سئو، فرآيند سادهای نيست که بهراحتی پيادهسازی شود، زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيشزمينهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهای رتبهبندی خود غيرقابل پيشبينی هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو، بهروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است.
کتاب «قدرت سئو» در واقع تشریح هفت گام در بهینهسازی سایت برای موفقیت در نتایج جستجوی گوگل، نوشته دکتر جیسون مک دونالد؛ استاد دانشگاه استنفورد و مدرس کارگاههای آموزشی در زمینه سئو، ادوردز و شبکههای اجتماعی است. این کتاب، مفاهیم مهم سئو را بهصورت کاربردی توضیح میدهد نه بهصورت پیچیده. این اثر بیشتر درباره انجام سئو است تا درک سئو. «قدرت سئو» بهصورت عملی در هفت گام به شما کمک میکند تا 1- اهداف خود را تعیین کنید. 2- کلمات کلیدی را شناسایی کنید. 3- کاری کنید که وبسایت شما با گوگل حرف بزند. 4- برای گوگل و افراد، محتوای باکیفیت تولید کنید. 5- لینکسازی کنید، از شبکههای اجتماعی استفاده کنید و روی سئوی محلی کار کنید. 6- نتایج خود را ارزیابی کنید و از آنها درس بگیرید. 7- هرگز یادگیری را متوقف نکنید.
سازگار با موبایل؛ سریع و ایمن باشید
«در چند سال اخیر و با توجه به گسترش جستجوها توسط موبایل و تبلت، گوگل توجه ویژهای به دستگاههای موبایلی کرده و خود را بهعنوان یک شرکت mobilefirst معرفی کرده است و در نوامبر سال 2016 و در وبلاگ رسمی خود، Mobile-first indexing را اعلام کرد.Mobile-first indexing بدین معنی است که گوگل ابتدا بررسی میکند که صفحه شما در دستگاههای موبایلی به چه صورت نمایش داده میشود و سپس هم برای نسخه دسکتاپ و هم برای نسخه موبایل، ایندکس میشود.
سایتهایی که سازگار با موبایل (mobile friendly) نیستند یا سرعت پایینی دارند میا رتبه ضعیفی در گوگل میگیرند و یا از گوگل حذف میشوند. بنابراین این اقدامات را باید انجام دهید: ابتدا مطمئن شوید که سایت شما واکنشگرا است. برخی قالبهای وردپرس از ابتدا واکنشگرا هستند و کار شما را راحت میکنند. اما چنانچه از پلتفرم دیگری غیر از وردپرس استفاده میکنید، ببینید که آیا پلتفرم شما واکنشگرا است یا نه. برای بررسی این موضوع، میتوانید از ابزار Google Mobile Test استفاده کنید. سپس باید مطمئن شوید سرعت وبسایت شما بالاست... در نهایت اینکه چنانچه سایت شما یک سایت خبری است، بهتر است از تکنولوژی AMP استفاده کنید. اما برای اکثر وبسایتها همین که واکنشگرا و سریع باشید، کافیست.»
شبکههای اجتماعی و سئو
گوگل بهطور روزافزون توجه ویژهای به شبکههای اجتماعی، بهخصوص توییتر دارد. علاوه بر این، اکثر مواردی که افراد در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، همان چیزهایی هستند که در گوگل سرچ میکنند و یا در وبلاگهای خود به آن لینک دادهاند. بنابراین هنگام تولید محتوا برای سایت و وبلاگ خود، حواستان به شبکههای اجتماعی باشد. مشتریان شما به چه نوع محتوایی علاقهمند هستند؟ و چه نوع محتوایی را بیشتر به اشتراک میگذارند؟ هدف شما باید راهاندازی یک ماشین بازاریابی محتوا باشد که بهطور مداوم، محتوای تازه و سازگار با سئو به وبسایت و شبکههای اجتماعی شما تزریق میکند.»
نخستین چاپ کتاب «قدرت سئو» با ترجمه ساسان جعفرنیا، هانیه غفرانی و بهاره قاسمی در 310 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 66 هزار تومان از سوی انتشارات سخنگستر راهی بازار نشر شده است.
نظر شما