داود غفارزادگان، نویسنده و منتقد ادبي گفت: نقد و جريان داستان در كنار هم رشد میكنند و معتقدم ما داستاننويسي پر قدرت نداريم و در سالهاي اخير در اين زمينه با افت شديدي مواجه هستيم که سرمنشا این افت را باید در جريانهايي مانند هدايتگري ادبي در روزنامهها جستوجو کرد.
به اعتقاد خالق "مرد ماهي" ، يك سري نويسندگان كم توان و سطح پايين در صفحات ادبي روزنامهها اين جريان را ايجاد كردند و اين سبب شد كه به تعدادی از نویسندگان امتياز دادند و به عدهای دیگر نه. اين جریان برای داستاننويسی معاصر بسیار مضر بود.
اين داستاننويس با اشاره به اينكه خيلي از داستاننويسان جدي خودشان را از اين ابتذال رهانيدند، اضافه كرد: شايد هم به نوعی، همه ما در شدت گرفتن اين جريان کاذب روزنامهای دخيل بوديم.
نوسنده "ما سه نفر هستيم"، در ادامه گفت: در مجموع همه اين نگاهها و برخوردها با فضاي نقد داستان و داستاننويسي و نويسندگان، سبب شده كه ما به وضع موجود دچار شويم.
غفارزادگان تصريح كرد: اينها تمرين است. ما اين هزينهها را بايد براي رسيدن به سطحی شايستهتر بپردازيم و البته پشيمانی هم موردی ندارد. مهم اين است كه بعد از اينها و آزمون و خطاها بفهميم كه كجا اشتباه كردهايم.
غفارزادگان نويسنده و داستاننويس، متولد ۱۳۳۸ است. وي كه جايزه بيست سال ادبيات داستاني بعد از انقلاب را به خاطر داستان "ما سه نفر هستيم" از آن خود كرده است، تا كنون آثار متعددي را چون "شب ايوب"، "آواز نيمه شب"، "دختران دلريز" منتشر كرده است. رمانهاي "سنگ اندازان"، "غار كبود" و "پرواز درناها" نیز از جمله كتابهاي او در حوزه ادبيات كودك و نوجوان است.
نظر شما