یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
آیا کتاب‌های دیجیتال موجب حواس پرتی کودکان می‌شود؟

یک تیم روانشناسی کشور نروژ روی این مسئله تحقیق کرده است که آیا این دستگاه‌ها موجب حواس‌پرتی کودکان می‌شود یا خیر.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت هاب، شیوع کرونا و قرنطینه سراسری در اکثر کشورهای جهان موجب تعطیلی کتابخانه و کتابفروشی‌ها شده و مردم بیشتر از گذشته به کتاب‌های الکترونیک روی آورده‌اند. خانواده‌ها به جای کتاب‌های چاپی ترجیح می‌دهند کودکان‌شان کتاب‌های الکترونیک مطالعه کنند ولی هنوز این سوال قدیمی وجود دارد که این دستگاه‌های الکترونیک برای کودکان ضرر ندارد و مهمتر از آنکه این دستگاه‌ها می‌توانند همان کارکرد کتاب‌های سنتی در یادگیری کودکان را داشته باشند. یک تیم روانشناسی کشور نروژ روی این مسئله تحقیق کرده است که آیا این دستگاه‌ها موجب حواس‌پرتی کودکان می‌شود یا خیر.
 
«ایرن فورنس» استاد روانشناسی دانشگاه استاوانگر کشور نروژ با سرپرستی تیم تحقیقاتی این دانشگاه یک تحقیق و تجزیه و تحلیل میدانی روی کودکان سنین پایین کاربر دستگاه‌های الکترونیک انجام داده است و البته به جواب روشنی نیز نرسیده‌اند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که یادگیری کودکان با استفاده از دستگاه‌های الکترونیک بستگی به شرایط دارد. به طور کلی کتاب‌های چاپی برای یادگیری کودکان بهتر از سایر فرمت‌های کتاب است ولی در این میان استثناهایی نیز وجود دارد.
 
دکتر فورنس بر اساس تحقیقات میدانی و نظرسنجی از والدین نروژی می‌گوید یادگیری در مورد کتاب‌های مستند و فرهنگ‌های لغت با استفاده از کتابخوان‌های الکترونیک نتایج بهتری به همراه داشته است و حتی در مورد کتاب‌های داستان نیز این مورد صدق می‌کند ولی به طور عمومی یادگیری با این دستگاه‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد. تحقیق روی کودکان همان نتایجی را داشت که درباره بزرگسالان انجام شده بود. در تحقیقات بسیاری ثابت شده است که یادگیری با کتاب‌های چاپی به مراتب بهتر است و تنها در شرایط خاص و با وجود محرک‌ها و انگیزه‌های لازم یادگیری با کتابخوان‌های الکترونیک روی می‌دهد.
 
کتاب‌های الکترونیک اولین بار در دهه 80 میلادی ظهور کردند ولی تا کنون تحقیقات انگشت‌شماری در مورد کارکرد و یادگیری با استفاده از این فرمت کتاب صورت گرفته است. طبق آمارهای موجود تنها تا کنون 39 تحقیق در قاره اروپا درباره تاثیر مستقیم این کتاب‌ها روی یادگیری صورت گرفته است که البته نتایج روشنی از این تحقیقات به دست نیامده است. در تحقیقات دانشگاه نروژی کودکان بالای هشت سال مورد آزمایش قرار گرفتند و معلوم شد که در مورد یادگیری مطالب کفه ترازو به نفع کتاب‌های چاپی است. در مورد کودکان کمتر از دو سال نیز نتایج تقریباً مشابهی به دست آمد چون وقتی مطلبی از روی کتاب چاپی با صدای والدین برای کودک خوانده می‌شد به مراتب سریع‌تر از کتاب‌های الکترونیک و صوتی توسط کودکان درک و یاد گرفته می‌شد.
 
«گابریل استروس» روانشناس آموزشی از دانشگاه داکوتا آمریکا نیز تحقیقی درباره نوزادان و یادگیری مطالب از روی کتابخوان‌های الکترونیک کرده است که نتایج جالبی به دست آمده است. به گفته دکتر استروس کتابخوان‌های الکترونیک برای نوزادان جذابیت بیشتری از کتاب‌های چاپی دارد و ممکن است یادگیری از طریق این دستگاه‌ها برای این قشر بهتر باشد. ولی در بسیاری از تحقیقات دیگر یک نتیجه کلی به دست آمده است که نشان می‌دهد در شرایط عادی کتاب‌های چاپی برای این قشر بهتر است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها