یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
قدرت خرید مردم در استفاده از طرح‌های فصلی کاهش پیدا کرده‌است

شقایق دلشاد با تاکید بر افزایش قیمت کتاب، از کاهش قدرت و تمایل مخاطب برای خرید کتاب خبر داد تا جایی که برخی میزان تخفیف‌های درنظر گرفته شده را به سخره می‌گیرند.

شقایق دلشاد، مدیر فروش کتاب‌فروشی «بدرقه جاویدان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به کاهش فروش در این دوره از بهارانه کتاب گفت: سفارش کمتر از دوره‌های قبل بوده‌است. مردم در دوره‌های قبل با دیدن 20 درصد تخفیف، تمایل بیشتری به خرید داشتند اما در این دوره تمایل چندانی به خرید نیست. همچنین قیمت کتاب خیلی گران شده و مبلغ اعتبار مشتری خیلی پایین است.

این کتاب‌فروش با بیان این نکته که با 200 تومان نمی‌توان چند کتاب خرید زیرا کاغذ گران شده‌است، تاکید کرد: تقاضا و خرید کتاب نسبت به دوره‌های قبل، خیلی پایین‌تر است؛ اما با این‌حال، اعتبار ما با این حال تمام شد و با وجود ارسال درخواست، مجددا شارژ نشدیم.

او با اعلام کافی بودن تبلیغات برای طرح بهارانه کتاب ادامه داد: از طرف کتاب‌فروشی بنری برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ برای طرح تابستانه تهیه و نصب کردیم. هر روز به مشتری اطلاع‌رسانی می‌کنیم، اما هیچ‌کس تمایلی به خرید ندارد و این مبلغ اعتبار را به سخره می‌گیرند. در دوره‌های پیش تمایل خیلی بیشتر بود و اما در این دوره قیمت کتاب‌های خوب نزدیک 200 هزار تومان است و به همان نسبت قدرت خرید پایین آمده‌است.
 
به گفته مدیر فروش کتاب‌فروشی «بدرقه جاویدان»، سایت طرح‌های فصلی، مشکلاتی دارد. او در این‌باره توضیح داد: چندین بار مجبور شدم از سایت بیرون بیایم. دوره‌های قبل با وارد کردن نام کتاب می‌توانستیم از طرح استفاده کنیم، اما در این دوره باید شابک و عنوان کتاب را وارد کنیم. مشکلات بیشتر و این کار مضاعف شده‌است. باید نیرویی که می‌تواند درباره کتاب توضیح بدهد، شابک و عنوان را در سیستم وارد کند.

او با اعلام اینکه اطلاع‌رسانی زیادی در اینستاگرام این فروشگاه انجام می‌دهد، ادامه داد: شرکت در طرح بهارانه برای افراد سن بالا خیلی سخت است. گاهی برای مشتری از کد ملی اقوام استفاده کردم. به خصوص برخی از معلمان با سن بالا می‌خواهند از بن کتابی که به آن‌ها داده شده، استفاده کنند اما نمی‌توانند. معلمان می‌گویند که برای خرید کتاب بن دارند اما نمی‌توانند کارت بکشند. یک معلم مسن پنج بار به بانک رفت و به کتاب‌فروشی برگشت. این بن برای خرید کتاب است، اما برای جای خاصی است که اطلاع‌رسانی درستی نشده و معلمان می‌خواهند از آن در طرح بهارانه استفاده کنند.

دلشاد افزود: اعتبار کتاب‌فروشی بدرقه جاویدان تموم شده‌است، اما مدیر این کتاب‌فروشی به ارائه تخفیف تا آخر خرداد ادامه خواهدداد تا به این صورت وظایف خود برای جامعه فرهنگی را انجام دهد. البته دست ما آنقدر باز نیست اما تخفیف مردم را جذب می‌کند. نسل جدید تاریخ را نخواندند و نمی‌شناسند و شاید با این روش مقداری به خرید و خواندن کتاب جذب شوند. با تهیه پادکست و نوار صوتی سعی داریم که جوانان را با تاریخ آشنا کنیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط