکن تاریخی و بزرگ کرمانشاه در تقویم ثبت شده است مانند روز ثبت ملی طاق بستان، تکیه معاونالملک، تکیه بیگلربیگی و دیگر آثار و جاهای ارزشمندی که سرمایههای مکانی کرمانشاه هستند.
به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، سومین بخش از روز داشتههای کرمانشاه در تقویم اختصاصی مربوط به حوزه میراث ناملموس است که میتوان به روز ملی کرمانشاه و روز فرهنگی کرمانشاه و سایر مناسبتها اشاره کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: در بخش اول تقویم کرمانشاه در قالب صفحهای مفاخر شهر در فضای مجازی معرفی میشود و البته سعی میکنیم که این معرفی محدود به فضای مجازی نباشد.
وی به تهیه و نصب پلاک مفاخر اشاره کرد و در این خصوص گفت: به این صورت که یک پلاک که به زیباترین شکل ممکن ساخته شده در سردرِ منزل بزرگان و مفاخر کرمانشاه نصب میشود که این اقدام در فازهای مختلف و در سال جاری اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ادامه داد: اقدام بعدی در خصوص خیابانهایی است که قبلا به نام بزرگان و مفاخر کرمانشاه نامگذاری شده بود و این سازمان در نظر دارد با طراحی و نصب تابلوهای خاص باعث ایجاد جلوه خاصی در شهر شود که در زمینه نامگذاری به ارائه 20 پیشنهاد جدید به کارگروهها و کمیتههای تخصصی اقدام کردهایم که پس از بررسی و تایید شورای شهر به سرعت در خیابانها و معابر نصب میشوند.
سردیس مفاخر ادبی کرمانشاه در دست ساخت است
وی اضافه کرد: شهرداری با همکاری حوزه هنری به ساخت سردیس با بهترین کیفیت ممکن از بزرگان و مشاهیر برتر کرمانشاه اقدام کرده که تعداد هشت سردیس در حال تکمیل است که پس از تکمیل 15 سردیس، در بوستان مشاهیر نصب میشوند.
بهگفته عبدالمالکی، معرفی مفاخر ادبی کرمانشاه نیز در زمره این بخش از اقدامات شهرداری کرمانشاه است و نام بزرگان و اساتیدی چون علیمحمد افغانی، میرجلالالدین کزازی، یدالله بهزاد، پرتو کرمانشاهی، احمد عزیزی و چند تن دیگر از مفاخر ادبی در این بخش به چشم میخورد.
نظر شما