مدیر موسسه شهرستان ادب بیان کرد: مرحوم محمدسرور رجایی، حق بسیار بر گردن هنر و ادبیات فارسی دارد و به گمانم نهادهای فرهنگی ما نسبت به او که همچون ستونی بود و نیز خانواده ایشان باید حقنگهدار باشند.
وی ادامه داد: بعد از چند سال متوجه شدم که شعر و کارهای او چقدر خوب شده است. بعد از بیشتر از دو دهه، مشاهده کردیم که یک کارگر ساده که گرفتار زندگی دشوار کارگری بوده، چگونه رشد کرد و تبدیل به تکیهگاهی هم برای بچههای و فعالان فرهنگی افغانستان و هم فعالان ایران شد. در خیلی از موضوعات، مرجع و پناه این فعالان بود. اگر سؤالی درباره مسائل فرهنگی ایران و افغانستان داشتم، اولین مشاورم ایشان بود. با تمام وجودش در حوزههای متعدد درگیر شده بود؛ از انتشار شعر و مجله کودک تا اداره فعالیتهای ادبی بزرگسالان، برگزاری جشنواره تا تاریخ شفاهی مجاهدان و رزمندگان افغانستان در ایران و بالعکس. کثرت موضوعاتی که با آنها درگیر بود، شگفتانگیز است. فیلمهایی هم که درباره او این روزها در شبکههای اجتماعی میبینیم، مرتبط با این نوع از فعالیتهای وی است.
مؤدب با اشاره به شخصیت چندوجهی مرحوم رجایی، اظهار کرد: زندگی ساده و دشواری داشت ولی برای مثال در کنار کار، در باقرشهر یک تیم ورزشی برای جوانهای مهاجر افغانستانی تشکیل داده بود. محمدسرور رجایی به مرور زمان، بیشتر شناخته میشود.
وی افزود: در این اوخر قصد داشتیم در کنار هم دفتری برای ادبیات و هنر افغانستان راهاندازی کنیم که در مرحله ایده ماند و او چشم از جهان فروبست.
مدیر موسسه شهرستان ادب در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ادبیات افغانستان، سیدمحمدضیا قاسمی، محمدحسین محمدی و محبوبه ابراهیمی، هسته اولیه بودند و محمدسرور رجایی هم بعد از مهاجرت آنها به این جمع اضافه شد. فکر نمیکردیم که خانه ادبیات افغانستان بتواند محکم سرپا شود؛ ولی محمدسرور رجایی، یکتنه این ستون را نگه داشت و فعالیتهای خانه ادبیات را حفظ کرد. بعد از غیبت برخی چهرههای قوی این مرکز مثل سیدضیا و محمدحسین محمدی، فکر میکردیم خانه ادبیات افول میکند، اما محمدسرور رجایی در کنار مشغلههای زندگی خود، خانه ادبیات و چراغ جشنوارههای ادبی افغانستان را زنده نگه داشت.
مودب تصریح کرد: حضور محمدسرور رجایی، تضلع وی در حوزههای متعدد و ارتباطش با چهرههای مختلف و نهادهای فرهنگی در ایران باعث میشد که خانه ادبیات افغانستان بتواند فعالیت کند، حتی در دورههایی که وی مسئول خانه ادبیات نبود. امیدواریم جای خالی او را خداوند با چهرههای تازهای که بتوانند هنر و ادبیات افغانستان در ایران را مدیریت کنند، پر کند.
وی در پایان گفت: مرحوم محمدسرور رجایی حق بسیار بر گردن هنر و ادبیات فارسی دارد و به گمانم نهادهای فرهنگی ما نسبت به او که همچون ستونی بود و نیز خانواده ایشان باید حقنگهدار باشند و البته خانه ادبیات افغانستان که نیازمند توجهی است که به نحوی جای خالی این مرد بزرگ را حس نکنند.
محمدسرور رجایی؛ پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، سحرگاه پنجشنبه هفتم مردادماه بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا درگذشت.
رجایی بیست سال آخر عمر با برکتش را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد. «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، «ماموریت خدا» هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب «در آغوش قلبها» اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی ازجمله آثار منتشرشده مرحوم رجایی است.
نظر شما